Støt fra antennekabel (kabeltv)..

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Opplever at jeg får støt, relativt kraftig og ubehagelig, når jeg tar på antennekabel, dvd-spiller (den har hdd og innebygd tv-mottager), projektor (tilkoblet nevnte dvd-spiller) etc..

Disse komponentene er også tilkoblet resten av stereo'n, men der merker jeg ikke noen støt. Er bekymret for om dette kan være skadelig!

Bruker denne fra Hama i vegguttaket for kabeltv, men merker ingen forskjell:

Hva kan jeg gjøre??

Ser at det er en tråd her som omhandler tilnærmet det samme, hvor konklusjonen er:

Svein_B skrev:
Løsning; Jordet kontakt, eller galvanisk skille på antennekabelen til TV'en
Men det er vel nettopp det jeg bruker og det er ingen forskjell.... Anlegget er forøvrig ikke tilkoblet jord.

Vedlegg

S

Steinar O

Gjest
ceroxol skrev:
Opplever at jeg får støt, relativt kraftig og ubehagelig, når jeg tar på antennekabel, dvd-spiller (den har hdd og innebygd tv-mottager), projektor (tilkoblet nevnte dvd-spiller) etc..

Disse komponentene er også tilkoblet resten av stereo'n, men der merker jeg ikke noen støt. Er bekymret for om dette kan være skadelig!

Bruker denne fra Hama i vegguttaket for kabeltv, men merker overhode ingen forskjell:

Hva kan jeg gjøre??

Ser at det er en tråd her som omhandler tilnærmet det samme, hvor konklusjonen er:

Svein_B skrev:
Løsning; Jordet kontakt, eller galvanisk skille på antennekabelen til TV'en
Men det er vel nettopp det jeg bruker og det er ingen forskjell.... Anlegget er forøvrig ikke tilkoblet jord.
Først. Om du ikke har kunnskapen sjøl til å måle om du har jordfeil i huset eller på ditt nett, ring ditt lokale e-verk og be dem sjekke for jordfeil. Høres ut som jordfeil, enten på kabelnett eller på strømnettet.

Får du støt ved å ta på selve kabelen og dernest, berører du samtidig noe annet komponent eller så?
Hvor har du plassert galvanisk skille?

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Steinar O skrev:
Først. Om du ikke har kunnskapen sjøl til å måle om du har jordfeil i huset eller på ditt nett, ring ditt lokale e-verk og be dem sjekke for jordfeil. Høres ut som jordfeil, enten på kabelnett eller på strømnettet.
Takk for svar! Jeg har ikke denne kunnskapen... :) Har et multimeter, men det er nærmest ubrukt, vet ikke helt hvorfor jeg kjøpte det. ::)

Steinar O skrev:
Får du støt ved å ta på selve kabelen og dernest, berører du samtidig noe annet komponent eller så?
Tja, jeg får støt når jeg rører kablen alene og apparatene tilkoblet. Men jeg skal prøve meg litt mer frem.. Merker faktisk ikke noe akkurat nå, men i går kveld koblet jeg ut nevnte dvd-spiller for å prøve en annen, og da fikk jeg støt ved å røre chassiet til dvd-spilleren.

Forøvrig så buker jeg en optisk kabel til hjemmekinoreciever, som igjen er tilkoblet Pass-forsterkeren med rca. Det er vel muligvis denne optiske kablen som gjør at det ikke "sprer" seg til resten av anlegget..

Steinar O skrev:
Hvor har du plassert galvanisk skille?
Dette står i veggen, deretter er kablen koblet til denne.

Topp Bunn