Var ute og tygde på litt steinbunn i går, lurer på om hvem hva hvor jeg kjøper stålpropell rimeligst! Motoren er en Suzuki 50hk firetakter. Båten er en Ryds 435 men som byttes nå mot en Bella 512 europa.
Vet ikke om de er billigst, men Winrace er veldig dyktige i faget. De beregner optimal dimensjon ut fra visse kriterier, noe veldig få forhandlere tar seg bryet med. Om nødvendig kan de også modifisere propellen.
Selv kjøpte seg den siste stålpropellen (Ballistic) min fra USA. Totalen ble ca 1/3 av norsk pris... En ukes frakt.
Hvis du har for vane og tygge på bunn her og der burde du kanskje tenke deg
om to ganger før du kjøper stål propell.
Jeg fikk høre av forhandler av motor; mens vanlig metall propell bøyer seg og gir etter
ved uhell mot stein/bunn. Gir ikke stålpropell like mye etter, pga den er mye hardere konstruert.
Resultatet er at du ødelegger andre mer kostbare ting i motoren.
Jeg vet ikke mer, men virker logisk..
Da er det kanskje verdt å ikke prioritere 1-2knop større fart.
En propell har gjerne et gumminav som glipper eller en brytepinne som beskytter motoren, men stålpropellen er over og ut etter en liten touch av grunnfjell.
www.boatparts.no
Ganske bra priser. Se under Forbruk og sliteartikler. De ha vanligvis minst to tre typer til hver motor. En original, en stål og en rimeligere type.
Hmmm, takk for tips, tror jeg kjøper en ny standard og har får slipt opp den jeg kjørte i fartshumpel med. Skjer nok igjen skal du se, grunt som h...te ved brygga ved fjære. Egentlig "feil" motor til denne båten men den er såpass ny at vi får slite litt på den. Skulle heller hatt en totakter iom vi skal leke litt med wakeboard og ski og sånt. Tenkte stålpropell skapte litt mer aks og trøkk men konsekvensene kan bli litt heftige kanskje..... :