Spm om Linkwitz (link) og 1. refleksjon. Absorbsjon eller diffusjon?

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Jeg sitter og leser litt på nett om HT-plassering. Jeg har klar endel innkledde Rockwool-plater jeg skal henge opp på de ulike refleksjonspunktene. Hadde tenkt å treffe med riktig plassering med en gang så det ikke blir så mye skruer i veggene og taket:)

Jeg kom over Linkwitz sine tanker om plassering av HT, og det virker som han er kritisk til absorbsjon av 1. refleksjon. Se link her http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm#D .
Når jeg har eksperimentert med plassering av absorbsjonsplater synes jeg det fungerer bra i mitt rom. Jeg har trodd at det var "lov" å bruke absorbsjon på 1. refleksjon, og har inntrykk av at de fleste gjør det slik.

Andre som har (mer) kvalifiserte tanker om dette?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.328
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Linkwitz har høyttalere som er rundstrålere eller dipoler. Disse fungerer svært godt, og noen mener best, med reflekterende flater i førsterefleksjonspunktene. Med kassehøyttalere er absorbsjon å foretrekke. Forklaringen finnes i de forskjellige konstruksjonenes utstrålingsmønster i ulike frekvensbånd.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Valentino skrev:
Linkwitz har høyttalere som er rundstrålere eller dipoler. Disse fungerer svært godt, og noen mener best, med reflekterende flater i førsterefleksjonspunktene. Med kassehøyttalere er absorbsjon å foretrekke. Forklaringen finnes i de forskjellige konstruksjonenes utstrålingsmønster i ulike frekvensbånd.
Jeg kjenner forsåvidt til dipolene til Linkwitz. Det jeg stusset over her var at i følge linken så var dette noe som gjelder monopoler, noe jeg skulle tro mine AP'er sorterer som.

Linkwitz er vel å regne for en oppgående fyr, så hva er det som gjør at han er på kollisjonskurs med "oss andre" når det gjelder monopoler og refleksjon?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.328
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En tradisjonell kassehøyttaler kan ikke klassifiseres som monopol i hele sitt virkeområde. Den er bortimot monopol i nederste dekade av det hørbare området, men så blir den mer og mindre foroverfyrende oppover i frekvens.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Valentino skrev:
En tradisjonell kassehøyttaler kan ikke klassifiseres som monopol i hele sitt virkeområde. Den er bortimot monopol i nederste dekade av det hørbare området, men så blir den mer og mindre foroverfyrende oppover i frekvens.
Ok. Så det er der feilen min ligger, at jeg tenker på mine konvensjonelle kasser som monopoler. Greit å få det oppklart:)
Da kjører jeg på med absorbenter på 1.refleksjon vegg og tak:)

@Valentino; Du har vel vært noe over snittet opptatt av dipoler siste tiden?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.328
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, de fleste har jo tradisjonelle kassehøyttalere. Skal ikke mye til å være over snittet interessert i dipoler da. Når man som jeg har aktive dipoler med dynamiske elementer og DSP-delefiltre blir det ekstra sært.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Valentino skrev:
Ja, de fleste har jo tradisjonelle kassehøyttalere. Skal ikke mye til å være over snittet interessert i dipoler da. Når man som jeg har aktive dipoler med dynamiske elementer og DSP-delefiltre blir det ekstra sært.

hehe:) Du sier noe der. Jeg har en bror som eksperimenterer med dipol. Foreløpig er ikke "innpakningen" spesielt fin:) Men det låter forbløffende bra.
Man driver vel gjerne ikke bare litt med dipol:)

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.837
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
belia skrev:
Man driver vel gjerne ikke bare litt med dipol:)
Joda ;) Hos meg er det bare det under 200 hz som er dipol, så da driver jeg vel litt med det, tror du ikke?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.328
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men over 200 Hz har du kartoide, din særing. ;)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.328
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Slikt driver jeg kun med under E-strengen.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg hadde engang monopol på det som var under G-strengen.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Skjønner av dette at man på dipoler som på så mange andre områder i livet blir bedre med litt erfaring ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.411
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
:)

DSP er run-of-the-mill, Valentino. Når man som jeg har aktive dipoler med dynamiske elementer og ASP-delefiltre, først da er det virkelig sært.

Topp Bunn