Squeezebox, Cary og ProAC - hvilken DAC bør jeg velge?

Jorgen

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
0
Jeg har bestemt meg for å innlede det nye tiåret med å kaste ut CD til fordel for Squeezebox + DAC. Budsjett for SB + DAC vil løst regnet være 15000 kr. Ettersom jeg i nær framtid har tenkt å anskaffe Cary forsterker har tanken naturlig nok falt på den nye DACen fra samme produsent. Samtidig observerer jeg at SB Transporter får uhemmet mye skryt, noe som gjør valget veldig vanskelig da prøvelytt blir vanskelig.

Noen synspunkter på disse comboene, evt andre forslag til DAC som er et enda bedre val (og har et sobert design)?

SB Duet + Cary Xciter DAC
vs
Transporter?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Gå for Transporter, end of story. Helt annen klasse apparat, 24/96 kompatibelt osv osv.
Ikke fordi jeg angrer på SB3 sammen med Bryston dac, men, Transporter og en sammenlikning med Bryston hadde gjort seg.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Transporter fungerte bra hjemme hos meg - på prøve. Sammen med ProAc Response D25 og Bryston effekttrinn. Som man vil se av signaturen min, har jeg spesialisert meg på Benchmark DAC-1 - som etter min smak fungerer aldeles utmerket sammen med Squeezebox, Bryston og ProAc - både med Mark Levinson og Primare som forforsterkere. Det er dog et stort men her: den dagen jeg kan klare meg uten analoge kilder, er det fare for at løpet er kjørt for både Mark Levinson og Benchmark. Da kan det hende at en Transporter overtar showet her også.

Fordelen med Benchmark er at designet er helt uinteressant - der den troner helt usynlig på toppen av en skapseksjon i stuen - og gjemmer seg på høykant bak noen litt store bøker i TVstuen. Ute av øye, ute av sinn.

Men fra halvveis spøk til litt alvor: med Squeezebox som kilde, bør du tenke i retning av en jitterimmun DAC. Transporter, f.eks. Eller Benchmark - bare for å drive litt usaklig reklame. Eller Bryston DACen som Niels slår et slag for - den hadde jeg kjøpt hvis ikke Tor på Lyric hadde hatt en mindre heldig dag på tastaturet da jeg var i markedet for å prøve noe nytt.

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
485
Sted
Bergen
Torget vurderinger
12
Bruker min Squeezebox duet sammen med den nye Hegel HD10. Har kastet ut min Benchmark til fordel for Hegel, og det gav et stort løft.
Den er gjerne for `billig`for ditt budsjett, men du skal godt opp i pris for å overkjøre
Hegel`en. Har hatt både Benchmark DAC-1, og Pre-utgaven. Koster begge en god del mer enn Hegel, men ble distansert på alle parametre etter min mening.

Lykke til :)

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2009
Antall liker
3
Hei, god beslutning, jeg er sikker på at dette tiåret derfor blir mye bedre enn det forrige.

Transporteren er god. Men for de samme pengene fås jo også mange andre meget gode DAC's. Så alt i alt koker det ned til personlig smak og behag. Men...

... du skriver at du skal bruke Cary forsterker. Hvis du kjenner og liker Cary's lyd, så er det kanskje noe du kan ta med i betraktningen, at du med en Cary DAC vil få 'mere' av den, for deg, gode Cary lyd. Sånn ville i hvert fall jeg ha tenkt.

Skulle du beslutte deg for ekstern DAC løsningen, så bør du også sjekke den kommende Squeezebox Touch. Rykter indikerer at den er lidt mere forseggjort på det lyd-messige området end Duet (og også den gamle SB3). F.eks skulle de digitale utgangene være av noe bedre kvalitet enn Duet. Et annet argument er at Touch'n har støtte for samplings-rater op til 96kHz (samme som Transporter).

Bjørn

Jorgen

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
0
Takk for hjelpen. Jeg tenker jeg gjør et forsøk med transporter. Med så mange som lovpriser denne rundtom burde det i verste fall være enkelt å selge den om den ikke skulle falle i smak :)

Jorgen

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
0
Om jeg hadde hatt planer om en Naim rigg hadde jeg uten tvil tatt en titt på den DACen ja. Jeg har lest litt om den, og den ser ut til å være stor forbedring for CDspillerne langt opp i oppgraderingsløpet.

Bowerman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Lykke til uansett hvilket merke du havner opp med når det gjelder DAC.
Kan vel uansett sies å være blant det viktigste i et hi-fi anlegg, og ha den lydsignaturen man ønsker fra DAC'en.

Topp Bunn