Steder å bruke Buffer

pHryed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
32
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
Har bygget meg subwoofere, de får krefter fra en hypex ucd stereo effektforsterker.
Minidsp 2x4 hd brukes som delefilter. Kun til subwoofer , høytalerene får signal rett fra Aikido 6sn7 som har 2 utganger.

Mener å ha lest om bruk av buffer iforbindelse med bruk av dsp. Er det noe i det? Burde evt. Buffer stå foran eller bak minidsp.

Minidsp mater hypex med RCA signal. Det selges flere buffer på markedet som lager et balansert signal
Vil dette vere fordelaktig?

Ser noen buffere har mulighet for 6db gain. Vill dette gjøre at jeg slipper å digitalt booste signalet i minidsp?

Har en Nelson pass b1 buffer som nesten er ferdig. Er dette noe jeg kan bruke?

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
682
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Hvilken hypex ucd bruker du? De vanlige ucd180, 400 osv har allerede en inbygget buffer.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.575
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
B1 har ikke gain, så den hjelper ikke på utgangsnivå. Prøv heller et 6dB dempeledd på den utgangen som mater forsterkeren til hovedhøyttalerne, og så gi litt mere pulver på preamp.

Johan-Kr

pHryed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Antall liker
32
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
1
Må nok klarer litt her.
Lurer på bruk av buffer iforhold til impedans matching. Aikido er rør forsterker og jeg regner med at utgangs impedans ikke er super lav. Siden jeg nå biamper , ser vel den bare halve lasten (såvidt jeg skjønner).
Etter hva jeg har funnet er inngangs impedansen på minidsp 2x4 hd 20k. Da ser den bare 10k. Kan dette bli et problem? Evt. Løsning.

Iforhold til 6db er det to ting.siden jeg har ubalansert tilkobling til min hypex og hypex egentlig har balansert inn. Selv om det finnes "overganger" virker det på meg som suboptimalt. Neuchronom har en buffer som konverter signal og tilfører nødvendig gain. Har dette noe for seg?

Det andre er: får jeg mer digitalt head-room om jeg gir signalet inn i hypex mere gain og heller demper i det digitale domenet?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.114
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
En preamp kan og være en buffer , justerbar . En custom buffer bør gjøre jobben den er tiltenkt , enten det er gain man ønsker ellr interfacing av impedanser og som du er inn på å drive flere utganger fra samme pre out ,,, altså bedre eller mer current drive .

Sistnevnte er ikke en selv flge , sjekkderfor ut impedanse til bufferen at den virkelig er opp til jobben .Kvaliteten på bufferen vil og ha betydning for dynamikk og forvrengning .Har du en god pre vil du ikke søle eller gi vekk kvalitet .

Marchand lager slike filtre ,,ellers nevte noen Pass

Buffere kan best være en discrete type endel klA IMO hvis den virkelig skal drive laster med lav forvrengning. Trenger du bare en ekstra pre out par klare de fleste å se inn i 10 k

Hypexen har vel en inngangs buffer internt fra før , en annen ting er om du har for lite gain "

Topp Bunn