Sporer din spiller denne?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Min gjør det ikke. Jeg fikk det til ved å gå langt over anbefalt nåletrykk. Men da høres spilleren sur ut.

K

kbwh

Gjest
Jeg har ikke prøvd. Ryktene sier at denne platen er bittelitt krevende.
Jeg mener å huske at spilleren din ikke er helt borte, Zomby?

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Javisst sporer den.
Men jeg har vært borti mange som ikke gjør det. Med enkelte arm/pickup-kombinasjoner kastes stiften ut av rilla ved første skudd.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jo takk. 'Bittelitt krevende' er ingen overdrivelse.

Det er ikke små utsving i rillene. På et sted kan man se en skarp 'vinkel' på nesten 90-grader med et utslag på en snau millimeter. Rett etter denne er sporet så grunt at det knapt er synlig. Der hopper nåla mi...

Spilleren er en P-25 med Kontrapunkt h. (Jeg regner med å høre fra Dual/Shure-mafiaen nå ;D).

K

kbwh

Gjest
Får prøve å få tak i et eks. selv en gang. Riggen min (AT-OC10/WTCV/SOTA Sapphire) sporer det vanvittige +18dB-sporet på Hifinews-testplata, men det er ikke nødvendigvis tilstrekkelig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette sporingstestsporet, ahhh... hvilket deilig ord, hva slags frekvens er det snakk om?

Jeg mistenker resonansfrekvensen på min pickup/arm for å ligge litt i høyeste laget.

Kanskje jeg kunne løse problemet ved å legge ekstra vekt på headshellet, og dermed øke effektiv masse. Da vil jo armresonansen flyttes ned i frekvens.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
300Hz mono, +18dB ref. 5cm/s, innerst på plata.
Denne holder jeg på med akkurat nå......spiller hele det sporet, men det "skurrer" endel synes jeg. Men slik er sporene forran også. Låter liksom ikke som en vanlig testone slik jeg kjenner dem fra lignende CDer.
Skal denne tonen være slik?

Når jeg spiller av en vanlig plate låter det fint.

K

kbwh

Gjest
Den skal låte rimelig forvrengningsfritt på +12, 14 og 15 dB hvis settingene er riktige skulle jeg mene. Jeg klarte ikke +18 med Sumiko BPS eII på riggen, men den AT-en fikser det. Nå er jo tonearmen min et sporingsvidunder også da.

At tonen ikke låter like rent som CD får vi nok leve med, dum di dum og hysj.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Valentino skrev:
Den skal låte rimelig forvrengningsfritt på +12, 14 og 15 dB hvis settingene er riktige skulle jeg mene. Jeg klarte ikke +18 med Sumiko BPS eII på riggen, men den AT-en fikser det. Nå er jo tonearmen min et sporingsvidunder også da.

At tonen ikke låter like rent som CD får vi nok leve med, dum di dum og hysj.
Samme erfaringer har jeg med min WTC spiller og arm. PUen er Lyra Lydian Beta

Mvh
Geir

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg kjenner ikkje til hardare gravert plate. Ikkje eingong same musikk innspelt som monospor på Mercury frå slutten av 50-talet kan samanliknast.
Faktisk har eg berre hatt nokre få pickupar som klarte dette perfekt. Hugsar ikkje alle, men Yamaha MC 7 var den billegaste. Ortofon MC 7500 den dyraste, Eg brukte høgste tilrådde stifttrykk frå produsent, og det var viktig å justere veldig nøye alle parametrar med MC 7500. Har brukt fleire armar, men mest ET 2.

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
42
Hadde for mange år siden en DYI Ladegaard arm montert på en Thorens 320mkII. Sporet denne plata helt fint med først en Audio Note IO II, og senere også med en Ortofon MC75 Jubileum. Min nåværende rigg er vel ikke egentlig i nærheten av å spore denne engang... Kanskje det hadde gått med litt juksing med stifttrykk, men...

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Sporer (tilsynelatende) lekende lett her, med en Denon 103R. Ditto med Benz H2, Grado Platinum og Reference tidligere, alle på Spacedeck med en Syrinx PU-3b.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Tror da det. 2.2g for 103R, 1.8 eller 2g (mener jeg...) for Benzen. De andre husker jeg ikke i farta, men jeg har aldri gått over angitt maks på noen pick-up såvidt jeg kan huske.

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Den klarte min Thorens 126/Sme 3009mk3/ Shure V-15 helt fint i gamle dager. Skal finne Thorensen frem igjen og kjøpe en passende pickup til komboen.

Topp Bunn