Diverse SSD som har krasjet

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

På hjemmePCen har jeg i lang tid hatt en SSD som har fått opp feilmeldinger når jeg har startet maskinen, men har ikke fått somlet meg til å skifte den.

Etter at strømmen ble tatt for et par uker siden har jeg ikke fått den i gang igjen.

Nå er det ikke noe viktig på disken, men jeg er vel villig til å betale en tusenlapp eller to for å få en kopi av den.

Finnes det noen enkle måter og kopiere innholdet på en slik disk.

Brukte Kroll Ontrack/IBAS på en vanlig disk for en tid tilbake og det funket bra.

Mvh
OMF

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.989
Hvor enkelt det er å få noe ut av en defekt disk avhenger jo hvorfor og hvordan den er defekt, så ikke så lett å si noe om det sånn helt uten videre.

Har du prøvd å putte den i en annen maskin for å se om den starter da bare for å ta det aller enkleste?

Finnes disken i oppsettsmenyen på maskin (dvs menyene du kan komme inn i før operativsystemet lastes) ?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har en ekstern boks som kan klone alt innhold fra en disk til en annen. Kan ikke garantere at den virker om disken er helt død, men du må gjerne forsøke den om du vil.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.251
Sted
Holmestrand
Hvis disken er død, så vil den ellers smarte boksen (har en slektning selv) din, Gjestemedlem dessverre ikke fungere.
Men motbevis meg gjerne. Jeg har tatt feil før.
:)

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hva det å ha en "død disk" egentlig betyr, varierer som oftest fra person til person.
Ofte omtales en disk som død fordi man ikke får lest fra den, og dermed ikke virker som den skal. Det betyr jo ikke at den faktisk er 100% livløs.

Så boksen til Deph er nok helt klart verdt å spandere et forsøk. Eller bare sette disken i en annen pc. Stasjonære pcer har gjerne noen ekstra plasser til slikt. Bærbare pcer er (som oftest) avhengige av en ekstern enhet for å plugge til ekstra disk. Det finnes masse praktiske kabinetter for å putte i eksterne disker som både er billige og velfungerende. Praktisk om man har mye disker eller gamle pcer liggende å slenge, eller om man er den lokale pc-nødhjelpen i omgangskretsen sin.

Edit:
Eksempel på en fin liten dings som knapt koster penger eller tar plass i skuffen, men som er gull verdt når man faktisk trenger den:
https://www.komplett.no/product/835...ebone/harddisk/icy-box-ib-ac603l-hdd-adapter#
jeg kan ikke gå personlig god for kvaliteten på akkurat denne konkrete enheten, men det var den jeg fant da jeg tok et søk som lignet mest på de jeg har brukt selv på jobb og privat opp igjennom årene til å redde ut data fra dårlige disker.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Ja, man kan bruke en sånn ekstern klonestasjon, eller kanskje koble den til en datamaskin (stasjonær er muligens det enkleste)-jeg har hatt havari på noen snurredisker, men klart å få tilgang til noen av dem på den måten. Da fungerer ikke de som OS disk lengre.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Det er fordi de tøffe gutta har blitt fortalt av kjerringa at det ikke er behov for backup på dem, selv om feilraten er større…

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.251
Sted
Holmestrand
Hva det å ha en "død disk" egentlig betyr, varierer som oftest fra person til person.
Ofte omtales en disk som død fordi man ikke får lest fra den, og dermed ikke virker som den skal. Det betyr jo ikke at den faktisk er 100% livløs.

Så boksen til Deph er nok helt klart verdt å spandere et forsøk. Eller bare sette disken i en annen pc. Stasjonære pcer har gjerne noen ekstra plasser til slikt. Bærbare pcer er (som oftest) avhengige av en ekstern enhet for å plugge til ekstra disk. Det finnes masse praktiske kabinetter for å putte i eksterne disker som både er billige og velfungerende. Praktisk om man har mye disker eller gamle pcer liggende å slenge, eller om man er den lokale pc-nødhjelpen i omgangskretsen sin.

Edit:
Eksempel på en fin liten dings som knapt koster penger eller tar plass i skuffen, men som er gull verdt når man faktisk trenger den:
https://www.komplett.no/product/835...ebone/harddisk/icy-box-ib-ac603l-hdd-adapter#
jeg kan ikke gå personlig god for kvaliteten på akkurat denne konkrete enheten, men det var den jeg fant da jeg tok et søk som lignet mest på de jeg har brukt selv på jobb og privat opp igjennom årene til å redde ut data fra dårlige disker.
Selvsagt prøver man. Ingen som motsier deg på det.

Død kan bety at maskina ikke vil boote fra disken.
Død kan bety at maskina, bootet fra annet medium (evt i fra BIOS) ikke ser disken.

Så for all del, det anbefales å prøve alle metoder, men hvis han er villig til å bruke penger på profesjonell dataredning, så anbefales det å begynne med det,

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takk for tips og innspill.

Kjøper meg en slik som Anders tipser om - så får vi se hva vi får til!

Mvh
OMF

U

utgatt60135

Gjest
Det samme skjedde med meg nylig. Leverte på service og ble fortalt at om det ikke er liv i den så er det en meget dyr affære å få kopiert. Jeg anså det ikke som verd det å bruke masse penger på det. De måtte da plukke den fra hverandre og lese hver enkel disk i en annen maskin.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.438
Sted
Trondheim
Det er vel litt forskjell på en død spinnedisk og en død SSD. Det er mange flere feilmuligheter i en spinnedisk, og noen av dem er ikke veldig dramatiske, så det å redde data fra en spinnedisk er ofte mulig. I en SSD betyr vel en feil at det er en av brikkene som ikke lar seg oppdatere, og det er det antagelig lite å gjøre noe med.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.251
Sted
Holmestrand
Enig med Otare her, men det er ofte mulig å redde data fra SSD også, selv om det er litt annerledes.

Topp Bunn