Støynivå..

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Hvor mye støy skal det komme i fra vinyl riggen??
Dersom eg ikke snurrer vinyl men skrur opp volumet til sånn ca 12 (basert på analog klokkevisning) så støyer det kraftig, mye susing i fra ht, subb osv. På dette lydnivået så ville eg jo strengt tatt spilt svært høyt, opp i mor 110db tipper eg. dette gjelder om eg har platespiller koblet til via Riaa eller om eg kobler til Phono inngangen på Pre.

Dersom eg berører kablene bak på PU så støyer det mye mere, masse forskjellige lyder i HT.
Er dette normalt????

Har en annen tråd som omfatter noe av dette, der skriver jeg noe om løse kabler bak på PU, Kabel som var løs er loddet fast på nytt ( selvsagt ikke loddet til PU, kun loddet kabelsko på nytt, og ikke mens den stod på PU)
[urlhttp://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,64343.0.html][/url]

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.121
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Temmelig normalt... Kabler med GOD skjerming er et must fra riaa til (pre)amp...(og tone-arms kabel).
-tenk enkelt når du regner med dB:
Jasmine S/N 90dB (noe optimistisk, og sikkert med kortsluttet inngang), i praksis med pickup;
kanskje 75dB eller under. Og du antar lydnivå til 110dB.
110-75=35 dB støy MINIMUM.

Ca...grovt formulert....

Arne K

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Cobra2 skrev:
Temmelig normalt... Kabler med GOD skjerming er et must fra riaa til (pre)amp...(og tone-arms kabel).
Jasmine S/N 90dB (noe optimistisk, og sikkert med kortsluttet inngang), i praksis med pickup;

Ca...grovt formulert....

Arne K
Reknet med at der va/ skal være ein del støy. Slikk som du sier, så er det jo svake analoge signaler som blir forsterket kraftig opp.
Men når eg fikk den kraftige støyen pha løs kabel på pu. Så har eg jo blit litt skeptisk etterpå. På hva som er normalt osv. F.eks om det er normalt at det støyer dersom man tar på Kablene in på PU??

Har tenkt litt på bytte til bedre kabel i fra vinylrigg til riaa, men har vel komt frem til at den aktuelle spilleren ikke er burde bli påkostet så mye mere, heller bytte til bedre spiller osv.
Men da lure eg på, dersom eg kjøpe ein dyre signalkabel til denne, kan jeg ta denne over på ny spiller??? Da ser jeg ikke noe problem i og invistere i en bedre signalkabel.

Og invendige kablene fra pu. Er dette enkelt og bytte? Kommer de ferdig terminert med kabelsko??

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
JLmorten skrev:
Cobra2 skrev:

Ca...grovt formulert....

Arne K
Reknet med at der va/ skal være ein del støy. Slikk som du sier, så er det jo svake analoge signaler som blir forsterket kraftig opp.
Men når eg fikk den kraftige støyen pha løs kabel på pu. Så har eg jo blit litt skeptisk etterpå. På hva som er normalt osv. F.eks om det er normalt at det støyer dersom man tar på Kablene in på PU??

Har tenkt litt på bytte til bedre kabel i fra vinylrigg til riaa, men har vel komt frem til at den aktuelle spilleren ikke er burde bli påkostet så mye mere, heller bytte til bedre spiller osv.
Men da lure eg på, dersom eg kjøpe ein dyre signalkabel til denne, kan jeg ta denne over på ny spiller??? Da ser jeg ikke noe problem i og invistere i en bedre signalkabel.

Og invendige kablene fra pu. Er dette enkelt og bytte? Kommer de ferdig terminert med kabelsko??
Spilleren er den som står under. ProJect Debut III E

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.343
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Hva mener du med støy?
Siden du sier det er støy også fra SUB'en, mener du kanskje brum? 50/100 Hz.
Støy i form av sus (relativt høyfrekvent støy) kan tilskrives dårlig design. Eller at det er der du ligger med såpass høyt gain.
Brum skyldes vanligvis dårlig håndverk. Det vil si mangelfull eller feil jording og skjerming.
I tilfellet MC har jeg sett vellykket oppkobling helt uten skjerm. På grunn av den svært lave impedansen er det mulig å få svært bra.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Audiomix skrev:
Hva mener du med støy?
Støy i form av sus (relativt høyfrekvent støy) kan tilskrives dårlig design. Eller at det er der du ligger med såpass høyt gain.
Brum skyldes vanligvis dårlig håndverk. Det vil si mangelfull eller feil jording og skjerming.
I tilfellet MC har jeg sett vellykket oppkobling helt uten skjerm. På grunn av den svært lave impedansen er det mulig å få svært bra.
Ikke brum men støy i form av sus som du skriver, men i hele frekvensen. Så det kommer også i fra subb, denne er satt med deling på 70hz. Men for og høre sus/støy i subben må jeg som sagt svært høyt opp på volumrattet..

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
JLmorten skrev:
Audiomix skrev:
Hva mener du med støy?
Ikke brum men støy i form av sus som du skriver, men i hele frekvensen. Så det kommer også i fra subb, denne er satt med deling på 70hz. Men for og høre sus/støy i subben må jeg som sagt svært høyt opp på volumrattet..
Må vist rette meg selv. Fikk testet noe mere nå etter at eg har fått loddet på den kontakten.
Det er suselyd når jeg vrir nåla høyt, men i tilleg så er det brum, som kan minne om trafobrum, men denne brummelyden forsvinner dersom eg rikker litt på kablene der de går inn i arm ute ved pu, litt bevegelse så forsvinner brum og det er bare den svake susingen som er der, denne susuingen er jo mye lavere og på normalt nivå ikke hørbar uten øre helt intil HT. med andre ord vanlig og ufarlig.
SÅ for meg kan det da virke som at i tillegg til den løse kabelskoen så er en eller flere av kablene skadet i selve armen( der de går inn i arm)

Forhandler har selvsagt sagt de tar og fikser dette, men da må eg levere in, noe eg hadde håpt og slippe pga reising og at eg blir uten Spiller en stund....

Dersom det ikke går ann og kjøpe/bestille nye kabler som enkelt lar meg bytte desse selv, må jeg nokk bare lever in :'(

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.185
Torget vurderinger
1
Bytte av armkabler er noe du med fordel kan sette til forhandleren dersom dette dekkes av «garanti». På egen hånd kan det være det veldig lett å «ødelegge» lagerene i armen. Det er forsåvidt like lett for forhandleren, men da har du i det minste noen som du kan klage på.

mvh
KJ

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
KJ skrev:
Bytte av armkabler er noe du med fordel kan sette til forhandleren dersom dette dekkes av «garanti». På egen hånd kan det være det veldig lett å «ødelegge» lagerene i armen. Det er forsåvidt like lett for forhandleren, men da har du i det minste noen som du kan klage på.

mvh
KJ
Høres ut som ein smart ting og la forhandleren gjøre. Har nå klart og bevege litt på kablene slik at brum/støy forsvandt. Kommer nokk tilbake som vanlig etter litt bruk. Men benytter sjangsen på og nyte noe musikk før eg leverer den inn til forhandler.....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.343
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Da er det mest riktig å kalle årsaken "dårlig utført arbeid".

S

Stereo_Mono

Gjest
Godt utstyr og god skjerming burde være = null støy.

Rega Apheta (MC) inn i Rega IOS RIAA = like mye støy som digital kilder på tomgang. Altså tyst som grava med øret inntil HT og volum på klokken 12. Bruker Supra sine LoRad på strøm og signalkabler i mellom RIAA og forsterker. De er veldig godt skjermet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.185
Torget vurderinger
1
digiman skrev:

Rega Apheta (MC) inn i Rega IOS RIAA = like mye støy som digital kilder på tomgang. Altså tyst som grava med øret inntil HT og volum på klokken 12. Bruker Supra sine LoRad på strøm og signalkabler i mellom RIAA og forsterker. De er veldig godt skjermet.
Nja ... En Rega Alpheta har et nominelt signal til støyforhold på omlag 80,5 dB, 20-20k Hz inkl. RIAA EQ men ellers uvektet.

Til sammenlikning har f.eks. Rondo-serien til Ortofon et tilsvarende SN på omlag 84,5 dB.

SN bestemmes av spoleresistansen (støykilde) i forhold til utgangsspenningen - dvs lavere resistans og høyere utgangsspenning gir bedre SN. For å komplisere bildet ytterligere så er det også en samvariasjon mellom spoleresistansen og strømstøy på inngangen til RIAA, slik at høyere resistans gir mere omsatt spenning fra strømstøyen. I tillegg kommer spenningsstøyen i RIAA (den som måles med kortsluttet inngang på RIAA-trinnet).b Det skal jobbes en del for å designe et RIAA-trinn med en støyfaktor ned mot f.eks. 3 dB for en lavimpedant PU, dvs at RIAtrinnet «ødelegger» PUens SN med kun 3 dB

mvh
KJ

S

Stereo_Mono

Gjest
KJ skrev:
digiman skrev:

Nja ... En Rega Alpheta har et nominelt signal til støyforhold på omlag 80,5 dB, 20-20k Hz inkl. RIAA EQ men ellers uvektet.

Til sammenlikning har f.eks. Rondo-serien til Ortofon et tilsvarende SN på omlag 84,5 dB.

SN bestemmes av spoleresistansen (støykilde) i forhold til utgangsspenningen - dvs lavere resistans og høyere utgangsspenning gir bedre SN. For å komplisere bildet ytterligere så er det også en samvariasjon mellom spoleresistansen og strømstøy på inngangen til RIAA, slik at høyere resistans gir mere omsatt spenning fra strømstøyen. I tillegg kommer spenningsstøyen i RIAA (den som måles med kortsluttet inngang på RIAA-trinnet).b Det skal jobbes en del for å designe et RIAA-trinn med en støyfaktor ned mot f.eks. 3 dB for en lavimpedant PU, dvs at RIAtrinnet «ødelegger» PUens SN med kun 3 dB

mvh
KJ
Ante ikke at det fantes slike offentlig tall på Apheta? Hvor finner jeg de? :)
Uansett er den tyst som grava med IOS. Men det var min Ortofon Jubilee og Rondo Bronze også på samme RIAA. IOS er en usedvanlig tyst RIAA. I hvertfall med tanke på at den går på 240v AC.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.185
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
...
...
Det er ikke «offentlig spec», men en konsekvens av spec for spoleresistans (15 ohm) og nominell utgangsspenning (500 µV).

mvh
KJ

S

Stereo_Mono

Gjest
KJ skrev:
digiman skrev:
...
...
Det er ikke «offentlig spec», men en konsekvens av spec for spoleresistans (15 ohm) og nominell utgangsspenning (500 µV).

mvh
KJ
I see :) Takker! Lært noe nytt i dag også.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Eg ser at eg har myyyyye og læra :eek: :eek:

Trur også det hadde vært lærerikt og spennende å tatt med meg Riaa trinnet mitt til et lokalt treff eller noe slikt og fått testet ut hvordan denne låter med litt mere spennende og noe mer påkostede snurrere. Det samme gjelder nok snurreren min, fått tatt denne med til noen som kan masse, fått lært litt. Greit og få lært litt mere grunnleggende før jeg kaster meg ut i den dyrere delen av snurreverden ;D ;D

Topp Bunn