Squeezebox finner ikke ekstern harddisk

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg trenger litt hjelp!

En god venn av meg har musikken sin liggende på en USB-harddisk - vi kan kalle den Z: for det er det den heter. I musikkmappen som SqueezeServer har fått beskjed om å rote i når det skal spilles musikk, har vi lagt inn en snarvei til Z: - og i går virket dette som bare det. SqueezeServer -> Music Folder -> Z: -> Artister og album. Ikke noe problem - verken fra PC'en eller direkte fra Squeezeboxen.

I dag - etter å ha vært slått av en natt - finner SqueezeServer fortsatt Z: - så langt så godt. Men prøver man å åpne Z:, får man beskjeden "filformat ukjent". Ingen musikk tilgjengelig. Via "Min datamaskin" på PCen, finner man greit Z: og tilhørende musikkmapper - så musikken er der, den - det er bare Squeezeboxen som ikke finner den. Radiostasjonene ligger i en mappe kalt "Radio" ved siden av snarveien til Z: - og nettradio fungerer stadig utmerket.

Vi har sjekket alle filbanene som er angitt for Squeezeboxen - og de er uforandret og korrekte - det er bare Z: som er utilgjengelig via Squeezeboxen. Når vi prøver å rescanne musikkbiblioteket, går det på et lite blunk - og resultatet er null filer. Musikkfilene er m.a.o. utilgjengelige for SqueezeServer også under scanning.

Er det noen som vet hva som kan ha skjedd og - enda bedre - hva som kan gjøres med det?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Det kom en oppdatering til Squeezeserver i går. Etter å ha trykket på "oppdater" på pcen gjorde jeg det samme for Touch. Alt funka fint etterpå.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Men vi kjørte ikke noen oppdatering. Inntil problemet oppsto, var all musikk på den eksterne USB-harddisken tilgjengelig på helt vanlig måte. Vi hadde en riktig hyggelig musikkveld - og Squeezeboxen spilte som bare det. Så - over natten - er alle musikkfilene fortsatt intakte på harddisken - men utilgjengelige fra Squeezeboxen (og fra SqueezeServer). "Z: - filformat ukjent" -

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Men vi kjørte ikke noen oppdatering. Inntil problemet oppsto, var all musikk på den eksterne USB-harddisken tilgjengelig på helt vanlig måte. Vi hadde en riktig hyggelig musikkveld - og Squeezeboxen spilte som bare det. Så - over natten - er alle musikkfilene fortsatt intakte på harddisken - men utilgjengelige fra Squeezeboxen (og fra SqueezeServer). "Z: - filformat ukjent" -
Noe sånt sa Touch-en min i går også, da jeg prøvde å spille musikk fra Spotify (den nye Plugin-en fra logitech) etter at jeg hadde oppdatert til server 7.5.3 men uten å ha oppdatert firmware på Touch-en enda. Etter at touchen hadde oppdatert seg, funket det igjen.

Kan det være at han har automatisk oppdatering av Squeezeboxserver, og at box-en trenger oppdatering for å holde seg kompatibel med serveren?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg må sjekke dette med oppdateringer i kveld når han kommer hjem fra jobb. Men jeg tviler - Squeezeboxen både finner og spiller de lagrede nettradiokanalene helt problemfritt - og de ligger lagret i samme mappe som snarveien til Z:-harddisken. Det ser slik ut:

Når man søker i Music Folder, går SqueezeServer inn i mappen Min Musikk på harddisken - slik som angitt i filbanene i SqueezeServer og Squeeze Server Control Center - og disse filbanene endres ikke ved oppdateringer av SqueezeServer.

Min Musikk Har to mapper:

Mappe "Radio" - lagrede nettradiokanaler
Mappe "Musikk på harddisk" - snarvei til Z: hvor alle albumene ligger

Dette virket knirkefritt i forgårs - så plutselig over natten - får vennen min beskjed om at SqueezeServer finner Z:, men at filformatet er ukjent. Samme skjer når han prøver direkte via Squeezeboxen. Radio kan fortsatt åpnes og spilles problemfritt - her har det ikke skjedd noen verdens ting - så dette må ha en sammenheng med Z:.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sikker på at ikke de lagrade radiokanalene ligger på kontoen hans på mysqueezebox.com, slik at de kan spilles helt uavhengig av serveren?

Jeg bare gjetter, jeg altså, så ta det for det det er. ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vi er takknemlige for alle innspill, vi - her er det bare å fyre løs.

Men akkurat dette med mysqueezebox.com er jeg helt sikker på: det har vennen min (i likhet med meg) valgt å styre helt unna. Han har ikke engang opprettet en mysqueezebox.com-konto. Radiospillingen går m.a.o. via SqueezeServer på den "gammeldagse" måten.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Prøv å tømme biblioteket og scan på nytt i stedet for en rescan, det har hjulpet meg ved diverse problemer med biblioteket.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vi har prøvd det også - tømt og rescannet gang på gang - det samme skjer hver gang.

Vi har også prøvd å slå av PCen og starte på nytt, ingenting har hjulpet så langt. Squeezeboxen finner frem til den eksterne harddisken via snarveien, men så får man meldingen "Z: - ukjent filformat"

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Har dere sjekket i Instillinger under fanen Avansert/filtyper at støtte for den aktuelle filtypen ikke er blitt deaktivert?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vi skal snu alle steiner, vi - så vi sjekker det litt senere i dag, når vi har spist middag og gjort unna oppvasken. Men å deaktivere en hel harddisk - det skal da ikke gå an.....?

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
39.091
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Alltid verdt å prøve av/på med power på squeezebokser og på router.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Vi skal snu alle steiner, vi - så vi sjekker det litt senere i dag, når vi har spist middag og gjort unna oppvasken. Men å deaktivere en hel harddisk - det skal da ikke gå an.....?
Nei, men hvis du har hdd med feks. flac filer, vil Squeezeserver finne disse, men ikke kunne spille dem av hvis du i Squeezeserver har deaktivert flac filer i Instillinger under fanen avansert/filtyper

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ting kan tyde at vi har funnet ett eller annet som er begravet. Ikke nødvendigvis en hund - data forstår vi oss ikke på - men vi fikk den lyse idéen å kopiere musikkfiler over til en annen USB harddisk som vennen min bruker til lagring av bl.a. bilder. Nok ledig plass - og vi overførte en del album. Denne harddisken heter F:.

Alle musikkfiler på F: var umiddelbart tilgjengelige for Squeezeboxen - overhodet ingen problemer. Derimot var det en del mapper på Z: - den harddisken som Squeezeboxen ikke fikk tilgang til - som inneholdt snarveier til andre mapper på Z:. Disse snarviene var ubrukelige etter flytting til F: - den andre harddisken - og forsåvidt også FØR flytting, da var de jo også utilgjengelige.

Min tolkning av dette er at det er noe ved den problematiske harddisken Z: som er årsaken her - ingenting med Squeezeboxen. Squeezeboxen har ingen problemer med å spille de samme filene - så sant de ligger på F-disken.

Men hvorfor det virket for et par dager siden, og så plutselig sluttet å virke - det er en annen sak. Harddisken det er snakk om er en Western Digital, My Book - skulle være helt grei, den. Jeg har selv et par stykker av denne og har aldri hatt noen problemer.

Nå gjenstår bare å avslutte kopiering av musikkfiler - det tar litt tid - og så skal vi slå av PCen og restarte den. Hvis det er stabilt da, tror vi at at problemet er løst.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Men hvorfor det virket for et par dager siden, og så plutselig sluttet å virke - det er en annen sak.  Harddisken det er snakk om er en Western Digital, My Book - skulle være helt grei, den.  Jeg har selv et par stykker av denne og har aldri hatt noen problemer.
Harddisker har en gitt levetid, og de slutter plutselig å virke.

WD Mybook har jeg brukt 8-10 stykker av i jobbsammenheng. (Slike med to 3,5" harddisker som kjører i Raid 0) Samtlige har dødd etter ikke mange måneders bruk. (Riktignok med hardere bruk enn "hjemmebruk"). Mitt råd til mybook-eiere er: TA BACKUP! ;)

Det som er et lite lyspunkt er at det IME så å si alltid er kontrolleren i kabinettene som ryker, og hvis du har en usb-disk med én harddisk i, kan du som regel plukke den ut av kabinettet, montere den i en PC og få tak i dataene dine. (Hvis mybook-en din er en slik med to disker, og de er satt opp til å kjøre i raid 0 (default), er løpet kjørt, siden kontrolleren som ryker også er raidkontrolleren, og at en av disse diskene alene ikke inneholder noe matnyttig når du kobler den på en annen kontroller.)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg skjønner hva du sier - men denne harddisken vi hadde problemer med, hadde ikke sluttet å virke. Den har både musikk og bilder som er fullt tilgjengelige - det er bare at SqueezeServer ble stengt ute. Kjører vi musikk via Windows musikkprogrammet, dukker filene opp og lar seg spille av. Tilsvarende lar det seg gjøre hente frem fotofilene for å kjøre dem gjennom litt behandling i Picasa.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, det kan selvsagt hende den lever lenge enda, men første symptom på "mine" som tok kvelden, var ofte litt flaky tilgang til filer, og at PC-ene "så" disken, men ikke klarte å finne innholdet på den, en stund før det var helt stopp.

Hvis det ligger viktige ting på de diskene, ville jeg tatt backup jo før jo heller, for sikkerhets skyld.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Da ser det ut til at problemet er løst. Musikken er nå kopiert over på en annen harddisk, og dermed får Squeezeboxen adgang til alle musikkfilene, som før.

Jeg har anbefalt vennen min å skaffe seg en ny harddisk - bare for sikkerhets skyld. Da har jeg gjort det som kan gjøres, og takker alle for hjelpen!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En siste oppdatering: svaret jeg nettopp fikk fra Logitech Customer Support:

Hi Ulf

Squeezebox server has a hard time trying to read info properly from usb drives on computers. They do try to improve upon the server with new updates. My first recommendation would be to update the server to the newest version by going to www.mysqueezebox.com and clicking the my music tab.

Thank you for choosing Logitech
Micah

Åpenbart ikke et ukjent problem hos Logitech, dette med USB-harddisker. Og da kan det vel også være slik at det kan være ørsmå forskjeller ute og går mellom forskjellige harddisker - forskjeller som noen ganger gir seg utslag i at det tipper over, og at de ikke lenger virker sammen med SqueezeServer - selv om de fortsatt virker sammen med PCen.

Men kjappe og serviceminded er de, Logitech - det skal de ha.

Topp Bunn