Høyttalere Stativhøyttaler som kan passe meg?

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Jeg prøver nå å selge mine Elac FS 247 Black Edition. Jeg nedgraderer og vil gå over til stativhøyttalere. Ikke noe vondt om Elac FS 247 BE. De spiller meget bra. Kanskje litt for bra...
Jeg er nok ikke ute etter svært avslørende høyttalere.
Dette er høyttalere jeg har prøvd:
Klipsch F1
PSB Imagine Mini
Linn Majik 109
Definitive Technology SM 55
System Audio Mantra 60
Elac FS 247 Black Edition

Høyttaleren jeg virkelig savner og angrer på at jeg solgte er Mantra 60. Jeg er nå på jakt etter en liten morsom stativhøyttaler. Den skal stå i et lite rom på 12 kvm, sammen med en sub. Forsterker er Cambridge 851A. Alle lydkilder er tilkoblet digitalt til Hegel HD11.

Er vanskelig å beskrive lyd, men er ute etter noe som kan spille lignende som Mantra 60. Jeg vet ikke om stativhøyttalerne til System Audio kan passe meg? For eks Aura 1. Ellers har soundgarden tilbud på JBL Studio 530 som beskrives som en morsom høyttaler.
Pris? Vel jeg har hatt høyttaler fra 2000 opp til 20000,- og dyrere er ikke noen garanti for at jeg blir fornøyd. Føler vel bare at jo mer penger man legger i dette, jo mer avslørende blir det. Jeg spiller ikke akkurat høy kvalitets musikk, men mye rap, elektronisk og pop.
Har også sett litt på Kef LS50, som har fått mye skryt. Både nytt og brukt vurderes. Har dere noen forslag?
Her jeg bor er det ikke mange hifi butikker, så derfor er det vanskelig å få hørt noe før kjøp.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Hva med de Triangle høyttalerene på bruktbørsen? Da vil du også få mye penger til musikk.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei har disse Monitor audio radius 90 Sort piano utrolig finish .kommer med veggfeste eg bruker stativ.
Koblet opp på rør eff 40w med rør pre/cd og REL bass 10tommer
i stue 35 kvadrat .spiller kjempe godt til og vere noen små knøtt
er bare koblet opp for og ha noe og koble /gjøre på/teste.
har masse annet flott her hjemme men disse overrasker .trenger ikke koste skjorten for og få god lyd
men brukte lang tid på innstilling /flytting av subb /intigreringen.
slike som disse bør da passe i ett rom på 12Kvm
Mvh Roy K
Ps ikke for salg.:)

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Angrer du på at du solgte Mantra, og har brukt dem på det nevnte utstyret, skal du bare gå så høyt på SA-stigen, som budsjettet tillater- evt se etter min SA-favo gjennom tidene...SA2K!!!! En utrolig morsom sak! ELLER gå for en annen danske...Dynaudio Focus 160!! På disse vil du ikke trenge noen sub heller...

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Hva med de Triangle høyttalerene på bruktbørsen? Da vil du også få mye penger til musikk.
Jeg så litt på de ja. Fine høyttalere det, men vet ikke hvordan lyden er.

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Angrer du på at du solgte Mantra, og har brukt dem på det nevnte utstyret, skal du bare gå så høyt på SA-stigen, som budsjettet tillater- evt se etter min SA-favo gjennom tidene...SA2K!!!! En utrolig morsom sak! ELLER gå for en annen danske...Dynaudio Focus 160!! På disse vil du ikke trenge noen sub heller...
Dynaudio har jeg lest en del om. Men de trenger mer luft rundt seg. Jeg skal ha de på et lite rom og avstand til bakvegg blir kun 20-30cm.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
SA kjenner du...SA2k har trefiberelement i bånn, noe som gjør den utrolig NATURLIG i mellomtonen..
Dog er Focus en mer anvendelig høyttaler, med større lydbilde, enda bedre mellomtone, passe bass, typisk frisk, dansk lyd!! EN UTROLIG ALLROUNDER! De har også portplugg, noe som gjør dem passende til en slik plassering...more so enn SA2K- den er kresen, og trenger større plass/ forsterkerreserver enn Dynaudio...Diskanten på 160 er fjærlett tilstede også...Mitt tips er å gå for Focus 160!! Men blir det for dyrt, ser du etter Krix Equinox II eller Dynaudio Focus 140...alle passer i 12-kvads rom...ta det fra en som har brukt småhøyttalere i 25 år...kun EI søyle har vært i mitt eie, men jeg veit hvordan jeg skal få dem til! Forsterkeren din er både kraftig, stram og åpen, og Dynaudio vil vise det!!

Sist redigert:

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
SA kjenner du...SA2k har trefiberelement i bånn, noe som gjør den utrolig NATURLIG i mellomtonen..
Dog er Focus en mer anvendelig høyttaler, med større lydbilde, passe bass, typisk frisk, dansk lyd!! EN UTROLIG ALLROUNDER!
Hvor finner jeg den? Soundgarden har den ikke på nettbutikken.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Ring nærmeste Soundgarden, eller Norsk Audioteknikk i Ullevålsv. 13, Oslo!! Spør der etter Morten! Han har forresten et alternativ også...PMC..modellen du evt skal sjekke ut er Twenty 21!! Regner med du hører på det meste av musikk? PMC er strammere i lyden enn Focusen, og har såkalt transmisjonslinjeprinsipp. Får den litt tid på seg, blir den også en solid allrounder..til lavere pris..Fortell bare Morten om planene dine, og hva du har av utstyr så hjelper han deg videre med det..og jeg kan love deg at den mannens råd kan du stole på...hehe..Har du flere spørsmål, er jeg også her!!

Sist redigert:

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Ring nærmeste Soundgarden, eller Norsk Audioteknikk i Ullevålsv. 13, Oslo!! Spør der etter Morten! Han har forresten et alternativ også...PMC..modellen du evt skal sjekke ut er Twenty 21!! Regner med du hører på det meste av musikk? PMC er strammere i lyden enn Focusen, og har såkalt transmisjonslinjeprinsipp. Får den litt tid på seg, blir den også en solid allrounder..til lavere pris..Fortell bare Morten om planene dine, og hva du har av utstyr så hjelper han deg videre med det..og jeg kan love deg at den mannens råd kan du stole på...hehe..Har du flere spørsmål, er jeg også her!!
Det ligger et par Twenty 22 på brukten. Er det stor forskjell mellom Twenty 21 og Twenty 22?
Jeg ble også anbefalt Kef R300, men denne tror jeg blir litt stor, og trenger større avstand til bakvegg.

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Antall liker
112
Sted
Arendal
Dali mentor menuet!
eventuelt kan du prøve R-serien til KEF. Den imponerer meg hver gang. :)

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Om du er i Oslo eller området så ta deg en tur opp på Kontrapunkt og hør på Rega sine RS1.
De kan stå nærme vegg å låter svært friske og artige med sin super artikulerte og raske bass. De kan dog være for friske for noen, så du må høre de først.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Twenty 22 er litt større, bare..Grunnet foroverrettet translinje tåler PMC å stå rimelig tett til veggen... Kef kan gi problemer, ja..passer heller ikke like godt til Cambridge..vi hadde det før hos kjæresten...idag er de solgt for flere år siden...@ Bobby: Bra tips, det..men tror de blir litt spesialiserte i denne sammenheng...dog veit du jo allerede hva jeg syns om Rega..hehe
@ Brightside: Også det er et bra tips, men kontra Dynaudio og PMC blir Dali marsipansk,,hehe

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.064
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Det ligger et par Twenty 22 på brukten. Er det stor forskjell mellom Twenty 21 og Twenty 22?
Jeg ble også anbefalt Kef R300, men denne tror jeg blir litt stor, og trenger større avstand til bakvegg.
En meget god ht om du får plass og rom for denne:)

gismo

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
@Gismo: KEF er utrolig kilne på rom, luft og plassering...men kanskje vi skal foreslå et par av våre elskede Sonus Fabers??? Venere, fex??

C

Cyber

Gjest
Er ikke Kef LS50 og R300 ganske avslørende i lyden? Trådstarter virker jo som om ønsker noe litt mer avrundet?

Utifra hva jeg har hørt fra Vienna Acoustics kan kanskje et par Haydn Grand SE være interessante?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Om et slikt ønske er tilfelle, Cyber, har jeg ett forslag til.....SE OVER!! Ellers er også Vienna gode, men både SF og østerrikerne trenger mer plass! Dessuten har jeg tatt utgangspunkt i trådstarters tidligere Mantrapar, og funnet monitorer som både tåler ønsket plassering nær veggen, samt leverer musikk på en liknende, men mer overbevisende måte!! LS50 har sine superkvaliteter den og, men se på samarbeidende utstyr, så finner du fort ut at det blir smør på flesk! KEFene er utrolig sammenhengende og punktformige- som alltid- men ikke like gode allroundere etter mitt syn

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
861
Jeg vurderte et par Focus 140 (tror det var det) for noen år siden, men jeg syntes de hadde litt "rotete" lydbilde i demo, og kanskje litt slitsomme å høre på i lengden. I alle fall i direkte sammenligning med Contour 1.4 som var mye mere "ryddig" (hvis en kan si det slik). Men Contour syntes jeg ble for dyr den gangen, og siden har jeg gått andre veier. Men jeg ville ikke kjøpt Focus uhørt i alle fall, spesielt ikke hvis trådstarter er vant til System Audio.

Personlig favoritt i et lite rom må bli Harbeth P3esr. Men hvordan rap høres ut på Harbeth skal jeg ikke uttale meg for hardt om:)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Ingen fare, torem...160en er svært lik Contour...mye mer ryddig..Jeg- og fex RoDa- fikk MASSE musikk ut av 140...
Feilmatch for din del? Eller er Duke mer for deg? Dynaudio og Holfi var ingen heldig match heller..
Jeg har hørt 160 på Cambridge 851 også...det er en grunn til anbefalingene...og en av dem er at de faktisk har flere likheter med SA...like friske, for ex..og mer! Ellers er det flere der, som PMC og Krix..alle er solide allroundere, som tåler trådstarters krav med glans....Husk at Systems SA2K- uvanlig nok- har 6,5" trefiber i bånn, nesten som et par Cremona Auditor...hehe

Sist redigert:

spidipidi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
31
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er ikke meningen å kapre tråden, men jeg er også på jakt etter nye komponenter. Dynaudio 160 virker som noen fabelaktige høyttalere men som trådstarter nevner, har jeg også sett på KEF sine LS50. Gjerne pga. at prisen er litt snillere. Hjemme går det mest i vinyl. Lurer litt på hvordan kombinasjonen med LS50 og Electrocompaniet ECI-3 da vil være?

lbo

Medlem
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
3
Hvis du går for Triangle Esprit Comete, så vær klar over at du må ha varmtklingende elektronikk og snill akustikk. Dynaudio er mer vennlig for øret, men er avhengig av kraftige forsterkere. Den mest musikkvennlige høyttaleren som er foreslått hittil er Harbeth. I samme gate har du Spendor, spesielt Classicserien. Både Harbeth og Spendor formidler musikk i stedet for å fokusere på hifi.

For ordens skyld, jeg har, eller har hatt alle de merkene jeg har omtalt her.

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Antall liker
583
Torget vurderinger
9
Til trådstarter ville jeg anbefalt XTZ 99.26MKII. Det er mer punch i de enn man skulle tro fra størrelsen å dømme, og lyden er oppløst og pen uten noen diskant som stikker deg i øret. Du kan også justere diskanten enkelt med jumpere som følger med så du får lyden som passer deg best. Og om jeg hørte på litt dårlige bootlegs eller høykvalitet flac filer så hørte jeg på MUSIKKEN. Jeg satt ikke å irriterte meg over feilene med/kvaliteten på opptaket.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
KEF LS50 er fantastisk gode høyttalere, og jeg har en mistanke om at de matcher Electrocompaniet svært godt.

LS50 er inspirert av LS3/5A, som hadde KEF-elementer, og var en svært kjent kjempematch med Electrocompaniet på 70- og 80-tallet.

Om du kan få fatt i et par 15ohm LS3/5A, så ville jeg grepet sjansen med begge hendene. Det er fantastiske stativhøyttalere, selv om de er veteraner.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Hvis du går for Triangle Esprit Comete, så vær klar over at du må ha varmtklingende elektronikk og snill akustikk. Dynaudio er mer vennlig for øret, men er avhengig av kraftige forsterkere. Den mest musikkvennlige høyttaleren som er foreslått hittil er Harbeth. I samme gate har du Spendor, spesielt Classicserien. Både Harbeth og Spendor formidler musikk i stedet for å fokusere på hifi.

For ordens skyld, jeg har, eller har hatt alle de merkene jeg har omtalt her.
Med Triangle trenger du ikke noe varmtklingende utstyr for å få suksess, det koker ned til preferanser. Min far har Altea og min bror har Genese Quartet og de er koblet opp mot hhv NAD 3020 og T+A.

Dynaudio har for mange høyttalere til at en kan generalisere.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
@Spidipidi: Det går som ei kule!! Hva hører du på av musikk? Bør være mye akustisk der, iogmed at du har vurdert LS50...Hvilket drev?? Har du EMC1UP??

spidipidi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
31
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Takker for svar!
Dessverre veldig lite akustisk. Her går det for det meste i prog rock og hard rock, med innslag av pop fra det glade 80-tall.
Kombinasjonen LS50 og ECI-3 kom etter tips fra en kollega så hadde veldig lik musikksmak, men som har gulvstående høyttalere fra KEF sin R-serie.

Edit: EMC1UP har jeg ikke. CD-spiller er skiftet ut med FLAC

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Og da har du DAC,vel? Hvordan ser rommet ut?? Hører MASSE prog selv- Genesis er favoritten...
@ Anonym: Hvem sa generalisere?...Dynaudio har, i motsetning til nesten alle andre- en skikkelig dose kontinuitet i signaturen sin..så har du først lært å matche dem riktig, sitter det...uansett serie!!!!

spidipidi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
31
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Stemmer! Foreløpig en Hegel HD2, men den er også lysten på en oppgradering! Rommet er kvadratisk, men alt er plassert i kjellestuen. Ca. 40kvm

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Da vil det passe med Dynaudio..Hegelen er nemlig såpass kvikk i presentasjonen..Hold deg dog unna Nordostkabling..bruk van den Hul istedet!!

C

Cyber

Gjest
Da vil det passe med Dynaudio..Hegelen er nemlig såpass kvikk i presentasjonen..Hold deg dog unna Nordostkabling..bruk van den Hul istedet!!
Eller kjøp kabler fra Blue Jeans og får masse ekstra penger til musikk! :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Og du har lest resten av tråden, Cyber?? vdH er mer naturlige, lettere å få tak i, og koster det samme som BJC.. CS122- til 148 kr/m har jeg brukt lenge sammen med Dynaudio.. Og D102MKIII, til 1300 kr er markedets fineste allround signalkabel siden Tara Labs...Dessuten kan de testes sammen før kjøp! En ekte No-Brainer!! Dennne komboen sitter kule på LS50 og!! Ved nærmere ettertanke vil dette nok få LS50 til å overgå Dynaudio på EC...for mye varme liker vi ikke heller...

Sist redigert:

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Antall liker
112
Sted
Arendal
Mmmmm! Marsipan! :p
Det er så gøy med forum! Dynaudio er ikke noe for meg. Så bra vi kan anbefale ulike ting :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Og da har du DAC,vel? Hvordan ser rommet ut?? Hører MASSE prog selv- Genesis er favoritten...
@ Anonym: Hvem sa generalisere?...Dynaudio har, i motsetning til nesten alle andre- en skikkelig dose kontinuitet i signaturen sin..så har du først lært å matche dem riktig, sitter det...uansett serie!!!!
Dynaudio modellene låter ikke helt likt, fellesnevneren er stort sett det at delefiltrene er såpass bra at de oppleves som sømløse, iallfall fra Contour og oppover.

25.jpg

33.jpg

Sist redigert:
D

Danke

Gjest
Til Hegel? Hvorfor ikke prøve XTZ 99.26 MKII? Har hørt flere mener det passer til Hegel, og høytalerne har fått masse ros fra alle de skandinaviske lydogbilde magasinene og sammenlignes med langt dyrere høytalere. På MKII er delefilteret forbedret også, ht har jo elementer som andre høytalere i 20000-40000 prisnivå....

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
@Brightside: Menueten er knall, den..jeg er svært glad i Dalier...Prøvd på Audiolab? Det bør du gjøre...
@Anonym: Jeg sa KONTINUITET...det betyr IKKE nødvendigvis likt..men at de har likheter!!!
@Danke: Kun Mårten Olofsson , Reidar Persson og tildels Audio Pro har overbevist meg mht høyttalere Made In Sweden! Men XTZ skal ha for å prøve! På forsterkere derimot, er saken en annen..der har hele Norden noe å lære av Mikael B....

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Til Hegel? Hvorfor ikke prøve XTZ 99.26 MKII? Har hørt flere mener det passer til Hegel, og høytalerne har fått masse ros fra alle de skandinaviske lydogbilde magasinene og sammenlignes med langt dyrere høytalere. På MKII er delefilteret forbedret også, ht har jo elementer som andre høytalere i 20000-40000 prisnivå....
MK1 varianten var iallfall ikke noe bedre enn andre høyttalere i samme prisklasse.

Tror ikke det var tatt hensyn til "floor bounce" for det var ikke mye slagkraft i midbassen.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Guru QM10 Lettplassert høyttaler som låter varmt og deilig:)

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Oi, her var det kommet mange svar. Takk for mange gode forslag.

Jeg glemte å nevne det, men XTZ 99.26 har jeg også hatt en stund. Da den første. Jeg likte den ikke så godt, og solgte den. Det er ganske lenge siden, så jeg husker den ikke så godt. Men mener at den manglet noe i mellomtonen og var litt for lys.

Angående Kef og Cambridge, i testen til Watt av Cambridge 851A anbefalte de Kef R-serien til denne forsterkeren. Så det skulle da passe bra?

Jeg spurte i mitt første innlegg om SA Aura 1 kan passe meg. Ellers frister det jo å bare kjøpe Mantra 60 igjen. Får den til 10k nå. Men mener at det må da finnes mindre høyttaler som kan passe meg?

Jeg vil også nevne Definitive Technology SM 55, som jeg hadde hjemme og testet. Jeg likte lyden i disse veldig godt, og kunne godt å tenkt meg et par av disse. Men jeg savnet den luftige og fantastiske diskanten til SA Mantra 60.

Ingen som kjenner til JBL Studio 530 som de har på tilbud hso soundgarden nå?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Du skal dra og teste dem om du kan...øra skal bestemme! JBL HAR INGENTING PÅ SYSTEM AUDIO...STYR UNNA!!

Topp Bunn