Stativ høyttaler med sub, kontra gulvstående.

Lostx9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
24
Torget vurderinger
7
Lurer på om noen har erfaring og tanker rundt dette, tenker da på generelt høyttalere av litt kvalitet. Vil det feks. være mere lurt å kjøpe et par Proac Response 1SC/1D og en bra sub. Enn feks. ett par Proac response 2,5/D28.
Fabrikatet er kun valgt utifra eksemplets skyld, og husk av type høyttalere.
Med lurt mener jeg vel, mere musikk/lyd utbytte for penga.
Eller er det å integrere stativ høyttalere og sub for vanskelig og komplisert.

Noen tanker, erfaringer?

Hilsen
Knut

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Man kan ha flaks med integreringen av sub, eller man kan måtte streve fælt. Det går ikke an å si noe særlig mer presist. Det er mange individuelle erfaringer ute å går som peker i forskjellig retning.
Den prinsipielle svakheten med stativhøyttaler + sub er at det er inngått masse kompromisser for å tyne ut bass av de små stativhøyttalerne (elendig virkningsgrad og dårlig dynamikk er det mest kjente) , og så setter man inn en sub til å ta seg av bassen likevel! Bassen vil også ofte svekkes i overgangsområdet pga faseforvirringen som følger med frekvensdeling. Men det kan saktens lyde bra om man får det til (og ingenting er perfekt likevel). De gulvstående Proac er gode all-round høyttalere. (1SC også, for den saks skyld). Jeg ville sett på plasseringsmuligheter og pris og kanskje prøvd med 1SC uten sub først (hvis du mest spiller med moderate nivåer og ikke har for stort rom). Bassen kan du forsterke med plassering nærmere vegg/hjørne. Spiller du generelt høyere, gå for de gulvstående. Prioriterer du lydbilde med 3D presisjon vil stativhøyttalerne være noe bedre i dette tilfellet, hvis de plasseres fritt (noe på bekostning av bass-nivå). Mye avhenger altså av preferensene dine. No

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nokså enig med Dr.No. Mye av drivet i musikken ligger fra 100 - 200 Hz. Der er bassgitar, pauker og andre rytmeinstrumenter. En typisk satelitt + sub-løsning vil dele et sted rundt 100 Hz, slik at det er satelittene som må ta seg av det rytmiske fundamentet i musikken. Det vil et like typisk 6,5"-element slite litt med. Resultatet blir litt udynamisk og lite medrivende, kanske litt "pyntelig", men kanskje med glimrende stereoperspektiv og holografi. Om det er bra eller ikke kommer an på hva slags musikk du hører på.

Jeg har et slikt oppsett selv, med et par dynaBel Euforia + subwoofer, alt sammen ombygget til aktiv drift. Jeg lar sub og satelitter overlappe i frekvensbåndet rundt 100 Hz. Det låter veldig bra på det aller meste, men dette anlegget er likevel ikke verdensmester i rockefot.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har hatt ProAc Response 1SC og har nå en Response D1 - og har aldri hatt noen problemer med å integrere disse småhøyttalerne med sub, en ProAc ER1. Jeg har hatt andre stativhøyttalere innom også - og erfaringen er ganske entydig: det går ganske greit å integrere stativhøyttalere med sub. Lav deling og lavt nivå på suben - that goes without saying - så har man et ganske lytteverdig oppsett, selv uten avansert bruk av equalizer. Lyttemetoden har fungert tålelig bra. Bedre med sub enn uten.

Jeg lar små-ProAc'ene mine spille så langt ned de kan - og deler ved hjelp av de justeringsmulighetene jeg har bakpå suben.

Derimot har jeg aldri fått til å integrere mine ProAc Response D25 med en sub på en tilfredsstillende måte. Det kan skyldes at disse større ProAc'ene går såpass dypt at de og suben ikke blir enige om hvem som skal gjøre hva. Da jeg kjøpte min ER1 sub, hørte jeg den først sammen med et par ProAc Response D15, og det var en så dårlig demo, at jeg måtte låne med meg suben hjem for å prøve den sammen med mine små 1SC. Da var det ingen tvil - sub måtte jeg bare ha.

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg er svært fornøyd med mitt oppsett nå, jeg kjører satelitt + sub. Det må også nevnes at P-17 ikke akkurat er små i forhold til de fleste andre satelitthøyttalere.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Kommer vel mye an på rommet vil jeg si, i små rom er det lettere å inntegrere stativhøyttalere er min oppfatning.

Destiny.. :)

Topp Bunn