Step up?

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.724
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

Trenger råd fra noen med litt erfaring i vinyl..
Kjøpte en Project RPM 5 m/AT pick-up i fjor høst. Ville mimre litt og spille mine gamle plater fra 70-80 tallet..
Har en Rouge Audio Chronus rørforsterker, som etter sigende har et godt RIAA-trinn.
Det låter flott, men det er voldsom nivåforskjell melleom LP og CD(2V) :mad:
Kan dette enkelt løses, slik at jeg ikke må dra rattet helt rundt for å spille litt høyt?
Har hørt om step-up, men hva, hvem, hvor og hvor mye?...

M

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Først må du fortelle oss hvilken Audio Technica-pickup du bruker.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.724
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
AT95 - den billige som satt på.. Har vurdert en med høyere signal ut, f.eks en Audio Note?

M

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Da trenger du nok en pickup med høyere signal ut, ja. AT95 er en uhyre god pickup til prisen, men ingen trær vokser som kjent inn i himmelen. Mitt råd ville være å ta kontakt med Håkon Rognlien/Fryd HiFi. Den mannen har rimelig oversikt over hva som er best å sette i en Project-arm.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
har hatt audionote iq2 mm pu jeg,den var meget god(bortsett fra iq3 ,den beste mm pu jeg har hørt)....hørt en 5-6 stykker ,din 95 inkludert..Hadde min på vpi/jmw9 arm.

Om den passer i armen overlater jeg til Håkon hos Fryd hifi...iq2 kan oppgraderes til 3,ved å bytte ut fremre del,med ny nål(beholde huset som sitter i armen)....

Denne gir en del høyere utsignal,enn andre pickuper,Fryd hifi selger også disse pickupene.,dersom du ikke finner de noen andre steder.

Lykke til.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Men for å svare på det du spør om; Ja du kan få opp gain fra pickup med en stepup trafo.

Dette er rett og slett en box med to små trafoer inni og rca-kontakter inn/ut.

Om du gidder å lodde litt selv, får du Lundahl sine trafoer for rundt 1000-lappen.
Dette er veldig gode stepup-trafoer.
Experience Audio i tyskland selger også trafoer og byggesett til formålet. Link finner du blant linkene her på forumet.
DIY Hifisupply www.diyhifisupply.com har også stepup både for bygging og ferdig "plug'n play tror jeg.

Ellers er det en del som lager slike. Bla John Chapman fra Bent Audio www.bentaudio.com har noen gode. AudioNote og EAR lager også stepups.

Det finnes mange fler, så det blir for mange å liste opp. Men du har i alle fall fått et svar på det du i utgangspunktet spurte om.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.724
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Takker for gode svar. Som dere sikkert skjønte er ikke LP min hovedkilde, men mer for kos og gamle dagers skyld..
Skal sjekke litt rundt de rimeligere step-up'ene, samt ringe Håkon.

M

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mulig jeg tok litt mye for gitt her, men å bruke en hel del penger på å booste nivået til en pickup til 395,- er kanskje ikke den beste måten å løse problemene på, IMHO. Å finne et bedre element med høyere utnivå kan gi bedre lyd for et mindre utlegg.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.210
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
AT95 er en MM pickup, og du vil få problemer med å finne en stepup-trafo som fungerer bra mot den...

Arne K

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.498
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Cobra2 skrev:
AT95 er en MM pickup, og du vil få problemer med å finne en stepup-trafo som fungerer bra mot den...

Arne K

Skulle dog vært morsomt og hørt om noen faktisk fikk det til, jeg har aldrig hørt om det, men på den annen side har ikke jeg akurat hørt om allt i verden heller da...... ;D

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.724
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Akkurat!.... :-\

Fungerer step-up bare med mc-pickup'er? Da har man lært noe nytt.
Man lærer så lenge man har elever, som man sier i min bransje..

M

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
sundkoien skrev:

M
På hjemmesiden til Rogue Audio, så er forsterkningen i phonodelen på 35db, det er veldig lavt.
Du kan jo kjøpe deg en ekstern RIAA, en som har høyere forsterkning, det vil hjelpe betraktelig.:D

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.210
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
sundkoien skrev:

M
--------------------------------------------------------------------------------
Ikke nødvendigvis, om man har mulighet til å modifisere inngangs-impedans i riaa, og velger rett trafo.
Vanligvis brukes f.ex. 1:10 stepup, noe som gjør impedansen inn i trafoen 100 ganger lavere, 47k(fra riaa) blir ca. 470 ohm inn i trafo, og det er altfor lav motstand for vanlige MM.

Arne K

Topp Bunn