Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Slik skjer innimellom. Skjedde med min gamle Ortofon Jubilee også... Håper det ordner seg!
    Takk for det gode ønsket... "Tosken"
    Og ja. det gjorde det (ordnet seg).
    Helt uten varsel fik jeg i dag en e-mail:

    Kiseki.jpg


    Så åbenbart accepteret som en fabikationsfeil. Ser ut som en ny direkte fra importøren. (y) (y) :love:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Slik skal det være! (y)
    A´propos "Slik skal det være"........
    Tog en simpel måling af Micro Seiki´en med telefonappen RPM wow & ...........
    Når man ta´r i betraktning, at dette er en 40+ år umodifisert gammel platespiller, er dette vel ikke så dårligt 😁

    33.png
    45.png
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    For en optisk PU al DS tror jeg en nødvendigvis må vurdere PU og drivenhet / EQ / «RIAA» som en komplett pakke i forhold til støy. Jeg tror ikke det er hensiktsmessig å ta det bit for bit. Men produsenten burde for skams skyld kunne opplyse om SN ... selv om nesten «alle» andre produsenter av phonoforsterkere bruker i overkant optimistiske kriterier for spesifikasjon av SN.

    Det er ikke helt lett å komme over gode opplysninger om «typisk» rillestøy. På sviktende hukommelse har jeg lest om alt fra SN rundt 40-50 dB til et «teoretisk» maksimum for høyglanspolert jomfruvinyl som kanskje kan være i området 70-75 dB.

    I mangel av lett tilgjengelig og autoritative kilder koblet jeg opp Quant Asylum QA401 på min «low end» «vinylrigg» - Det er Thorens TD166, Rega 250 arm, Ortofon HMC30 PU, og Cambridge Audio 640P RIAA. Slik ser A-vektet støynivå ut fra RIAA med PU i friluft og snurra avslått. Y aksen er dBr med referanse til 300 mV ut av RIAA :
    Vis vedlegget 712738
    Det ligger rundt 75 dB under nominelt nivå ut av RIAA. Uvektet er støynivået ut av RIAA rundt 66-67 dB. Støygulvet ved 1K Hz ligger mer enn 110 dB under nominelt nivå. Som vi ser er det noen klare innslag av støy fra AC og likerettingen - de individuelle frekvenser med multipler av 50 Hz. Det kan kanskje tyde på at strømforsyningen i RIAAen begynner å bli gammel og litt sliten. Dette hadde vært en strålende RIAA med ei mer støyfri strømforsyning, men slett ikke værst for en RIAA som for snart 15 år siden kostet 1,4 frognertiere

    Her er tilsvarende med nåla i et blankt spor fra testskiva til Cardas, snurrende på 33 1/3 RPM:
    Vis vedlegget 712748
    Støynivået ut er nå svekket til ca 54 dB under nominelt nivå ut av RIAA. Uvektet er støynivået nærmere 37 dB under nominelt nivå. Støygulvet ved 1K Hz ligger rundt 90 dB under nominelt nivå. For å sette støygulvet ved -90 dB i perspektiv - nominell modulasjon ved 1K Hz (0dB) er ca 7,5 µm, -90 dB er 1/31622, dvs at støygulvet på -90dB @ 1k Hz tilsvarer en modulasjon/amplitude på ca 0,25 nm (det er nanoteknologi det !!! og kan vel sammenliknes med bredden på DNA-basepar ?) Cardas plata mi er ikke nyvasket så det kan hende det blir noe renere med en vask eller ti.

    Disclaimer. Jeg har ikke gått aspirantkurset til målemafiaen, og forstår kanskje ikke helt hva jeg driver med. Målingene over er uten tiltak for å «maksimere» ytelsen eller å skjerme mot feilkilder eller støybidrag fra eksterne kilder, dvs slik det står i husalteret, med potensiell støy fra resten av alteret.

    mvh
    KJ
    Ta det med ei stooor klypesalt...prøver å finne tilbake info'n som underbygger støygulv verdier på plata med rundt -70 db. Og at siste generasjon fra DS Audio har forbedret SN med cirka 10 db.
     

    teskje

    Medlem
    Ble medlem
    17.03.2020
    Innlegg
    18
    Antall liker
    6
    Det tror jeg vi kan si ja til men se om du får lånt en for å teste før du event kjøper :)

    mvh
    Jeg kan vel si jeg hører ganske stor forskjell etter å ha kjøpt en brukt Rega Fono mm . Får ikke sammenlignet uten å koble om så helt umulig å si hvor mye forskjell det er, men føler det er mye mer bass og detaljer kommer tydligere frem.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det noen som har erfaring med disse yttercover til LP fra tyske Protected.de?
    Se video her.

    Disse er tynne, 100% klar og har "lukke-klaff".

    Hva med versjoner med samme egenskaper som over, men med lim basert åpne/lukke funksjon?

    Alle tips ift kvalitet og brukervennlighet mottas med takk :)
     

    Vedlegg

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.794
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner ikke til de coverene du linker til. Men jeg har brukt andre inner og yttercover fra Protected i mange år og er fornøyd.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, jeg bruker Protected til mye (Ytter/inner/emballasje), men disse har jeg ikke brukt.
    Vet at @Grumpy brukte noen fine, men mener han letet etter noen andre? Her husker garantert feil.... men kanskje jeg lurer han ut på banen her :)

    Så er det jo slik at disse skal brukes hovedsakelig på nye plater. Så det må være rom for 180g gatefolds osv...
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Ja, jeg bruker Protected til mye (Ytter/inner/emballasje), men disse har jeg ikke brukt.
    Vet at @Grumpy brukte noen fine, men mener han letet etter noen andre? Her husker garantert feil.... men kanskje jeg lurer han ut på banen her :)

    Så er det jo slik at disse skal brukes hovedsakelig på nye plater. Så det må være rom for 180g gatefolds osv...
    Nye plater. Fått inn en lotto gevinst? Jeg har mere trua på original utgivelser. Noe for salg Jorwed? For lenge siden jeg var innom :p
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Koble to spillere til en riaa, hva trengs?
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Ligger en Jasmine Riaa på torget som gir deg mulighetene for å koble på 2 spillere såvidt jeg kan se da.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men med switch... Ha gjør jeg med jording da?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Merker alt at jeg kommer til å slite med salg av min luxman... Spørs om jeg ikke ikke må beholde begge. Trenger noe inspirasjonsbilder av system med to spillere ved siden av hverandre.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Merker alt at jeg kommer til å slite med salg av min luxman... Spørs om jeg ikke ikke må beholde begge. Trenger noe inspirasjonsbilder av system med to spillere ved siden av hverandre.
    Her er 2 spillere i bruk med en Jasmin LP3.0 med 3 innganger. Har en tredje spiller også i stua, ikke med på bildet.
    416CEEB1-07F9-4F5E-871E-09E8D6EA9C26.jpeg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Musical Fidelity har phono forsterkere med 2 innganger for mm/mc til fornuftige priser.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den har ingen stor verdi målt i penger, så du gir jo ikke avkall på en formue. På den annen side er det på ingen måte en dårlig spiller og dermed en perfekt backup-spiller. Legg til en klype sentimentalitet så er valget enkelt.

    Jeg skulle fryktelig gjerne hatt min første spiller (en Strathclyde Transcription Developments STD 305D) fremdeles....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Slett ikke nerd, jeg bare merker at det kan bli hardt å selge min første platespiller selv om det blir en oppgradering...
    I rest my case! ;)
    :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

    I all anstendighets navn må jeg innrømme at jeg ikke er et hår bedre selv!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.116
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har testet Parasound JC3+ og PS Audio Stellar Phono opp mot hverandre? Noenlunde likt prisede produkter.

    I mitt tilfelle skal det eventuelt kombineres med Cadenza Bronze.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    2.031
    Sted
    Nordland
    Slett ikke nerd, jeg bare merker at det kan bli hardt å selge min første platespiller selv om det blir en oppgradering...
    Hmm:rolleyes:.. Samme tenkte jeg, men konkluderte med at Regaen ville få ett bedre liv litt lengere ned i gata hos en ungdom, en å stå til pynt hos meg. Tipper den, «as we speak», får kjørt seg på hip-hop, mens den lengter etter ACDC og Kinks fra 70-tallet🤣🤣🤣
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn