Stendersøker/Stenderdetektor

R

Roysen

Gjest
Hei,

Er det noen her som har erfaring med bruk av stenderdetektor. Jeg skal bruke den til å finne stendere som jeg kan skru noen temmelig tunge akustikkplater i. Jeg er redd det ikke finnes noe til mitt behov da stenderne ligger veldig høyt opp i taket. Takplatene er satt fast i et gammelt lag med takplater under. Disse er satt fast i spikerslag som igjen sitter fast i bjelkelaget. Jeg er redd dette blir for dypt for enhver slik søker/detektor?

Mvh
Roysen

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Antall liker
457
Det må nok i såfall være noe fra proffmarkedet, tror jeg.
Har selv en rimelig Black&Decker stenderfinner, og den er stort sett sjanseløs med en gang det er et ekstra lag med plater eller panel.

N

nb

Gjest
Jeg har en fra Zircon jeg synest funker bra. Den er ikke ekstremt dyr heller - kostet rundt en tusenlapp om jeg ikke husker helt feil. Men om det er som du beskriver så sliter nok de fleste - Bosch har kommet med en som visstnok skal kunne søke veldig dypt og gi en grafisk fremstilling av oppbyggingen, men den koster rundt 5 lapper så vidt jeg vet. Kan muligens leies ett eller annet sted.

Siden du uansett skal skru akustikkplater i taket er det vel strengt tatt ikke mer komplisert enn å prøveborre med jevne mellomrom og se hvor du treffer feste - eventuelle bomhull blir uansett dekt av platene, så nedsiden er begrenset.

Jeg ser for øvrig ikke noen grunn til at spikerslaget ikke skulle være solid nok - hva veier disse platene det er snakk om? Når du fester de vil du uansett få feste på flere steder så belastningen pr. festepunkt vil uansett ikke være allverden.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Har også brukt en zircon (Studsensor pro SL) med godt resultat. MEN vis det er tykke plater du skal gjennom så kan det bli problematisk. (selv om den skal finne stendere på 38mm dyp)
Av flere rimelige jeg har prøvd er denne zirconen den beste.

Mvh Jan I

R

Roysen

Gjest
Hei, nb.

Takk for tips. Platene veier 16kg pr stk og måler 80x80 cm. Jeg skal ha to øyer av 3x3 plater i taket.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
N

nb

Gjest
16 kg er ikke mye, bruker du fire skruer pr plate er det 4 kg per skrue - det er ingen ting.

Er huset av nyere dato ligger stenderverket med cc 60 cm (avstand fra senter til senter) men om det er et gammelt hus er dette nesten garantert ikke tilfelle. Har taket vært senket og gjort noe med en gang i nyere tid er det stor sannsynlighet for det er cc 60 ett eller annet sted i konstruksjonen. Om det en eller annen gang har vært paneltak i rommet er det nok evig sterkt nok til å holde de platene du snakker om.

Om dere holder på i etasjen over så er det også en mulighet å titte ned for å se hvordan tingene ser ut, men det burde ikke være nødvendig. Dette går nok fint bare du får feste et sted - du merker godt om en skrue får feste eller ikke når du skrur med en batteridrill.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Gammel tråd, så spørsmålet mitt er: Har det skjedd en rivende utvikling på området siden 2012, slik at stendersøkerne har blitt mye bedre?

Hva er det beste alternativet under tusenlappen?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.418
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har en Cotech fra Clas Ohlson. Den er ubrukelig. Den gir faktisk så mye feilmålinger at det er større fare for at det er en bjelke der den hevder at det _ikke_ er noe, enn motsatt. Samtlige tilfeller hos meg der den hevder å ha funnet noe, er det ingenting av interesse. Klart, noe finner den, siden den er konsekvent, og hevder at bjelkene er på samme sted nesten hver gang. Men det er ikke bjelker der, det er det eneste som er sikkert.
Ser nå at de har kommet med en ny modell, men basert på brukervurderingene som er å lese om denne er det ingen forbedring fra min versjon.
Styr unna!

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.511
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har en plate som er 120x240 den veier vel 20 kg, henger i 4 gipsanker.
Så du trenger ikke bekymre deg for dette med vekt.
Hang opp en boksesekk en gang som veide 40 kg i en bare for å se, den hang der i flere dager.
Lykke til videre:)

Steinar.

Topp Bunn