Stakkars, stakkars elektronikkbransjen!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
Elektronikkbransjen, her representert ved de store kjedene Expert, Elkjøp etc, går vanskelige tider i møte. De siste årene har bransjen reddet seg på "må ha" produkter og volum, Volum og VOLUM.
"Må ha" produkter tenker jeg her på mobilbølgen, spillkonsollbølgen, flat-tv bølgen og at de overtok fotomarkedet fra spesialbutikkene.

I en periode på slutten av 90-tallet jobbet jeg i en egeneid elektrobutikk tilknyttet en av de store kjedene. Da begynte de store omveltningene. Marginskvis på produktene sammens med generelt billigere varer, samt høyere lønn og husleie ble løst på følgende måte: Volum. Du måtte stadig pushe mere varer over disk i et høyere tempo for å holde deg flytende. Samtidig styrte kjeden dette på den måten at bruttofortjenesten på varene stadig gikk nedover (den prisen den egeneide butikken kjøpte inn fra kjeden), for så å flytte dette over som en bonusutbetaling ved årssllutt. Høyere omsetning (volum)= mere bonus. Og for vår del var det bonusen som var avgjørende om vi gikk i svart eller rødt på regskapet. Som regel ble vi straffet for at vi ikke omsatte nok og fikk lite bonus, altså rødt.

Utsalgsprisen på "faste uforanderlige" varer som vaskemaskiner, kjøleskap etc er de samme i dag som i 1996. Ja, kanskje lavere. Elkjøp har flere ganger i det siste annonsert Miele vaskemaskin til 4.790,-. I 1996 kostet den billigste Miele hos oss kr 9.990,- med dårligere specs enn dagens maskiner.
I 1996 lå bruttofortjenesten på hvitevarer sånn generelt på 1.55-1.58, i dag ligger den rundt 1.4. Men du lever ikke på bruttoforjeneste og prosenter, du lever på kronebeløp. Å selge en vaskemaskin til 4.790 med 1.4 kalkyle gir betydelig mindre kroner i kassa enn å selge en maskin til 9.990,- med 1.58 kalkyle.
Brunevarer generelt har falt som en sten i pris. Nå annonserer dem et 10Mp digitalkamera med 3xoptisk zoom for 799,- Bare det siste året har TV-prisene falt med 21%.

Men hva nu?
Elektronikkbrasjen ser store og mørke skyer nærmer seg, og håper på at blu-ray salget vil være en reddende engel for 2009.

Informasjonssjef Erik Andersen i elektronikkbransjen
http://www.dagensit.no/bransje/article1599977.ece?jgo=c1_re_right_3

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.981
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvor vil du med dette.....?

Synes du det er trist at man får bedre varer for en billigere penge...?

Mvh
OMF

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
OMF skrev:

Mvh
OMF
Spørsmålet i den nye tiden vi går inn i er ikke hva som er bra for deg og hva som er bra for meg. Altså at vi har ulike interesser. Alt fremover vil dreie seg om hva som er til det beste for OSS. Det er dette Obama har som sin visjon.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
At vi skal kaste elektronikkprodukter i et stadig større tempo ser jeg ikke som noe som er bra for OSS.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bare som en kuriositet siden Miele er nevnt.
Over 20 år før 96 som du nevnte, kjøpte jeg min Miele vaskemaskin 33+ år siden, den bruker jeg den dag i dag og det har ikke vært en eneste feil med den rent bruksmessig (bortsett fra at den ikke tar til seg mykemiddel og den har visstnok en jordfeil målt sist jeg målte alle kursene hos meg)
Jeg mener å huske at den kostet rundt 6k, som forsåvidt var dyrt nok den gang, men fordel det over 33 år så må det vel regnes som svært billig ;D
Jeg så den til 4995,- som du nevnte, men har liten tro på at den vil vare i 33 år uten feil, nå er akkurat det sannsynlig uten betydning for meg ;D

Det er klart at volum ofte kan være en vei å gå i stedet for kun høy fortjeneste med lavt volum, så det blir vel en balansegang for de innvolverte.

Mvh.KW

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Elektronikk-bransjen er vel mest kjent for tvilsom markedsføring og selgere som på død og liv skal selge deg noe annet enn det du skal ha.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
KW skrev:
Det er klart at volum ofte kan være en vei å gå i stedet for kun høy fortjeneste med lavt volum, så det blir vel en balansegang for de innvolverte.
Mvh.KW
Bare det at økt volum ikke kommer til å funke nå. Elkjøps presseansvarlig sier at de tjener uforskammet mye penger, mens moderselskapet i england er i kjempetrøbbel.
Jeg leser fremdeles bransjebladet (siden jeg får det i posten) og det som er så gøy med Elkjøp og deres uttalelser er at det aldri har vært en sky på himmelen deres, selv om uttalelsene fra de andre kjedene har gått i en annen retning. Men dette er jo en kjent strategi, nemlig det å bygge en suksesshistorie. Nøyaktig det samme som Notar satset på. ;D
(Men Elkjøp i norge har vært Dixions stjernebutikk)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.918
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er vel få bransjer som representerer "bruk og kast" så mye som småelektronikkbransjen og delvis PC-bransjen.

PC-bransjen har vært drevet av stadig tyngre programmer og operativsystem og dra rundt. Kvaliteten er grei nok - en gjengs PC kan godt vare 7-8 år, bare en passer på å ikke oppgradere OS eller programmer for mye.

Småelektronikkbransjen drives dels av hva som er in og dels av elendig kvalitet på produktene. De tre første Nokia-telefonene mine varte rimelig lenge, og uten feil, helt til batteriene ble så slarkete at telefonen begynte å falle ut. Dette var delvis min egen feil - svitsjing mellom to sett batterier og en del fall i asfalten fra hoftehøyde er ikke så veldig fremmende for passformen mellom telefon og batteri. De to siste Nokia-telefonene mine har vært trasige greier mhp kvalitet.

Generelt sett lå liker jeg å "bruke opp" en ting før jeg kaster den - og fortrinnsvis at den varer vesentlig lengre enn ut garantiperioden.

Forbrukerne har egentlig mye godt seg selv å takke - fokuserer alle bare på pris, pris og atter pris vil man etter tid ende opp med en kvalitet på det totale vareutvalget som er deretter. Billigere, enklere konstruksjon og kortere levetid.

Hva kan en vente når en i dag omtaler samfunnet som et "konsument-samfunn" - forbruk, forbruk og atter forbruk.

Strengt tatt burde man sky de store kjedene og handle kvalitetsprodukter i spesialbutikker - men så var det da disse pengene ;D

Johan-Kr

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
Fenalaar skrev:
Hva kan en vente når en i dag omtaler samfunnet som et "konsument-samfunn" - forbruk, forbruk og atter forbruk.
Det er denne økonomiske modellen vi har valgt å styre etter.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.281
Torget vurderinger
1
Det er vel slik at mye av de kampanjene som kjøres nå kjøres med store varelager man var/er redd man ikke skal kunne få solgt ut. Et hvert varelager er bundet kapital (det er "materielle penger" som ikke er er omgjort til "fleksible penger" kan man si) -euro er gått opp, dollar er gått opp, og da spørs det om ikke ting blir dyrere, eller at mange produsenter legger mer fokus på rimeligere produkter, slik Acer gjorde med sine A110/A150 netbooks (9,8" skjermer osv.).

Noe har folk råd til. Men det som generelt har blitt dyrere siste året som jeg har merket meg er på datasiden (minne, CPU, PSU, hovekort, skjermkort). Ellers er det vanskelig å spå, men når valutaen fordyrer seg, så betyr det ofte prisøkninger. Uten at jeg skal si det sikkert, så regner jeg med at produsentene også har ekspandert i den oppgangen vi har hatt de senere år. Enten må det omstilles til ting folk kan ha råd til å kjøpe, eller så man redusere produksjonen og tilpasse den etterspørselen dersom det er produkter av den mer exclusive sorten. Slik som Acer. De selger trolig 5 stk. A150'er til 3-3500,- for hver 10 000,- kroners laptop. Men så en dag er markedet mettet. Slik som med Tivoli radioene.

Mvh.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Mye som kunne vert komentert her, men jeg er trøtt og nøyer meg med å le godt når bransjen tror Blu-ray skal redde dem i nedgangstider ???

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Fenalaar skrev:
Det er vel få bransjer som representerer "bruk og kast" så mye som småelektronikkbransjen og delvis PC-bransjen.
Johan-Kr
Ett ord: IKEA!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.281
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
Mye som kunne vert komentert her, men jeg er trøtt og nøyer meg med å le godt når bransjen tror Blu-ray skal redde dem i nedgangstider ???
Blu-Ray er ikke nok til å stanse en eventuell nedgang, bare så det er sagt!

G

Gjestemedlem

Gjest
Er egentlig god kvalitet alltid ønskelig i den store sammenhengen?

Det meste av småelektronikk vil kun være i bruk 1-2 år, kanskje litt mer. Hvis man skal lage disse produktene i høyere kvalitet så vil det også si en mer kostbar, energikrevende og ressurskrevende produksjon. Det er lite jo miljøvennlig.

Så for varer som ikke er ment å skulle vare lenge, grunnet teknologiens hurtige fremdrift, så er det vel bedre å produsere med en kvalitet som ikke er tenkt å skulle vare evig. Det er bare jo ren sløsing.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
Gjestemedlem skrev:
Er egentlig god kvalitet alltid ønskelig i den store sammenhengen?

Det meste av småelektronikk vil kun være i bruk 1-2 år, kanskje litt mer. Hvis man skal lage disse produktene i høyere kvalitet så vil det også si en mer kostbar, energikrevende og ressurskrevende produksjon. Det er lite jo miljøvennlig.

Så for varer som ikke er ment å skulle vare lenge, grunnet teknologiens hurtige fremdrift, så er det vel bedre å produsere med en kvalitet som ikke er tenkt å skulle vare evig. Det er bare jo ren sløsing.
Men fakta er jo at de "konstante uforanderlige" varene jeg refererte til er bygd for å holde en gitt tid. Og denne "gitte tiden" har gått nedover.
Mammas vaffeljern, et Husquarna som ble kjøpt inn for 44 år siden steker akkurat like jevnt og godt i dag som den gangen. Da jeg jobbet på butikken solgte vi Aaviken som "state of the art" vaffeljernet. De var bra helt til de skiftet produsent for å få mere på bunnlinja. Da kom vaffeljernene i retur etter kort tids bruk.
Alle husker Turnamat vaskemaskinene? Disse halvautomatiske vaskemaskinene som varte i evigheter? De siste årene de var i produksjon, måtte flesteparten på rep etter kort tid.
Støvsugermotorer varer vesentlig kortere nå, enn før.

Og hvor stor produktutvikling skjer det egntlig på disse produktene med årene, unntatt at de i dag bruker litt mindre energi? Det må da være mere miljøvennlig at at de er produsert med tanke på å vare 20 år, fremfor 10 år? Materialforbruket i stål og aluminium er jo emternt det samme. Og at folk dermed bruker bilen mindre på å kjøpe og bringe produktet frem og tilbake på service.

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Materialforbruket i stål og aluminium er jo emternt det samme. Og at folk dermed bruker bilen mindre på å kjøpe og bringe produktet frem og tilbake på service.
Har du prøvd å flytte en av de gamle vaskemaskinene som var bygget som et vaffeljern?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Mora mi hadde en Nilfisk (sp?) støvsuger i bruk fra 1962 til ca. 1985.

G

Gjestemedlem

Gjest
I mange hjem står det ennå vedkomfyrer med støpejernsmagasiner fra før krigen. Fremtidens arkeologer vil sikkert få dem til å virke.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
Materialforbruket i stål og aluminium er jo emternt det samme. Og at folk dermed bruker bilen mindre på å kjøpe og bringe produktet frem og tilbake på service.
Har du prøvd å flytte en av de gamle vaskemaskinene som var bygget som et vaffeljern?
Hmm...jo mere sentrifugehatighet, jo merte betong ligger det på toppen for å holde den stabil under ristinga. Noen maskiner, bl.a. Miele har deimot ikke denne løsninga. hva sikter du til?

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
hva sikter du til?
Ikke annet enn at produksjonskostnader, materialbruk, transportutgifter, materialvalg og andre slike faktorer må tas med i regnestykket det også, og at prisen ofte gjenspeiler den forventede levetiden.

Man kan sikkert få tak i apparater med tilsvarende spesifikasjoner i dag, men jeg vil ikke bli forbausert hvis de viser seg å koste mange ganger så mye som de gode gamle.

Bruk og kast er heller ingen dum ide, det holder økonomien i sving og gir oss en utvikling mot bedre produkter som vil kan glemme hvis levetiden og utskiftingen på gammelt rammel øker for mye. Hvis man samtidig kan styre denne utviklingen i retning mer miljøvennlige og energisparende produkter så er det vel verdt det totalt sett om vi må kjøpe oss igjennom et par ekstra generasjoner med elektrolikk for å komme dit.

Hvis du foretrekker å sitte med de samme "støpejernsproduktene" til de kollapser under sin egenvekt eller ruster i stykker, så deg om det.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
Gjestemedlem skrev:
Ikke annet enn at produksjonskostnader, materialbruk, transportutgifter, materialvalg og andre slike faktorer må tas med i regnestykket det også, og at prisen ofte gjenspeiler den forventede levetiden.

Man kan sikkert få tak i apparater med tilsvarende spesifikasjoner i dag, men jeg vil ikke bli forbausert hvis de viser seg å koste mange ganger så mye som de gode gamle.
Syns det er fasinerende å se hvordan "intelligent" produktdesign fungerer. Tenker da på at hver minste del skal produseres helt i ytterkanten av hva som utgjør forskjellen på om det fungerer og ikke fungerer, hvitevarer, biler etc. Ta f.eks turnamat vaskemaskinen. De siste årene forandret dem opphengsstykket til vasketrommelen fra et massivt stykkke stål, til noe mindre tykt stålmateriale. Etter sigende sparte de 1 krone i materialutgifter. Konsekvensen var at samtlige maskiner etter en gitt tidsperiode (avhengig av bruk) måtte inn til reperasjon pga deformert materiale som ikke tålte normal bruk. Hvorfor ikke holde på det som funket?

Bruk og kast er heller ingen dum ide, det holder økonomien i sving
Dette systemet funker helt til det ikke gjør det lengre. Ingen forskingsrapporter støtter opp om at Kina og India, samt flere andre land kan gjøre som vesten og at dette på sikt er en bærekraftig utvikling.

Hvis du foretrekker å sitte med de samme "støpejernsproduktene" til de kollapser under sin egenvekt eller ruster i stykker, så deg om det.
Å bytte ut de gamle vedovnene med moderne vedovner med langt bedre energiutnyttelse og mindre forurensningseffekt, det sier seg selv er bra!

[/quote]

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Å bytte ut de gamle vedovnene med moderne vedovner med langt bedre energiutnyttelse og mindre forurensningseffekt, det sier seg selv er bra!
Slik er det med de fleste produter. Vaskemaskiner, komfyrer, tørketromler, kjøleskap .. whatever. De får hele tiden bedre energiutnyttelse og forurenser mindre både i produskjon og bruk. Men det forutsetter jo at det er marked for nye produkter da og at ikke alle sitter med gammel forurensende teknologi fra 60-tallet bare fordi de "virker" fremdeles.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.981
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Espen R skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Spørsmålet i den nye tiden vi går inn i er ikke hva som er bra for deg og hva som er bra for meg. Altså at vi har ulike interesser. Alt fremover vil dreie seg om hva som er til det beste for OSS. Det er dette Obama har som sin visjon.
Dette har jeg jo skrevet om før, men jeg det like fullt i denne tråden.

Jeg synes at du i denne tråden angriper helt feil mål…..

Elektronikk bransjen tilbyr det folk (deg og meg) vil ha. Og de følger gjeldene lover og reguleringer. Jeg tror nok mange av de som kalger sin nød over at spesialbutikkene, nærbutikken, entusiastbutikken og kundeservicen til Telenor er blitt borte – i stor grad handler sin varer på Elkjøp, Rema, Chess og internett. Folk er altså ikke villig til betale for denne ekstre kvaliteten. Man behøver ikke å kjøpe en vaskemaskin til 3000,- kroner i dag – man finner faktisk lett en til over 10000,- - men folk er rett og slett ikke interessert i det!

Så hvordan kommer man ut av uføret…..I mitt hode er det veldig enkelt. Man må få til internasjonal samarbeid og så legge de føringer man mener er viktig. Det kan være:
• Pant på alle former for elektronikk (500,- som skal dekke gjenvinning)
• CO2 avgift på alle fromer for miljøskadelig energi
• Miljøpant på alle stoffer som er skadelige for naturen.

På denne måten vil produksjon forbli optimal og forbukerne gjør sine valg baserte på reell kost/nytte.

Å løpe rundt og kritisere materialismen, Elkjøp, Coca Cola og Toyota fører jo ingen vei….man blir etter hvert lei av å se forståsegpåere som er bekymret for miljøet, før de setter seg i en enorm SUV, kjører hjem til giganthuset med varmkabler i oppkjørsel, tar seg et glass dyr vin og en spiser en bedre kjøttmiddag….

Verden kan reddes – ikke at jeg tror at den er i så veldig stor fare, men hvis man bruker de prosessene som er virkningsfulle så får man til det meste…

Mvh
OMF

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:
Slik er det med de fleste produter. Vaskemaskiner, komfyrer, tørketromler, kjøleskap .. whatever. De får hele tiden bedre energiutnyttelse og forurenser mindre både i produskjon og bruk. Men det forutsetter jo at det er marked for nye produkter da og at ikke alle sitter med gammel forurensende teknologi fra 60-tallet bare fordi de "virker" fremdeles.
Men det er ikke alltid at et gitt virkemiddel gir et ønsket resultat. Sparedusjen skal jo gjøre at folk bruker mindre varmtvann og mindre energi. Det viser seg at dette ikke skjer, folk står desto lengre i dusjen for i det hele tatt å oppnå følelsen av "å hatt dusjet." ;D

Husker godt hjemme hvor jeg avskydde sparedusjen, da fattern monterte. Den gode gamle dusjen med stort metallhode og tjukke deilige vannstråler... ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ingen produkter lages i dag med henblikk på MAKSIMAL levetid. Det er riktigere å snakke om PASSE levetid. Basert på slu vurderinger og avveininger av hva markedet tåler og hva markedet krever. Hvis 90% av kundene er fornøyd med å ha noe som varer i 10 år - da skal de bytte alt sammen likevel - spiller det liten rolle hva de siste 10% av kundene mener. Satt på spissen, naturligvis. Ingen vits for en produsent å bygge inn fordyrende, livsforlengende løsninger i produktene - særlig ikke hvis det er de samme 90% av kundene som er minst betalingsvillige når de står i butikken og skal velge.

Spørsmålet er om vi er tjent med å tviholde på evigvarende produkter. En 40 år gammel bil? Greit nok - den kan stadig gå og gå - men den er jo livsfarlig sammenlignet med en moderne bil. Teknologisk avleggs på praktisk talt hvert eneste funksjonsområde man kan tenke seg. Eller ta produksjonsutstyr i sin største alminnelighet. Verktøymaskiner, sveiseroboter, løfteutstyr, transportutstyr, kommunikasjonsutstyr - you name it. Ingen oppegående bedrift kan satse på annet enn moderne produksjonsutstyr. Passe dyrt i utgangspunktet - kjempeproduktivt i en passe lang levetid - og så er det på'an igjen. PCen min fra 1992 surrer og går fortsatt - rent mekanisk - hvis jeg trykker på knappen. Men den har jo en latterlig kapasitet i alle ledd - den blir sikkert overbelastet bare den begynner å tenke på en moderne programsnutt.

T-banenettet i Oslo er et godt eksempel på hva som skjer når man tviholder på det gamle. Nå er materiellet etterhvert blitt så gammelt at det begynner å bli alvorlig vanskelig og alvorlig dyrt å skaffe service og reservedeler. Det tynnes ut i rekkene blant ingeniører og vedlikeholdspersonell som kan denne gamle teknologien. Det tynnes ut i rekkene blant leverandører som er i stand til å levere disse tekologiske raritetene som trengs for å holde hjulene i gang. Den bedriften jeg jobber i, har noen unike og vitale elektriske komponenter som ikke lar seg skaffe lenger. Vi i ledelsen ber enn bønn til de høyere makter hver morgen og krysser fingrene i tillegg. Hvis disse antikvitetene våre skulle bryte sammen, står vi uten strøm for så lang tid som det tar å skifte ut alt sammen - og da snakker vi ikke om timer og noen kjappe dager - m.a.o. in deep shit.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Da er jeg sikret iallefall. Sitter med god sammvittighet med tanke på at min feilfrie 1956 david-andersen radio og ca 40 år gamle sølvsuper 10 er det første som går på om morgningen og det siste som går av om dagen.

Dette kommer de til og gjøre i mange år fremover er jeg sikker på og år de tar knekken? Da blir de reparert for mange nye år i tro tjeneste.

Min LP 12 er "resirkulert" med ny innmat og gammelt drivverk som lever videre.

Jeg har en 7 år gammel mobiltelefon og billader og dette gjør som det skal.

Om flere tenmkte som meg, tror jeg, ville kanskje jordens resurser blitt spart for innhøstning/nedskjæring/forurensing og ikke minst søppel.

McLaren

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
McLaren skrev:
Da er jeg sikret iallefall. Sitter med god sammvittighet med tanke på at min feilfrie 1956 david-andersen radio og ca 40 år gamle sølvsuper 10 er det første som går på om morgningen og det siste som går av om dagen.

Dette kommer de til og gjøre i mange år fremover er jeg sikker på og år de tar knekken? Da blir de reparert for mange nye år i tro tjeneste.
Ja, er det ikke gøy!
De virker fordi loddepunktene holder ennå + kvalitetskomponenter.
Husker da jeg jobbet på butikken, Grundig Tv'er var noe dritt. Dypp-loddinga holdt ikke.

Og Ulf-B har mange gode poeng.

Nå var ikke holdbarheten på produktene grunnen til at jeg startet tråden. Men fremtidsutsiktene til elektronikkbransjen. Den tror jeg er usikker. Bransjen har hatt en eventyrlig omsetningsvekst de senere år og åpnet mange nye hypermoderne stormarkeder. Nå får de det vanskelig med å holde omsetninga oppe på dagens nivå, dels finanskrisa og dels at det ikke er nye "produktlokomotiver" på horisonten. Blu-ray blir en parantes her.
Men rentenedgang og økt kjøpekraft drar i plussretning (for de som har jobb).
Men på verdensbasis stenger elektronikkfabrikker daglig og 10 000'er av folk mister arbeidet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Espen R skrev:
Nå var ikke holdbarheten på produktene grunnen til at jeg startet tråden. Men fremtidsutsiktene til elektronikkbransjen. Den tror jeg er usikker. Bransjen har hatt en eventyrlig omsetningsvekst de senere år og åpnet mange nye hypermoderne stormarkeder. Nå får de det vanskelig med å holde omsetninga oppe på dagens nivå, dels finanskrisa og dels at det ikke er nye "produktlokomotiver" på horisonten. Blu-ray blir en parantes her.
Men rentenedgang og økt kjøpekraft drar i plussretning (for de som har jobb).
Men på verdensbasis stenger elektronikkfabrikker daglig og 10 000'er av folk mister arbeidet.
Klart at de får problem med å holde omsetningen oppe på dagens nivå. Velkommen etter.

Alle bransjer har en lignende syklus:

- Vekst. Fra at ingen har produktet til alle har det. Bilbransjen, elektronikkbransjen - og sikkert en del andre bransjer - har vært bortskjemt med flere slike vekstfaser. Først hadde ingen bil. Når "alle" hadde fått bil, fortsatte veksten - da skulle "alle" ha to biler. Samme med TVer - radioer - mobiltelefoner. Her har man ikke stoppet opp på to vekstfaser heller, "alle" i familien - også barna - har hver sin av alt. Ikke rart det er halleluja og feststemning.

- Stagnasjon. Ingen trær vokser inn i himmelen. Når alle har fått det det skal ha, og man ikke greier å fylle opp med nye gadgets som man bare MÅ ha - stopper det opp. Eksport er en mulighet - men før eller senere stagnerer disse markedene også. Det er rett og slett ikke behov for flere produkter.

- Påfyllings-/erstatningsmarkedet. Med mindre man greier å fylle opp med nye gadgets som man bare må ha, gjenstår til slutt bare et marked som dreier seg om å erstatte produkter som kasseres p.g.a. elde og slitasje. Dette er et stabilt - men akk så lite marked. I hvert fall for dem som er bortskjemt med vill vekst. Hvis en bil varer i 15 år, er f.eks. påfyllingsmarkedet 1/15-del av vekstmarkedet. Sånn cirka.

Andre bransjer har vært gjennom dette og lært - til elektronikkbransjen er det bare å si velkommen etter.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
Skal vi tippe og si bye-bye til Siba. Går det med svenske-elektronikken som det gikk med svenske-isen?

Nettbutikene vil klare seg bedre. I sommer skulle jeg kjøpe meg bilnavigasjon. Varen var 18-20% dyrere i den fysiske butikken, kontra nettbutikken til kjeden. Er dette bra strategi for kjeden?
Skal vi på sikt si bye-bye til vanlige butikker med folk? De vet jo ikke stort de ungdommene som står der allikavel.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.863
Torget vurderinger
4
Kunne ha sagt mye om dette.
OMF sier at folk er ikke villig til å betale for kvalitet.
Neivel, men gudbedre hvis produktet ryker før det er gått fem år.
Da kommer de å sutrer om norsk kjøpslov, reklamasjon og piss.
Alle andre skal betale for repareasjon av produktet deres. Jeg blir kvalm.

Skal tru hvor mange servicefolk som er igjen i bransjen om 10 år?
Er redd du må reparere den svindyre High-end ampen din selv da når den ryker.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.863
Torget vurderinger
4
RJEL skrev:

Elektronikkbransjen graver sin egen grav !

V

vredensgnag

Gjest
@Espen R

Om trommelen som gikk fra solid til langt tynnere stålvariant. Du kan nok regne med at hele maskinen hadde gått gjennom en betydelig slankeprosess, for å bli så lett som mulig. Nå som varer skal sendes fra Kina til sluttmarked, er produktvekten blitt helt avgjørende - skal du ha ut noen millioner vaskemaskiner så blir det kroner av det. Og det er nok forklaringen - at den så ikke klarte belastningen like godt kom nok som en lite velkommen konklusjon på sparetiltaket.

Kun biler som er blitt tyngre de senere årene - og da grunnet en kombinasjon av at folk vil ha større biler, og sikkerhetskrav. Alle andre produkter som produseres i langtvekkistan er blitt lettere.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.281
Torget vurderinger
1
@RJEL

Hvilke binære ordlengder snakker vi om her, siden det finnes 1+0 mennesker? 16 eller 24? ;D

Mvh.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
RJEL skrev:
Kvalitet; hva er nå egentlig det? Jeg tror mange først og fremst legger holdbarhet i begrepet.
Riktig kvalitet bør inneholde informasjon om holdbarhet, funksjonalitet, design, pris, miljøhensyn og sikkert flere andre elementer, i tillegg til forholdet mellom de nevnte elementer.
Av dette ses at riktig kvalitet for Deg kan være helt feil for meg..

Når jeg først har anledningen: Foreldrene mine kjøpte sin første farge-TV i 1981 (eller -82). En Salora, første IPSALO-modell.
Den er i daglig bruk fortsatt, noenlunde ok bilde, bedre lyd enn 75% av dagens flatskjermer.
Perfekt for Dem, ubrukelig for meg.

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.981
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
RJEL skrev:
Her er vi overhodet ikke på linje.
Dette er jo et av de forholdene hvor det nettopp er slik at systemt fungerer. Myndighetene pålegger leverandørene å gi et gitt antall år med garanti. Og da er det opp til butikkene om de vil:
1 - kun ta inn produkter de kan stå inne for.
2 - Sørge for at de har nok påslag til at de kan utføre garanti...

Kvalitet - er jo en egenskap som beskriver i hvilken grad et produkt møter kravene.
Hvis kravt mitt til en bil er å kjøre lengst mulig uten å ha den på verksted - så er det åpanbart at totyota har en langt høyere kvalitet enn det feks Ferrari har.

Jeg er også litt overrasket over hvor "heldig" jeg selv har vært i forhold til mange andre her....jeg har i alle høyeste grad kjøp min del av mobiltelefoner, stereo, discmaner og vaskemaskiner, og jeg kan vel knapt huske at noe har blitt ødelagt....

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Jeg kjøpte hvitevarer da jeg bygde hus i 95. Det var ganske interessant at komfyr, oppvaskmaskin, kjøleskap og vaskemaskin røyk tilnærmet samtidig. Skulle nesten tro de var tidsinnstilt.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.348
BT skrev:
Jeg kjøpte hvitevarer da jeg bygde hus i 95. Det var ganske interessant at komfyr, oppvaskmaskin, kjøleskap og vaskemaskin røyk tilnærmet samtidig. Skulle nesten tro de var tidsinnstilt.
Du er ikke den eneste som har erfart dette...he he
Husker da jeg var i butikken, da var det bare å gni seg i kremmerhånda etter ryktene om diverse samlivsbrudd. 2 husholdninger trenger dobbelt så mange vaskemaskiner, Tv'er osv, som 1 husholdning. ;D

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
RJEL skrev:

Det er jo en gankse utbredt misforståelse at kvalitet kommer sammen med høy pris. Det er mulig det er slik at høy kvalitet (i betydningen driftssikkerhet/holdbarhet) nødvendigvis koster litt ekstra, men det er ikke automatisk slik at høy pris impliserer at det er høy kvalitet på produktene.

Topp Bunn