Spm vedr frakt av piano

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Da har vi overtatt et piano fra min mormor. Dette har jeg sett frem til lenge, men det er et lite problem;
Jeg må frakte det fra Førde til Trondheim.
Det jeg lurer på er hvordan det bør "pakkes", om det feks kan legges ned på bilhenger? Noen som vet?

Pianoet er et Yamaha-piano, dønn strøkent, helt som nytt, og egentlig ikke brukt. Mener mormor ga ca 20 000 kr for det i 1974. Spillingen ble det heller lite av. Det er derfor ikke stemt siden det var nytt. Hva koster det ca? Noen å anbefale i Trondheim?

Håper noen har noen innspill, sånn "off-topic":)

Belia

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Tror jeg ville ha transportert det stående på den hengeren, selv om jeg nok ikke ville ha fraktet det på åpen tilhenger under noen omstendighet. Hvis du MÅ gjøre det selv ville jeg ha sjekket kostnaden ved å leie en innebygget skaphenger med dør bak ( ikke bare alu topp ) fra Statoil enveis fra Førde til Trondheim. Evt hørt med Statoil, Esso eller Shell om de hadde en ny henger som skulle fraktes til Trondheim. Hvis du allerede bor i Trondheim ville jeg ha leid skaphenger i Trondheim og kjørt tom til Førde.

Pakking og fastreiming i hengeren er alfa og omega for et godt resultat.

Det enkleste er å kontakte et flyttebyrå, hvis de har en tur opp til Trondheim kan de ta med seg ditt piano som "ekstrafrakt".

Det viktigste her er at pianoet ikke blir vått.

Ved siden av Hotell Grand Olav ligger det en stor musikkforetning som selger det meste av instrumenter. Husker ikke hva de heter, men den ligger ned mot fjorden i forhold til hotellet. De kan sikkert sette deg i forbindelse med en som stemmer.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Takker for svar.

Jeg skal sjekke i dag om jeg kan få kjøpt et plastlokk fra Gaupen til å ha over. Hvis ikke blir det åpen henger.
Uansett blir det nok bra pakket med flere lag isolasjon rundt hele pianoet. Tørt skal det nok bli. Jeg er mer bekymret over temperatur og luftfuktighet, men vet ikke om det er ubegrunnet.

Jeg tror det er lettest å frakte pianoet om vi legger det ned. Er det noe spesielt problem med å gjøre det, tenker da på mekanikken i pianoet? (Kan ingenting om dette).

Skal sjekke det du nevnte om stemming.

Belia

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
En pianostemmer bør også kunne ha sysnpunkter mht. frakt, de skal vel ha meget god innsikt i mekanikken i pianoet.

mvh
KJ

Topp Bunn