steinvegger

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.709
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg har altid lurt på en ting:

når høyttallerprodusenter utvikler høyttaller, så blir de ja som regel testet i rom med stein/beton gulv og vegger (fabrikkbygg, kontinental byggestil, osv.) nå er det sånn at her i Norge er de fleste bygg i tre med nok så lette vegger av panel med isolasjon, osv. laftet bygg er heller ikke noe særlig lydisolerende.
er dette en fordel eller ulempe å ikke ha steinvegger?

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Steinvegger (betong) gjir ofte større problemer i bassområdet enn gips og tre, og da spesielt dyp bass.

av den grunn så er det normalt lettere å behandle rom som har tre/gips-vegger akustisk med porøse absorbenter (rockwool/glava e.t.c) enn rom som har betongvegger, hvor man trenger flere bassfeller som går dypt ned i frekvens (helmholtz resonator/panel resonator/veldig tykke bredbåndsfeller med glava/rockwool e.t.c)

Et lag gips er bedre enn to akustisk.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette er et spørsmål som jeg også er litt nysgjerrig på.

Hva er det som avgjør hvor bassbølgene snur....Altså - hva skal til for å skape en refleksjon for lydbølger under 100 Hz...?

Hvordan vil et hus med betongvegger oppføre seg i forhold til et med vanlig stenderverk...hva med Leca Isoblokk 30..?
Er det en fordel å beholde mest mulig av "lyden/energien" i rommet, eller er den en fordel at den slipper ut...?

Kort fortalt....hvis man skal bygge lytterom fra scratch - hva er det optimale vegg/tak-materialet.....?

Mvh
OMF

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.709
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
når høyttalerprodusentene tester produktene sine (forhåpentligvis gjør de det) gjør de det i "døde" røm?
hadde ikke målet vært å etterligne rommet som høyttaleren ble utviklet i?

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Hei!

Dette er et spørsmål som jeg også er litt nysgjerrig på.

Hva er det som avgjør hvor bassbølgene snur....Altså - hva skal til for å skape en refleksjon for lydbølger under 100 Hz...?

Hvordan vil et hus med betongvegger oppføre seg i forhold til et med vanlig stenderverk...hva med Leca Isoblokk 30..?
Er det en fordel å beholde mest mulig av "lyden/energien" i rommet, eller er den en fordel at den slipper ut...?

Kort fortalt....hvis man skal bygge lytterom fra scratch - hva er det optimale vegg/tak-materialet.....?

Mvh
OMF
Jeg ville personlig begynt med noe slikt. Dødt og tungt, og rom i rom. Da kan man lett innlemme bassfeller/absorbsjon, samtidig som man sørger for lavest mulig støygulv. Da kan man sitte med et lytterom som funker bra uten å se ut som en skumgummibutikk.

Når det gjelder testing av høyttalere vil jeg tro at de store produsentene tester i et antall rom med forskjellig akustikk?
Det ville iallefall jeg gjort hvis det var salgstall som var viktig... Litt sleivete sagt.
Entusiastene tipper jeg forholder seg mer til et akustisk ideal...
LEDE eller RFZ?

Eivind

Vedlegg

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Det kreves et materiale med høy nok akustisk resistans til at bassbølger blir reflektert, d.v.s materialet har høy nok densitet til ikke å vibrere med lyden.

I tilfelle gips/trepanel, så er det vibrasjon kombinert med absorberende materialet inntil som gjør at det har en positiv effekt , vibrasjonen av materialet fører til høyere partikkel hastighet i luftmolekylene tett inntilflaten og det absorberes dermed lettere i dypere frekvens av glava/rockwool.

Effekten er ikke den samme som en fullverdig panelresonator, ettersom glava/rockwool berører panel/gips.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.621
Henrik Salvesen skrev:
Det kreves et materiale med høy nok akustisk resistans til at bassbølger blir reflektert, d.v.s materialet har høy nok densitet til ikke å vibrere med lyden.
...
Tror det er akustisk impedans (= tetthet * lydhastighet) som er den mest relevante størrelsen. Dog er tetthet ofte korrelert med lydhastigheten.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
1
Jeg har gått fra lytterom i laftetømmer med og etterisolering 10-15-20 cm (avhengig av skjevheten) rockwool (ikke bruk glava, den er for lett og ikke så brannsikker) og kledt med diffuserende innvendig trepanel, til konvensjonelt bygg med lecablokker og gipsplater. Anlegget er det samme, men lyder mye tyngre i bassen, uten at det er noen fordel. Rommet er av en annen form, og det kan ha gjort noe, før var det også betydelig skjeve vinkler som reduserte stående bølger.

Moral: Sats på godt med tung isolasjon innenfor Leca-skallet. Bruk gjerne trepanel, ikke plater.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jegh ar planer om å bygge helt nytt lytterom fra grunnen av....planene pr i dag er vegger av Leca Isoblokk, støpt gulv og tak. Det er tiltenkt omfattende tiltak for akustikk innvendig.

Lytterommet blir en atpåpklatt til huset, og jeg ønkser å bruke LECA pga god lysisolering fra omgivelsene, samt at det er svalt om sommern.

Er det noen lydmessige grunner til å bruke noe annet enn Leca isoblokk...?

Mvh
OMF

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
1
Laftetømmer er ikke så vanlig lenger......

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Tror det er akustisk impedans (= tetthet * lydhastighet) som er den mest relevante størrelsen
Ja, det er vel mer korrekt, akustisk resistans er en av egenskapene som tilsier akustisk impedans for et materiale.

acoustic impedance: Opposition to the flow of sound through a surface; acoustic resistance is the real component of acoustic impedance and acoustic reactance is the imaginary component

M

Mr-T

Gjest
OMF skrev:
Hva som skal til av materialene har vært nevnt her.

Men for at man skal reflektere 100 Hz som har en bølgelengde på 3,4 meter må objektets størrelse stå i forhold til bølgelengden også. En 20x20 cm stålplate vil ikke ha vesenlig refleksjon for 100 Hz, den er for liten. Det gjelder da frittstående objekter. For vegger i et rom så blir det annerledes fordi trykkbølgen er innkapslet av de andre flatene i rommet.

Topp Bunn