Støygulv/støynivå

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fikk endelig somla meg til å kjøpe en dB måler i går.
Ville gjerne ha en for i ny og ne gjøre en sjekk på lydnivået jeg ofte lytter til, dette etter Nordenstams fine utredning om nivå kontra tid.
Jeg har på musikk mange timer hver eneste dag.

Har målt støygulvet her både i natt (0100) og nå i rushtrafikken, både i kjellerommet og stua der anlegget står.
Kjeller i natt = 33,5-6 dB
Stue i natt = 34,1dB

Stua nå med rushtrafikk med en forholdsvis trafikkert vei utenfor= fra 34,1dB og opp til 35,4dB
34,1 ingen biler på veien såvidt jeg kunne høre.
34,5-7 privatbiler?
35,3-4 bussen.
Rettet dB måleren mot vinduet retning veien, og jeg har trelagsvinduer.

Dette er da ganske så bra vil jeg mene.

Kjeller nå i rushtrafikken 33,6-7 dB
Jeg klarte ikke å høre hvorvidt det passerte biler eller ikke nå i kjeller.

Macen sto i stue.

Hvor lavt kan det bli og hva vil dere tro kan være grunnen til at jeg har ca. 33,6 dB i kjellerom og overhode ikke hører en lyd?

Selvfølgelig kan det være at jeg hører dårlig, men hva måler absolutt stillhet eller finnes det ikke?

Mvh.KW

N

nb

Gjest
KW skrev:
Hvor lavt kan det bli og hva vil dere tro kan være grunnen til at jeg har ca. 33,6 dB i kjellerom og overhode ikke hører en lyd?

Selvfølgelig kan det være at jeg hører dårlig, men hva måler absolutt stillhet eller finnes det ikke?

Mvh.KW
Spørst også hvor pålitelig en enkel(?) dB-måler er for måling av så lave nivåer og for frekvensområdet som utgjør bakgrunnstøyen hos deg, den er sannsynligvis beregnet for et annet nivåområde, vil tippe at en slik er beregnet for å måle nonelunde "normale" niåver.

Konsertsalen i Luzern har et støygulv på 18dB, det er visstnok en av de stilleste som finnes.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Glemte å si at jeg målte A veiet og på fast og low.
Den måler fra 30 dB på low.

Det dreier seg om denne.
Brukt uten frakk.

Ser den med absolut spitzenklasse målere, men jeg fatter likevel ikke forskjellen på hele 15 dB forskjell mellom konserthallen du nevner og mitt kjellerom kl. 0100 om natta og så godt som identisk nå.
Jeg burde imo komme ned på 30 da, hvor måleren skal måle fra ::)
Jeg hører tydelig forskjell på bil ikke bil ute på veien i stua, selv om det er godt dempet her og med massivt høyt gjerde ut mot veien.
Bil ikke bil(er) varierer mellom 0,4 og 0,5 dB og opp mot 1,3dB ved buss.
I kjeller hører jeg ikke forskjell og ikke er det mer enn 0,1 dB forskjell målemessig fra i natt heller, men kanskje passerte ingen busser heller under målingen nå i sted i kjeller.

Mvh.KW

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Luzern er unik. Idealet for et tv-studio er 20dB, og da vil man oppleve at det er ganske "dødt" der med tanke på både reflektert og gjennomtrengt lyd, sammenlignet med et vanlig oppholdsrom. En form for stillhet man sjelden møter ellers.

Det er urealistisk å komme betydelig under 30dB i et hjem, uten ved grundige isoleringstiltak. Lavfrekvent langbølget påvirkning er det meget vanskelig å isolere mot.

Du skal være ganske fornøyd med det du har registrert hjemme hos deg nå. Du kan ev. prøve å avgrense frekvensspennet du måler, slik at du kan se hvor du eventuelt har en peak.

Hadde med meg dB-måler i operaen og registrerte 28-30dB der når viftene er på. (A-vektet).

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.185
Torget vurderinger
1
KW skrev:
...
...
Pø om pø mht hvor god lydmåleren er på lave nivåer.

Støyen er ofte «diffus» og tilfeldig i betydningen at det ikke er enkeltstående identifiserbare lyder og hørselen har ikke så mye å «fokusere» på. Avstanden mellom «aggregert» hvit støy fra 20-20K Hz og nivået på de «enkelte» bestanddelene («støygulvet») kan være rundtomkring 10:1 (20dB), dvs at de enkelte bestanddelene er rundtomkring 20dB under det aggregerte nivået +/- justering for hvordan en støymålingen vektes.

For å få et bedre bilde av støyen kan man evt. gjøre en frekvensanalyse (mikrofon, forsterker, lydkort og noe egnet programvare) for å finne ut av energifordeling vs frekvens og evt. om det er «frekvensstrukturer» som kan være hørbare.

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.438
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
På bildet står det at meteret går ned til 35 dB.

Jeg har omtrent samme resultat her hos meg. På stille kvelder dipper meteret såvidt ned under de 35 dB (C-vektet) som det kan måle. Det er ganske stille.

Det finnes noe som kalles Balanced Noise Criterion fra ANSI. Det er kurver for lydtrykk ved forskjellige frekvenser for å få en vekting som gjenspeiler hørbarheten av støyen. De forskjellige kurvene heter sånt som NC-20 og NC-15. NC-20 tillater 50 dB ved 53 Hz, men bare 16 dB ved 8000 Hz.

http://www.acoustics.com/ansi.asp
http://www.lpesinc.com/White%20Papers/Room%20Noise.pdf
http://www.concerthalls.unomaha.edu/discussion/backgroundnoise.htm

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
På bildet står det at meteret går ned til 35 dB.

Jeg har omtrent samme resultat her hos meg. På stille kvelder dipper meteret såvidt ned under de 35 dB (C-vektet) som det kan måle. Det er ganske stille.

Det finnes noe som kalles Balanced Noise Criterion fra ANSI. Det er kurver for lydtrykk ved forskjellige frekvenser for å få en vekting som gjenspeiler hørbarheten av støyen. De forskjellige kurvene heter sånt som NC-20 og NC-15. NC-20 tillater 50 dB ved 53 Hz, men bare 16 dB ved 8000 Hz.

http://www.acoustics.com/ansi.asp
http://www.lpesinc.com/White%20Papers/Room%20Noise.pdf
http://www.concerthalls.unomaha.edu/discussion/backgroundnoise.htm
Det gjør det Asbjørn ;)
Men ikke på min, jeg brukte et bilde fra nettet, men her kommer bilde av min.

Merkelig egentlig siden det også er samme typebetegnelse på de, samt at jeg har målt ned til 33,5 dB.

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Luzern er unik. Idealet for et tv-studio er 20dB, og da vil man oppleve at det er ganske "dødt" der med tanke på både reflektert gjennomtrengt lyd, sammenlignet med et vanlig oppholdsrom. En form for stillhet man sjelden møter ellers.

Det er ganske urealistisk å komme betydelig under 30dB i et hjem, uten ved grundige isoleringstiltak. Lavfrekvent langbølget påvirkning er det meget vanskelig å isolere mot.

Du skal være ganske fornøyd med det du har registrert hjemme hos deg nå. Du kan ev. prøve å avgrense frekvensspennet du måler, slik at du kan se hvor du eventuelt har en peak.

Hadde med meg dB-måler i operaen og registrerte 28-30dB der når viftene er på. (A-vektet).

Hva er og hvor kommer lavfrekvent langbølget påvirkning fra?
Ja, jeg er fornøyd med støygulvet her jeg, og selv ikke biltrafikken plager meg og ihvertfall ikke med lyd på i anlegget.
A-vektet så hadde jeg trodd forskjellen mellom kjeller og stue skulle vært målemssig større enn det det vitterlig er.

Mvh.KW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.185
Torget vurderinger
1
KW skrev:
...
A-vektet så hadde jeg trodd forskjellen mellom kjeller og stue skulle vært målemssig større enn det det vitterlig er.
...
Jeg tipper du får mer utslag med C-vekting og «fast».

mvh
KJ

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
KW skrev:
...
...
Jeg tipper du får mer utslag med C-vekting og «fast».

mvh
KJ
Det har du helt rett i, men jeg brukte ihvertfall fast ved første målinger.
Det gir mer utslag i C-vekting altså høyere dB, men også større forskjeller/variasjon.

Er målingene i Luzern A eller C vektet og hva er vanligvis normalt å bruke/oppgi.

@Asbjørn
Du er helt nede på 33,5 C vektet bor du i eget hus på landet eller er det særs godt isolert?

Mvh.KW

N

nb

Gjest
KW skrev:
Er målingene i Luzern A eller C vektet og hva er vanligvis normalt å bruke/oppgi.
Ingen aning, tallet "18dB" har jeg fått fra en omvisning der uten at det ble snakket veldig mye om hvilken vekting som var brukt og hvordan det var målt, men følelsen av stillhet når man går inn der i en tom sal er veldig påfallende. Litt sånn "Det var jo stille utenfor også, men her er det virkelig stille".

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
nb skrev:
KW skrev:
Ingen aning, tallet "18dB" har jeg fått fra en omvisning der uten at det ble snakket veldig mye om hvilken vekting som var brukt og hvordan det var målt, men følelsen av stillhet når man går inn der i en tom sal er veldig påfallende. Litt sånn "Det var jo stille utenfor også, men her er det virkelig stille".
;D
Akkurat det som kan være problemet mitt, når jeg synes det er meget stille i mitt kjellerom.
Det er det stilleste rommet i huset imo, men jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag.
Dette med å kunne sammenligne noe opp mot annet er jo veldig ofte det avgjørende for å kunne si noe om en gitt lydopplevelse enten det nå er stillhet eller musikkgjengivelse.
Det er vel ikke før en har hørt/opplevd noe bedre at en kan fri seg fra det forrige som det mest ultimative (trur eg).

Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
KW skrev:
vredensgnag skrev:
Luzern er unik. Idealet for et tv-studio er 20dB, og da vil man oppleve at det er ganske "dødt" der med tanke på både reflektert gjennomtrengt lyd, sammenlignet med et vanlig oppholdsrom. En form for stillhet man sjelden møter ellers.

Det er ganske urealistisk å komme betydelig under 30dB i et hjem, uten ved grundige isoleringstiltak. Lavfrekvent langbølget påvirkning er det meget vanskelig å isolere mot.

Hva er og hvor kommer lavfrekvent langbølget påvirkning fra?
Ja, jeg er fornøyd med støygulvet her jeg, og selv ikke biltrafikken plager meg og ihvertfall ikke med lyd på i anlegget.

Mvh.KW
Jo lavere frekvens, jo lengre lydbølger - og disse kan bære langt og gå gjennom et bygg. Det er de vanskeligste å isolere mot, og krever særskilte tiltak. I en by vil det som regel være slik romling.

Det rare er hvordan hodet velger vekk slikt. Jeg har et headset med støykansellering. Når jeg sitter på balkongen og innbiller meg at det er relativt stille, og så setter på med det headsettet og slår på kansellering, så får man noe å tenke på.

Har du støygulv der hvor du beskriver det nå, så har du gode lytteforhold. Det går an å investere i å få det lavere - Mike Lavigne har 20dB ... men det kostet.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.438
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
KW skrev:
@Asbjørn
Du er helt nede på 33,5 C vektet bor du i eget hus på landet eller er det særs godt isolert?

Mvh.KW
Nå er C-vektingen ganske flat, men, ja, jeg bor i eget hus ganske langt utpå bygda. Det er stille her når trafikken på E6 har dabbet av utpå kvelden.

Men isolert kan jeg ikke si det er, ihvertfall kjennes det ikke slik ut en kald kveld. ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.185
Torget vurderinger
1
KW skrev:
...
Det har du helt rett i, men jeg brukte ihvertfall fast ved første målinger.
Det gir mer utslag i C-vekting altså høyere dB, men også større forskjeller/variasjon.
...
A-vekting er det som brukes mest ved støymåling. Men deler av buken bør også kritiseres heftig for at A-vektingen brukes utenfor sitt «tiltenkte» bruksområde. A-vektingen er grovt regnet representativ for «gjennomsnittlig» «normalhørsel» ved 40 dB. A-vektingen gir lite utslag for lave frekvenser (under 200Hz). C-vektingen er mye flatere, særlig i bassområdet.

jf. http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

mvh
KJ

Topp Bunn