Stående bølger?

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Hei.

Jeg har et par T+A criterion TCI2E høyttalere.. Har en stue på ca 25kvm.. Og når jeg sitter i sofaen som da er på bakvegg så forsvinner bassen, går jeg 2,5m frem så blir det bra.. Hmmmm.. Er det noe å få gjort med dette?

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Så det hjelper ikke med bassfeller i dette tilfelle? sofaen er stor og tung, d som er noe drit..

T

theStig

Gjest
Bassfeller kan dessverre ikke endre mønsteret til de stående bølgene i rommet, eller rommets boundary respons, med mindre man går meget dramatisk til verks.

Plassering er det definitivt viktigste for å få en jevn bassrespons.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Går det an å forklare dette som Vegarron opplevde? Jeg trodde at bassen "per def" ble sterkest inne ved vegger/hjørner. Forvirret..

T

theStig

Gjest
Normalt blir bassen sterkest i hjørnene, men det kan jo skje mye rart i et rom. Alt avhenger av rommet i seg selv og hvor ting er plassert.

Hva med å legge ut en skisse over rommet?

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
ja kan legge ved ei skisse,  men hvordan får j lagt inn det her da?

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
oki. ja jeg gjorde det lettvindt jeg.. la det inn på avforum.no.. så om noen gidder å se så ligger det ei skisse der.

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Antall liker
553
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Jeg har maken til dine høyttalere, og hadde akkurat samme problem der jeg bodde før. I sofaen langs veggen var det nesten ingen bass, mens på andre siden av sofabordet var lyden perfekt - helt riktig sted å plassere godstolen...

Min nye leilighet har en mye mindre stue, og der er problemet nesten motsatt. Inntil veggen var bassen en tanke for kraftig, men det løste seg ved at jeg flyttet høyttalerne noen cm lenger fra veggen.

Ellers må jeg si at TCI2E er fantastisk gode høyttalere. De behøver lang tid på å bli skikkelig innspilt (3-600 timer), men når det er gjort faller det meste på plass ;D.

Vegarron

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2006
Antall liker
0
Hei.. hehehehehehe.. dette var nesten flaut, har hatt mye bass på kjøkkenet mitt, og nå var jeg å hentet døra som skiller av mellom kjøkken å stue.. Så prob er egntlig løst.. Huff,, jaja så lett kan det være.. Så en på avforum lurte på om begge dørene var lukket.. da bynte jeg å tenke på kjøkken bassen min, så da henta jeg døra.. og nå ble det bra ja..
Så takk for alle svar uansett...
Føler meg litt dum nå men..

:-[

Dag S: Du har samme høyt ja.. så kult.. Ble forelska i T+A ja, skulle egentlig kjøpe ML Vantage, men når jeg hørte hvor oppløst lyd det var/er i T+A så var det gjort gitt..
Hvor holder du til i landet da?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
0
..  Så en på avforum lurte på om begge dørene var lukket..  da bynte jeg å tenke på kjøkken bassen min, så da henta jeg døra.. og nå ble det bra ja.. ..........
Det er fint at det er noen forum som kan hjelpe med praktiske råd.......;)

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Antall liker
553
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Dag S: Du har samme høyt ja.. så kult.. Ble forelska i T+A ja, skulle egentlig kjøpe ML Vantage, men når jeg hørte hvor oppløst lyd det var/er i T+A så var det gjort gitt..
Hvor holder du til i landet da?
Det er godt å høre at det er flere som har samme høyttalerpreferanser som meg selv! Med TCI2E trenger du i hvertfall ikke lure på om det er høyttalerne eller rommet det er noe i veien med ;)

Du har PM...

Topp Bunn