Høyttalere Stereoanlegg til svigerson ....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.848
Sted
Holmestrand
Var med en ikke veldig lydbevisst svigerson og så på høytaler/forsterker hos en hyggelig kar i Sande.

Vi gikk hjem med en Cayin 252, som er en solid gammel traver, men et sett med Monitor Audio Silver RS6 til en hyggelig pris falt gjennom for den noget rockete svigersonen.

Tror det manglet noe i bånn der for ham. Høytalerne spilte etter mine begreper helt utmerket.

Noen som har gode argumenter for hvorfor ellers gode høytalere svikter på rock?
De har nemlig bass så det holder ellers.
Han har tidligere avslått mine Audio Pro Blue Diamond v2 med samme begrunnelse, men nå skal de i hvert fall inn på prøve.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bassfundament, "slam" (bra nivå ved 100-200Hz), selvsagt mellomtone og dynamikk! ...Jeg gjentar: Dynamikk!

Gi gutten Klipsch! ;)

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
608
Ja det er smak og behag og er ellers enig med deg att det er en veldig ålreit høyttaler, men blir nok for snill i bånn for noen. Mange foretrekker nok Silver 8 og 10 hvis det skal trykkes til litt mer. Ellers har Focal Aria 926 og Dali lektor 8/ Mentor 8 som også mange liker. Magnat kan også være en outsider. Dessverre er det slik att veldig mange høyttalere svikter på rock.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.089
Torget vurderinger
36
Tror også at en del ikke lydbevisste musikk-elskere har mest erfaring med musikk fra diskoteker og konserter. Gjerne litt sånn Cerwin Vega-lyd. Da blir ofte korrekt bass opplevd som altfor puslete.

Roy

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.825
Sted
Sølvbyen
Tror også at en del ikke lydbevisste musikk-elskere har mest erfaring med musikk fra diskoteker og konserter. Gjerne litt sånn Cerwin Vega-lyd. Da blir ofte korrekt bass opplevd som altfor puslete.

Roy
"Korrekt bass" har jeg inntrykk av at er noe som blir brukt for å unnskylde manglende bass i mange såkalte hifi-høyttalere.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.848
Sted
Holmestrand

Roy
Det er det jeg lurer på.
Jeg lurer også på om vi blir lurt av en del innspillinger?

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Antall liker
228
Sted
Bergen
Var med en ikke veldig lydbevisst svigerson og så på høytaler/forsterker hos en hyggelig kar i Sande.

Vi gikk hjem med en Cayin 252, som er en solid gammel traver, men et sett med Monitor Audio Silver RS6 til en hyggelig pris falt gjennom for den noget rockete svigersonen.

Tror det manglet noe i bånn der for ham. Høytalerne spilte etter mine begreper helt utmerket.

Noen som har gode argumenter for hvorfor ellers gode høytalere svikter på rock?
De har nemlig bass så det holder ellers.
Han har tidligere avslått mine Audio Pro Blue Diamond v2 med samme begrunnelse, men nå skal de i hvert fall inn på prøve.
De svikter ikke, de gjengir det som ligger på tapen .... drit ;)

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
149
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Cayin forsterkeren har en veldig lys signatur i lyden og mange opplever den som slitsom i toppen med feil høytaler. Vil tippe at cayin og monitor audio fort kan bli litt vell fokusert i toppen og dermed lyde slankt og bassfattig. Ville prøvd en Annen kombinasjon.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.825
Sted
Sølvbyen
Cayin forsterkeren har en veldig lys signatur i lyden og mange opplever den som slitsom i toppen med feil høytaler. Vil tippe at cayin og monitor audio fort kan bli litt vell fokusert i toppen og dermed lyde slankt og bassfattig. Ville prøvd en Annen kombinasjon.
Forsterker med lys signatur er ikke det første jeg ville koblet sammen med Klipsch, men kan hende Reference serien er annerledes i så måte enn Heritage som jeg har mest erfaring med.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.836
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Cayin 252b er litt slank i øvre mellomtone, og litt klinisk i toppen ja..
Den har også et litt rart "uttrykk" i bassen, den går dypt og slår hardt i 50hz området, men oppleves slank utenom det..
Jeg ødela to 4,5 toms Seas mellombasser pga dette..
Tror den passer best til å stramme opp høyttalere med stort membranareal og en generell fyldig og "løs" bass..

M

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.848
Sted
Holmestrand
Etter å ha hørt litt forskjellig, og etter råd fra meg spilt litt mer variert musikk, endte det på fredag med Dali Zensor 7, og en Argon-dings som fikser blåtanntilkobling.

Har nå spilt meg gjennom Yello, Dire Straits, Mike Oldfiled, Zappa, Wings, Pat Metheny, Garbarek, Jarret, ++ og litt ymse klassisk.

Dette spiller riktig hyggelig. Vil heller si at det spiller balansert/nøytralt enn noe annet.
De har en jobb å gjøre med plassering, men det tror jeg ikke vil skje.
Utover det er anlegget godkjent av en nærværende svigerfar som tror de vil få mye glede av dethele.

:)

Topp Bunn