Støvete LP plater

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Lurer enkelt på korleis rengjør man LP plater uten å skade de?
Fikk nettopp LP spiller i hus :)

Mvh

Thomas

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Støvbørste av karbonfiber!
Platevaskar!
Ungå bruk av flytande middel om du ikkje har ein god plan for å fjerne den!
mvh

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Bruker bare nå tørr støvbørste og aldri noe væske.

Brukte rensesprit tidligere, men er blitt skeptisk til dette.

Brukte tidligere også noe flytende "lim" som jeg kjøpte for flere 10-år siden, dette smurte jeg på vinylen og dro den av når den var tørket som en hinne.

Når dette funket, så fungerte det meget bra, men ødela også noen plater ved at rester av dette lim satt igjen på vinylen og lot seg ikke fjerne.

Eneste jeg nå bruker rensesprit til, er til stiften der jeg bruker en stiftbørste.
Kanskje 4 - 5 ganger i året eller mindre.

Har også disse ruller med papir pålagt klebrig lim, hvor man kan rive av papiret etterhvert som støv samler seg opp.

Selges på forretninger for klær, hos Europris osv. for noen 10-ere.
Men bruker dette meget sjeldent nå.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Hadde et lite hefte av Cecil E. Watts. Der stod det at støv er platens verste fiende. Man skulle bruke en børste for kun nye plater som ikke var behandlet tidligere. For deretter og bruke en børste for etterkommende bruk. Skulle være forsiktig og ikke bruke for mye antistat veske. Hans veske var tynntflytende. slik at det ikke la seg for mye avleiringer i rillen. Det var og er en del dårlige preparter i handelen. Bruker Manual Parastat enkelte ganger med destilert vann. Til vanlig bruker jeg Decca eller Audioquest kullfiberbørster mest. DECCA er liksom orginalen. Den er av bedre kvalitet. mvh. Guit

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Pass bare på ved bruk av børster av div sorter, samt den som suger opp fra platevaskere:
Børster genererer statisk elektrisitet, så ikke la talerkenen snurre mer enn to-tre omdreininger.

Topp Bunn