SRM's tumletråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    For å få frem budskapet mitt om hvordan dette låter i detalj, skriver jeg som så:

Lyden fra Aurum Cantus må oppleves, jeg kan ikke huske at jeg har hørt en så luftig og forvrengningsfri diskant - noen gang. Høyttalerne klarer å få frem "råskapen" til de akustiske musikkinstrumentene som ble spilt (en del saxofon, gitar osv.), dette vil i mitt hode si at man kan høre selve "trøkket" av at en strenge blir spilt hardt på eller at man bruker et metallmunnstykke på en saxofon som øker "vrengen" (annen lyd enn med standard plast). Hørte på et par låter der jeg kunne sverge på at jeg hørte en Selmer Mark 3 eller Yamaha av noe slag (har lite peiling på Yamaha-saxer, men jeg har spilt på mer enn et halvt dusin Selmer-saxer til å vite litt om låta i de), dette har jeg ikke hørt i den grad før.
    Mellomtonen er nydelig oppløst og gir god følelse av stemmene, både kvinnlige og mannlige stemmer.
    Så til det jeg synes mangler i "det meste" jeg har hørt, midbassen som har et nydelig driv i disse (ikke helt ulikt det jeg er vant med hos Divine 100.49) og en dypbass som går overraskende dypt og henger bra med, såpass bra faktisk at jeg ikke hørte at subtårnene ble skrudd på. Det er virkelig morsomt at en høyttaler kan produsere såpass med bass.
    Konklusjonen min er at de lyder klart, fra toppen til bunnen. Avslutningen på kvelden fikk gardinene til å "blafre" litt med hjelp av basstårnene, som jo er morsomt og sier litt om trøkket fra et slikt system.
    Takk for tilbakemelding. :) Forstod at du likte hva du hørte, men greit å få ting litt på avstand før man utaler seg. Var uansett ganske nysgjerrig på hva du ville si om lyden etter du hadde fordøyd seansen. Det med saxsofonen var ganske kult. Jeg har sjekket litt, og det viser seg at det trolig er en Selmer MK6 vi hørte på det aktuelle klippet. Selv vet jeg ikke hva forskjellen fra MK3 til MK6 betyr, men du hadde i hvert fall rett i at det var en Selmer. :) Meget imponerende!
    Hehe, lyden var kjent ser du. Så vidt jeg vet så er det kun aldersforskjell på mk3 og mk6, men det er meget gode saker uansett. :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Skjer ikke så mye her siden jeg er meget happy med lyden med nåværende oppsett. Tenker ikke på å skifte ut noe som helst, og det er i grunnen ganske god følelse. Har laget til en ny benk som bedre passer komponentene. Har behov for å ornde opp i kabelrot, men tar det etter hvert. :)

IMG_1704.jpg

IMG_1707 (2).jpg

IMG_1710.jpg

IMG_1711.jpg

IMG_1713.jpg

IMG_1717.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    16.590
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    20
    Skjønner jo godt du har slått deg til ro med dette. Må bare få ordnet en mer passende farge på subbene nå da, regner med at du har noe vakker finer på gang ? :)

• Liker
    Reaksjoner: SRM

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med et meget pent og sannsynlig velklingende anlegg. Du kan jo ta en sclalars og lage et skall til subene:

20191215_065536.jpg

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Hadde nok lyst på finer på subene ja, og har spurt Inselwind om han vil gjøre det. Han sier det vil bli vanskelig å få perfekt, og hvis han synes det er en utfordring er ikke dette noe jeg skal begi meg ut på å gjøre selv i hvert fall. Ser ut til at de kommer til å bli malt i en matt farge. Blå som veggen, eller sort. Vi får se.

I dag feires HFS4 med lokalt øl. Ser ikke for meg at jeg kommer til å frekventere forumet veldig ofte i tiden som kommer, men vil nødig at det skal forsvinne. Synes den nye versjonen ser meget bra ut. Bestemte meg for å bli støttemedlem igjen etter å ha fått ett inntrykk av den enorme jobben som ligger bak og ikke minst resultatet av det.

Skål for HFS4.:cool:
    IMAG1877.jpg

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Nå er det store forandringer på gang. Har kjøpt nytt hus, og lurer på hvordan vil skal gjøre det med lyden. Det blir et oppsett på stua. Dette skal fungere til daglig på både film og musikk. Det andre oppsettet blir i plan 2, og er mer dedikert ren hifi. Problemet blir å få fraktet høyttalerne opp dit. Per nå er planen å løfte høyttalerne opp på balkongen i plan 2 med traktor, da kommer de direkte inn i stua.
    Nå så sitter jeg i garasjen og vurderer innredning, med et lite glass.

Vedlegg

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Her er stua i plan 2. Langt fra optimalt, men får gjøre det beste ut av det. Rommet er ca 25 m2. Langt mindre enn rommet fra tideligere, men nå er det 100% dedisert til hifi IMG_2603.JPG IMG_2601.JPG .
    IMG_2603.JPG

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Spennende, gratulerer med huskjøp. :) Hva planlegger du å gjøre med akustikken i forhold til den langveggen med skråtak? :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10
    Grattis med huskjøp og nytt rom med nye utfordringer! :)

• Liker

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Spennende, gratulerer med huskjøp. :) Hva planlegger du å gjøre med akustikken i forhold til den langveggen med skråtak? :)
    Aner ikke. Har ikke hatt serlig tid til å tenke på dette enda da det er så mye annet på agendaen nå.

Nyeste er at alt av Luxman er solgt. Pre, RIAA og effekt er borte.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Nysgjerrigheten tok litt ovehånd. Har ikke tid til å vente på å få løftet opp det som skal være her. Jeg bar opp høyttalerne fra stua, selv om de er rent for tunge for meg med sine 53kg stk. Det var nok viljestyrken som gjorde utslaget. ;)

Etter et par timer utprøving og testing med forskjellige posisjoner tror jeg det er muligheter her også. Er nok et stykke frem til god lyd, men virker som potensialet er der.
    IMG_2604.jpg

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Spennende å ha høyttalera så langt ut på gulvet, det gir mye rom for et godt dybdebilde. :) Kunne tenkt meg å høre på dette oppsettet også :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Spennende å ha høyttalera så langt ut på gulvet, det gir mye rom for et godt dybdebilde. :) Kunne tenkt meg å høre på dette oppsettet også :)
    Ikke så mye å høre på enda dette siden disse høyttalerne skal være på stua i første etg. Dette er kun en test. :) Du kan ta turen når det som skal være her har blitt fraktet opp hit. :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Ble lei av å vente på traktoren, utålmodig som jeg er. På lageret på jobben fant jeg en heis som så ut til å kunne brukes til mitt formål.
    Her er balkongen til det nye lydrommet.
    56AEA3E9-634A-417F-9A3E-A3A987E3776B.jpeg

Heisen hadde maks høyde på 3m, så jeg demonterte halve rekkverket på balkongen. Da ble høyden til plattingen 2,7m.
    Maks vekt for heisen er angitt til 135kg, så med litt i overkant av 100kg burde det gå fint.

1BE51051-0F60-4F92-91ED-6DB787CD2C9B.jpeg

Heisen krever dog et flatt og stabilt underlag. Støtteben trekkes da ut slik at det blir stabilt selv når lasten er i høyden. Jeg hadde kun en plate i kryssfiner som var passe stor uten at støtteben var trekt ut. Det hele ble i vater ved hjelp av litt konstruksjonsvirke på undersiden av finerplaten. Siden jeg ikke kunne strekke ut støtteben stroppet jeg heisen til plata. Da hadde den i hvert fall ikke mulighet til å trille.
    68EE41E0-2D74-42BD-BD4C-3F5FDECAD190.jpeg

Dette fungerte i grunn over all forventning. Selv med denne høyden føltes det ganske stabilt og greit.

7F5B8AC9-8A13-476E-8AE5-FE0C1FB40B24.jpeg

Skrudde så en osb plate på plattingen og slapp esken ned på den før jeg trakk esken inn.

Var litt nok nervøs under denne operasjonen, men det gikk faktisk veldig fint. :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Neste ble å få opp dette beistet.

D64413AA-5A3C-4C1B-9710-FF3F25623D48.jpeg

Når høyttalerne ble heist så synes jeg det virket helt på kanten av hva heisen taklet, så derfor ble denne pakket ut før heising. Hadde neppe gått bra med eske + innhold.

4C1BAC5F-CC91-4DAA-9BD9-56CC277B7EB8.jpeg

Ser i hvert fall ut som det er muligheter for å få det til.

D34E95AE-6FD3-4952-AC2B-DDAE02CBC4CA.jpeg

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    2.424
    Sted
    Halden
    Musical Fidelity AMS 100, som har ligget på torget en stund ?

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    2.424
    Sted
    Halden
    Gratulerer ! :)
    Satt pris var jo særdeles hyggelig også. Håper du fikk det trygt opp i annen etasje ?
    EDIT: Og der kom du meg i forkjøpet ;)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer ! :)
    Satt pris var jo særdeles hyggelig også. Håper du fikk det trygt opp i annen etasje ?
    EDIT: Og der kom du meg i forkjøpet ;)
    Takk for det! :)

Prisen var særdeles hyggelig ja. Har vært i kontakt med selgeren i over et år, og har egentlig undret meg om hvorfor ingen andre har kjøpt den. Prisen for et år siden var mye høyere, og jeg valgte å kjøpe Luxman siden jeg hadde mulighet pluss at jeg følte det passet meg bedre. Nå ble prisen så lav at jeg bare måtte slå til. Det er klart at størrelse og vekt sikkert kan skremme en del, og at det samtidig er relativt begrenset med effekt hjelper kanskje ikke på for de fleste.

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    2.424
    Sted
    Halden
    Takk for det! :)

Prisen var særdeles hyggelig ja. Har vært i kontakt med selgeren i over et år, og har egentlig undret meg om hvorfor ingen andre har kjøpt den. Prisen for et år siden var mye høyere, og jeg valgte å kjøpe Luxman siden jeg hadde mulighet pluss at jeg følte det passet meg bedre. Nå ble prisen så lav at jeg bare måtte slå til. Det er klart at størrelse og vekt sikkert kan skremme en del, og at det samtidig er relativt begrenset med effekt hjelper kanskje ikke på for de fleste.
    Hei :)
    Nå ble prisen så lav at jeg bare måtte slå til.
    Siklet stort når jeg så siste satte pris, men hadde ikke råd akkurat nå :(. Håper den innfrir til forventningene :)

• Liker

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Hei :)

Siklet stort når jeg så siste satte pris, men hadde ikke råd akkurat nå :(. Håper den innfrir til forventningene :)
    Det som gjorde at jeg ikke kjøpte denne for et års tid siden var den begrensede effekten. Har aldri hatt noen tvil om egenskapene ellers. Nå som den er i hus så kan jeg si at jeg merker det er mindre effeket her enn med Luxman M900u, men kanskje ikke så mye som man skulle tro. Kan ikke spille like høyt som tidligere, men det er ikke veldig stor forskjell. Synes så langt det låter overraskende bra i nytt rom og med ny forsterker, men må få litt tid til å organisere meg. Det er nok helt klart masse forbedringspunkter.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    22
    Den ampen var ikke liten ass :LOL:
    Nei, den er seriøst skikkelig diger! :LOL: Du har jo vært hos meg tidligere. Vet du er opptatt av bass/mid-bass. Her blir dette på et helt annet nivå enn tidligere. Selv fikk jeg hakeslipp, og det er enda tidlig i prossessen med lytterom.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn