Spilt på en kabel i feil retning!

litek

Fersking
Ble medlem
10.05.2008
Antall liker
0
Hei og hallo.

Jeg har et sett Tara Helix som jeg har lånt bort til en kompis i 9-10 måneder.

Jeg fikk kablene tilbake for fire dager siden, og selv om de har vært tilkoblet - og ligget helt i ro- sde siste dagene så synes jeg de låter litt skjevt og ute av balanse i forhold til hvordan jeg husker dem.
Stereoperspektivet og dybden er liksom helt ute å kjøre, og jeg sliter virkelig med å få musikken til å "sitte" på samme måte som før.

Jeg undersøkte derfor de "tilbakevunnede" kablene, og det kan umiddelbart synes som at terminalene på den ene siden hadde flere skruemerker noe som den ikke hadde før jeg lånte den bort.
Det ser nok ut som at kompisen min har byttet plugger på kabelene, og i værste fall retningen (!)

Nå har jeg jo ikke lyst til å gjøre meg upopulær overnfor min beste kammerat, så jeg håper jo at det finnes en metode for å få begge kablene til å låte likt igjen, men hvordan skal jeg gjøre det???

Alle tips mottas med takk.

Mvh Lita.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.395
Torget vurderinger
1
Du husker nok feil :eek: :eek:

K

KindOfBlue

Gjest
Siden dette er ditt første innlegg her, og selve definisjonen av problemet lyder på grensen til en spøk, skal jeg svare i samme ånd:

1. Som du selv sier, er det mange som mener at vending av kabelretningen kan medføre problemer. Dette kan du jo få ro i sjelen over ved å snu kabelen motsatt, og så lytte.

2. Du skriver: ".. og jeg sliter virkelig med å få musikken til å "sitte" på samme måte som før." Til det kan jeg bare spørre: sitter du på samme måte som før? Det kan jo være at stereoperspektivet du er ute etter ligger et annet sted.

3. Og kanskje er den forskjellen du opplever en illusjon? Har du prøvd å bytte om på kablene? Flytter "problemet" seg?

4. Til min forundring har jeg erfart at folk bruker linolje og andre oljer på kabler. Kanskje du skulle gi dine en massasje? Sikkert koselig, om de er blitt stive etter så langt tid i fremmed hjem.

Siden jeg regner med at dette er skrevet "på grensen til spøk," kanskje for å senere kunne humre over bidragene i tråden, så skal jeg overlate til andre å hjelpe deg med velmenende råd.
Og skulle det være fullstendig krise, kan du jo alltids ringe kabelhospitalet etter VIDAR!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Hei og velkommen til forumet! :)

Dette er hva Kimber mener om saken, sakset fra en digitalkabeltest i Stereophile. Går ut fra at det samme gjelder for alle kabler som er 'like' i hver ende, så også høyttalerkabler.

KIMBER indicates that the Select digital interconnects are not permanently directional. There is no electrodynamic asymmetry in the cable, including grounding. However, the manufacturing processes employed semi-permanently sets direction, and cannot be reversed or changed by the user. If the interconnect is used in the wrong direction it will not permanently affect the sound quality; it will simply need to be played in the correct direction for a few days to re-optimize its performance.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
litek skrev:
Hei og hallo.

Jeg har et sett Tara Helix som jeg har lånt bort til en kompis i 9-10 måneder.

Jeg fikk kablene tilbake for fire dager siden, og selv om de har vært tilkoblet - og ligget helt i ro- sde siste dagene så synes jeg de låter litt skjevt og ute av balanse i forhold til hvordan jeg husker dem.
Stereoperspektivet og dybden er liksom helt ute å kjøre, og jeg sliter virkelig med å få musikken til å "sitte" på samme måte som før.

Jeg undersøkte derfor de "tilbakevunnede" kablene, og det kan umiddelbart synes som at terminalene på den ene siden hadde flere skruemerker noe som den ikke hadde før jeg lånte den bort.
Det ser nok ut som at kompisen min har byttet plugger på kabelene, og i værste fall retningen (!)

Nå har jeg jo ikke lyst til å gjøre meg upopulær overnfor min beste kammerat, så jeg håper jo at det finnes en metode for å få begge kablene til å låte likt igjen, men hvordan skal jeg gjøre det???

Alle tips mottas med takk.

Mvh Lita.

Cundis skrev:
Hei og velkommen til forumet! :)

Dette er hva Kimber mener om saken, sakset fra en digitalkabeltest i Stereophile. Går ut fra at det samme gjelder for alle kabler som er 'like' i hver ende, så også høyttalerkabler.

KIMBER indicates that the Select digital interconnects are not permanently directional. There is no electrodynamic asymmetry in the cable, including grounding. However, the manufacturing processes employed semi-permanently sets direction, and cannot be reversed or changed by the user. If the interconnect is used in the wrong direction it will not permanently affect the sound quality; it will simply need to be played in the correct direction for a few days to re-optimize its performance.
Heisann........
Det er neppe uten grunn kabelprodusentene merker retning på kabler. Men bytte av retning har vel kun en forbigående effekt, slikt som nevnt over.

Bytte av terminaler derimot, kan jo gi endringer som har stor innflytelse. Har selv opplevd å ha to identiske sett med høyttalerkabler, med hhv spader og bananer, og de hadde faktisk klart ulike egenskaper.

Dersom dette er din beste kamerat burde det IKKE være noe problem å legge fram problemstillingen for ham. Spør på en pen måte om du er usikker på "historikken". Er han virkelig din beste kamerat, svarer han deg nok ærlig og så får dere ordnet opp i dette.
Om terminalene virkelig er byttet, må du bare få byttet tilbake.

Mvh

Topp Bunn