Spillerom under jorden

borntobewild

Fersking
Ble medlem
07.12.2016
Antall liker
1
Sted
Brattholmen
No er eg lei av kjeft og mas på å måtte skru ned:mad:. Eg har ett rom bakerst i garasjen på ca. 4,5x8 meter. Rommet er helt under bakkenivå på alle kanter. Betongulv, betongvegger og betongtak.
Her skal bli mitt nye tilfluktsrom:D som eg skal ha til liten kino, øvingslokale for Hammondorgel og gitar samt spilling av konserter og vinylplater.
Vet i utgangspunktet lite om hvordan ett skikkelig lydrom skal bygges bortsett fra at det må være absorberende materialer.
Eg lurte på om noen kan gi tips hvordan eg skal gripe dette an. Hva er det beste primære overflater skal bestå av?

Skal vegger/tak isoleres først så gips og så ta det derfra? Eg tenkte å legge flytende tregulv oppå betongen, så kanskje noe tepper.

Håper å høre fra noen forståsegpåere eksperter

Hilsen Frode

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Ønsker du å dempe lyden fra dette rommet til resten av huset? Da anbefalers rom i rommet med lydbøyler og dobbelt lag gips. Dette spiser desverre opp endel av rommet.
Hvis ikke spiller det liten rolle om du kler vegger og tak med panel, gips, mdf eller kun maler betongen.
Har et lignende rom selv, lest mer i tråden som ligger i signaturen. Valgte å legge gulvbelegg med varmefolie og malte vegger/tak med 60 liter hvitmaling.

Akustikktiltak som demping, diffusjon, helmholtz resonatorer og trykkbaserte feller tilpasses høyttalere, høyttalerplassering, lytteposisjon, møblering, egene preferanser og med målinger i etterkant!

Topp Bunn