Strøm relatert Støy målinger

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Skal kontakte det lokale everket for og få tatt støymåling her. Og lurer på om det er noen som har en link e.l. til data/papirer på hva som er akseptable verdier?
Hadde vært greit og kunne legge frem litt papirer på dette, slik at de får et inntrykk av at jeg vet litt hva jeg snakker om og at de ikke prøver 'lure meg'.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.589
Torget vurderinger
11
Tror ikke ditt lokale everk kan måle støy. Dei sjekker nettet ditt at det er innenfor spec. for strømleveranse, og sjekker for strømpeaker osv.
Skal du sjekke for støy må du ta kontakt med Post og Teletilsynet!

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.741
Torget vurderinger
1
Hva er problemet?

Y

ymir

Gjest
Hei

Dersom det er høyfrekvent støy er vel et nettfilter løsningen,Isotek,Consonance etc.

Post og Teletilsynet er gamle "Støykontrollen"

Dersom det er snakk om spenningskvalitet,så er grenseverdiene på hva som SKAL måles,HVORDAN det skal måles og fremgangsmåte ovenfor netteiger her:

FOR 2004-11-30 nr 1557: Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet

Har du dårlig spenningskvalitet,men som allikevel er innenfor forskriften er en re generator løsningen.

Sliter du med hard lyd og forsterkeren ikke "leverer", og volumpot. opereres rundt Kl.9-10 og det låter ubehagelig og tynt
volumpot kl.12 er forferdelig.

Da KAN det være DC eller relativt høye verdier av 2nd overharmoniske på nettet som gjør at trafo går i metning,og en DC felle kan prøves.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Jeg kan bidra litt:
Selve nettspenningen er stabil rundt 237-239V.
Jeg har fått oversendt ei "lydfil", men har ikke hatt tid til å se på den ennå.
Støyen er en ganske høy tone. Da jeg hørte den, virket den ganske stabil.
Hvis det kommer støy via nettet, vil jeg tro det er strømleverandørens sak.
Hvis det derimot skyldes innstrålt støy, må Post- og Teletilsynet på banen.
Korriger meg om jeg tar feil.
PTT kjenner jeg litt til. Da jeg var "problemet", kom de ganske raskt og var relativt proffe.
Det finnes avansert nettanalyse utstyr på markedet. Hvem som disponerer slikt vet jeg ikke.
Jeg ville ikke anskaffet noe som helst av arten strømrenseutstyr før jeg hadde funnet ut hva som er årsak til ulyden.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Har drevet og testet svært mye den siste tiden, og bli for mye og ta alt her, men en liten oppsumering skal jeg komme med.

-Har altid hat sus og støy i HT, og det har vært slik med alle forsterkere,kilder,ht osv.
Men nye HT har høy følsomhet så dette merkes bedre nå. Støy som har vært der hele veien, har vært type suselyd, spredt over relativt stort spekter. Men dette er ikke noe som høres fra lytteposisjon osv, så ikke plagsomt.

- når jeg fikk rørpre i huset ble det værre, i tilleg til den vanlige støyen så kom en høy og svært plagsom pipelyd. Denne er ganske jevn, men ikke helt. Kan til tider høres ut som morsekode.

- forsterker har vært inne til testing, og den skal være svært stille. Ingen feil osv.
merker at bytter jeg rør kan nye rør gi økning eller senking av denne ulyden. Desse rørene har blitt levert inn og målt, gir bra målinger.

-Jeg har prøvd mye rart, flere effektforsterkere,flere kilder. Slått av alle sikkringene i huset, og lagt opp egen skjøtekabel fra sikkringskap til pre bare for og teste. Med og uten jord osv. Ingenting har hjulpet.

- kan nevne at denne støyen jeg har er helt uavhengig av volum, står volum av og ingen kilder koblet til pre, akkurat likt.

- har prøvd mange forskjellige signal og strømkabler. Ingen til forskjell.

- Lar jeg anlegget stå på hele dagen, er det støy der det meste av tiden, men når det blir natt, sån ca rundt 3 tiden på nattestid, da forsvinner støyen.

Y

ymir

Gjest
Hei

Har selv hatt "morse lyder" av og til,på bl.a TV og nattbord radio.En stund var den stabil kl.07.30 en tid.Den var ikke til noe sjenanse
så jeg har ikke foretatt meg noe.

Ser det er antenne på kiosker tilhørende nett eier (strøm nettet),mulig at det kan være derfra?
Mobil tlf. har også gitt lyder på stereoen.

Forsøk støykontrollen dvs.Post og teletilsynet.De er svært så greie å ha med å gjøre.Gratis er det også.

Tlf: 22 82 46 00

Forside - npt

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.951
Sted
Middle Power
Fra manualen til Audio Valve Eklipse

The Eklipse Pre-Amplifier is subject to and complies with German security class 1 for devices with
metal housing. The device is grounded, and may not –by manipulation or otherwise- be
ungrounded for any reason! To prevent humm as a result of interconnecting your devices with the
Eklipse Pre-Amplifier, the internal electrical circuitry has been designed to have no grounded
mass!!

Jeg forstår ikke dette helt, men kan det tyde på en slags permanent ground lift? Altså at det er brudd mellom chassisjord og signaljord. I så fall er denne forsterkeren mere følsom for støy på nettet og fra omgivelsene.

Her kan det altså være på sin plass med rensing av strømmen for en gangs skyld.

Linker:
http://www.marsboer.net/ht/komponenter/119/2004_eklipse_eng.pdf

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Litt til om Eklipse:
Den har en realativt stor rinkjerne trafo. Alle speninger er regulerte og tilnærmet fri for rippel og annen støy. Dette er med på å gjøre Eklipse svært støysvak.
Målt 10Hz - 100kHz er støynivået ut så lavt som 22µVrms med volum til min. Ved max volum er det fortsatt så lavt som 48µVrms.
Støye som er plagsom er en relativt høy tone. Altså ingen samenheng med 50Hz/100Hz.
Morten har sendt lyden til meg, men det var for dårlig S/N (S=ulyden, N=annen støy) til at jeg kunne se eller måle noe fornuftig.
Det kan værelurt å finne ut litt mer om ulyden føren tilkaller hjelp.
I mellomtiden kan du jo sjekke om PTT har avdeling i nærheten av deg.
Da de var hos meg, kom de fra Oslo eler Kjeller.

Topp Bunn