stereo.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
hej forum
i stedet for at opfatte stereo som en venstre- højrekanal, så opfatter jeg stereosignalet som bestående af et midter-(mono) og et sidesignal. midtersignalet er den samlede sum af højre og venstre og sidesignalet er forskellen på højre og venstre.
en monoplade gemmer lydinformationen som en analog kurve i det vandrette plan, og stereopladen gør det samme med midtersignalet.
sidesignalet tegnes som en bakke-dal bevægelse i det lodrette plan.(i virkeligheden i to retninger 45 gr.forskudt i forhold til pladen) og er det der giver stereoeffekten.
ved afspildning af stereo bevæger nålen sig således både sideværts og op-ned.
mvh nils

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm...

Jeg har faktisk sett et bilde av et høyttaleroppsett som gjør stereo på denne måten. Klarer ikke å finne det igjen, og kommer ikke på noen glupe søkeord til vår venn google. Oppsettet var (om jeg ikke husker feil) 1stk. Gradient revolution (tilført L+R) og en Quad ELS tverrstilt bak denne (tilført L-R). Lurer forresten på om det var en Gradient sub under ELS'en.

Temmelig spesiell måte å gjøre det på. Skal ikke påstå at det er umulig å få det til å virke, men kan heller ikke helt se poenget. Interessant tema uansett. :)

Synes forresten at dette favner bredere enn vinyl. Kanskje temaet hadde passet bedre under forskjeller og testmetodikk, tech-hjørnet eller hifi generelt.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
hej zomby woof.
jeg skrev kun dette indlæg, fordi jeg føler mig misforståt i tråden om pu-justeringer, og håber dette indlæg er forståeligt.
da jeg selv bare er en hobby-amatør, og ikke kender så mye til fag-sproget der normalt bliver brugt omkring emnet, erkender jeg at mine indlæg måske kan være svære at tyde. måske vil jeg også sige for mye på en gang oven i hinanden, og måske bruker jeg for mange indskudte sætninger.(her var så en mere).
mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
hej forum.
nu vil jeg føre denne tråd en tand længere ud.
som han der kalder sig "KJ" også var inde på i pu-justeringstråden, er midter-sideopdelingen netop god, fordi signalerne fylder forskelligt.
når lyden skrives som en analog kurve i vandret plan, må rillen jo fylde mere når der spilles kraftigt, end når der spilles svagt. afstanden imellem rillen skal så afpasses, så rillen er smal (for bedste udnyttelse), når der spilles svage passager og bredere når der spilles kraftigere.
derfor var der på afspillemaskinen for masterbånd forsynet et ekstra tonehoved, der på forhånd kunne fortælle skærehovedet hvor langt og hurtigt det skulle flytte sig ind mod midten, for at skabe plads til crescendoet ved næste omdrejning. ligeledes skulle der tages hensyn til at sidesignalet kunne være der.
mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
hej forum.

dette bliver så mit sidste indlæg i denne tråd.
gør det nogen forskel om det er v-h eller m-s ?
nej, ikke hvis man spiller med cd eller computer. men hvis man spiller vinylskiver: ja,i aller højeste grad gør det en forskel.
ser du i vinylpladen v-h som ligeværdige kanaler, er det måske derfor du ingen sammenhænge finder imellem pu-justeringer og det du hører. og det er mye frustrerende.
ser du derimod pladen som et horisontalt-vandret midtersignal og et vertikalt-lodret sidesignal, med den egentlige opdeling i v-h i rumpen på puén, giver det hele mening. der vil være en sammenhæng imellem dine justeringer og det du hører. du bliver i stand til at erkende at det vandrette signal kommer fra venstre højtaler og det lodrette fra højre højtaler. men det høres klarest lige inden du finder rette punkt, for efter da går alt op i en højere enhed, du hører ikke mere v-h eller op-ned eller fase-antifase for illusionen bliver total.
mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
hej Zomby_Woof.

[FONT=geneva,arial]05-23-11: Elizabeth[/FONT]
Not on two sides two channels for vinyl.
The original monaural groove was a lateral movement only. the up and down was not used.
When stereo came about, the vertical direction was used for the other channel. So the horizontal modulation became rotated 45 degrees and became one channel, then the other vertical modulation was rotated the 45 degrees and became the other channel. So the two channels are moving at 90 degrees out of geometry from each other. Both sides of the groove have vertical and horizontal information and the stylus picks this up and due to simple physics separates the two independent channels mechanically, and then coils in the cart one way or another change that motion into the two stereo channels. With the relationship, old mono records still play as two monaural channels. Pretty cool.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
hej zomby woof.
nej,der er mærkeligt nok ikke mye om emnet på nettet. måske fordi at vinyl er forhistorisk og vi bare er nogle få interesserte tilbage.
indlægget er fra vist nok fra audiogon.
mvh nils og slut herfra.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Tandberg TB 1200x spolebåndspiller hadde stereoforsterker med utgang for høyre-, venstre- og senterhøyttaler. Snodig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fra teksten du siterer:

So the horizontal modulation became rotated 45 degrees and became one channel, then the other vertical modulation was rotated the 45 degrees and became the other channel. So the two channels are moving at 90 degrees out of geometry from each other.
På norsk: Så ble den horisontale modulasjonen rotert 45°, og ble en kanal, deretter ble den den andre vertikale modulasjonen rotert de samme 45° og ble den andre kanalen. Så de to kanalene beveger seg 90° ute av 'geometri' fra hverandre.

Det er dette som er Westrex-systemet:

In 1958, the first group of mass-produced stereo two-channel vinyl records was issued, by Audio Fidelity in the USA and Pye in Britain, using the Westrex "45/45" single-groove system. Whereas the stylus moves horizontally when reproducing a monophonic disk recording, on stereo records, the stylus moves vertically as well as horizontally. One could envision a system in which the left channel was recorded laterally, as on a monophonic recording, with the right channel information recorded with a "hill and dale" vertical motion; such systems were proposed but not adopted, due to their incompatibility with existing phono pickup designs (see below).
Sitert herfra: Stereophonic sound - Wikipedia, the free encyclopedia

Min gode mann, du er ute og sykler. Du er temmelig nøyaktig 45° ute og sykler. Det du sier er feil, feil, feil, feil, feil!

Det er kanskje uhøflig av meg å nekte deg din 'mening', men når du fremmer direkte feilaktige påstander med pondus og skråsikkerhet så må jeg ta til motmæle. Rådene du gir basert på denne feilaktige infomasjonen, og andres slutninger basert på samme grunnlag bærer rett og slett åt skogen galt avsted.

Det er forresten massevis om dette temaet på nettet. Google er din venn, les og bli vis. Det eneste som er vanskelig å finne er noe som støtter din feilaktige påstand.

Kjære alle nybegynnere med vinyl. Ikke gjør som Nils sier!

Og med det får det være nok fra min side også.

Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tandberg TB 1200x spolebåndspiller hadde stereoforsterker med utgang for høyre-, venstre- og senterhøyttaler. Snodig.
Og stereo kan være, og har vært, så mye mer enn vinyl. Det finnes en rekke eldre opptak med tre kanaler. Mange av dem er ganske enkelt mikset ned til to kanaler for utgivelse på vinyl, og hvis jeg ikke husker feil var det snakk om å bruke DVD audio og SACD til å utgi dem som de en gang var mikset, i tre kanaler (vet ikke om det ble noe av). På spolebånd er det i prinsipp ikke noen grenser for antall kanaler. Kanalene ligger helt separert ved siden av hverandre på magnetgåndet, begrensningen ligger i antall spoler i lydhodet, og i antall kanaler på elektronikken.

For vinylens vedkommende er antall kanaler i utgangspunktet begrenset til to. Rent geometrisk er det ikke plass til flere. Men hva da, med quadrofoniske plater? De lages ved hjelp av supersoniske signaler som er gravert inn sammen med de to 'vanlige' kanalene. Altså et signal som ikke er hørbart, men som kan demoduleres ned til en tredje og fjerde kanal. Jeg er ikke spesielt godt opplest på dette, men mener det baserer seg på samme prinsipper som AM eller FM radio. Dette var forresten startskuddet til utviklingen av Shibata, og senere alle de fine nålslipningene vi har i dag. For Quad måtte man rett og slett ha skarpe nok nålslipninger til å spore signaler et godt stykke over de 20kHz som man også den gangen anså som tilstrekkelig (lurer på om ikke Quad-kanalene lå rundt 40kHz).

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
hej igen zomby woof.
ja, det var ikke længe jeg kunne holde mig væk. (gul glad smiley).
principperne for stereo-fm er de samme som for vinyl.
da fm-senderne gik over til stereo, skete det med samme krav om kompatibilitet, som det skete for vinylplader. de mange mono-radioer der lå ude hos folk, måtte ikke pluseligt blive ubrugelige.
derfor ligger også her, m-signalet hvor det hele tiden har ligget, mens s-signalet blev lagt ind som en am-modulation af en undertrykt (jeg ved ikke hvad det betyder) hjælpebærebølge på 19 kHz, et pænt stykke over de 14 kHz, hvor fm brat afskæres.
mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
hej zomby woof.
jeg forstår godt dine frustrationer. de skyldes nok helt sikkert du ikke helt rigtig forstår pointet i mit indlæg.
prøv at læs mine indlæg forfra, fra begyndelsen. jeg benægter jo hverken højre/venstre kanal eller 45 graders vinkling, men prøver at forklare om apparaternes interne måde at kommunikere (tale sammen) på. og prøv så at visualiser pladerillen på den måde, for da bliver resultaterne af dine pu-justeringer mye mere logiske, og de justeringer du foretager bliver også mye mere det du vil få at høre.
nå er jeg difinitivt ude af dette emne for jeg har ikke mere at tilføre, men dere andre kan jo sagtens fortsætte da vinyldebat altid er temmelig kosligt.
mvh og god week-end nils

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
Hej Zomby Woof.
Hvis du læser med her.
Jeg faldt over en artikkel af Robert Harley (TAS), med overskriften: An lp primer. How the lp works.
Artiklen forklarer hvad jeg prøvede at forklare, men måske det bliver mere troværdigt, når det kommer fra en anden end mig.
Se hele indlæget: www.harryshifi.com/images/vinyl_tutorial.pdf

Today’s long-playing discs are the culmination of decades of innovations is the so-called “45/45” cutting system that makes it possible to record two different signals stereo—in a single groove. The name describes the “V” groove in the LP in which each groove wall is angled 45° relative to the disc surface and 90° to the other wall. Left-channel information is recorded on the LP’s inner wall (closest to the record center), and right channel information in the outer wall of the V groove as seen in Fig.1.
This is a simplified explanation. Lateral information is the sum of the of the left and right channels, and there’s a vertical component to groove modulation that is the difference between the left and right channels. This combination of signals is automatically decoded in the cartridge by the coils’ orientation.) The 45/45 cutting system gave us stereo.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
Hej forum.
Og her er en anden artikel fra det danske fagmagasin "ingeniøren".: ing.dk/artikel/spørg-scientariet-hvordan-kan-en-grammofonplade-spille-i-stereo-108379

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
Hvis forrige indlæg ikke giver resultat, så prøv at gå ind på: Ingeniøren her søger du:hvordan kan en grammofonplade spille i stereo
ps. læs hele debatten

Sist redigert:
Topp Bunn