Spiller uten DAC

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Det er skrevet mye om DAC'er. Jeg har digital inngang på cd spiller og trenger ikke DAC i denne omgang.
Ønsker meg en avspiller uten dac som kan rippe cd plater, spille av forskjellige musikk filer og helst med høyeste kvalitet som dac'en på cd spilleren kan klare.

Spilleren jeg ser for meg kan ta mot signalene trådløst fra pc, mobil etc. eller lese signal via div innganger.

Denne boksen kobler jeg til cd spillerens digitale inngang. Hva finnes av slike produkter?

Sverger fortsatt til den fysiske cd plata men ser for meg å kunne spille musikk fra andre kilder enn cd spilleren eller lage spillelister fra cd plater.

mvh stereo

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Mac computer (eller ens egen pc...) + ipod og ipod dock + remote buddy + itunes.
Sørg for at ipod dock har digital ut...
Noen av dem (ipod dock) har også video ut, så du kan plugge de i tv'n... i tillegg.
Evt airstream/airplay..
Itunes kan lage spillelister av cd'er.. bl.a Rippe cd'er..
...

Eller så har man jo "tusener" av typer innen windows/android bransjen, alt for mange å nevne kort...

Men les om apple utgavene først. Er sikkert masse demo vids og sånn om man googler litt.

Hvis du ikke skjønner med en gang hva jeg har skrevet over, eller dette virker ukjent foreløpig, don't panic!
Vi har en data avdeling på fhs...
Gå der, les ett par tråder. Det er guides der og!

Spørsmålene dine fanger bredt... veldig bredt, veldig stort felt egentlig. Kan ofte være en fordel og lese seg litt opp på nett, så finner man etterhvert ut hva man "trenger" ... for kanskje vi forslår ting vi allerede er komfortable med å bruke.
Ikke alle liker alt, eller trenger alle funksjoner ...

Ok... forslag over koster vel... under 5-6 tusen. ipod + dock koster vel lett under 3-5 egentlig..
Så er det forslaga som er over 5-6 lapper..
Da er man inne på dedikerte enboksere ... (En bra side å lese på.. http://www.computeraudiophile.com/ )

Dette kan godt være en blu-ray spiller (evt) med trådløs og mediaeserver.. ofte i den dyrere skalaen...
Men som sagt, det er hundrevis, tusenvis av dem der ute!
Veldig vrient å snevre inn til en stk...
Lese seg opp selv, ganske lurt..

Eller. Kikke på Mach2 MacMini Music Server http://www.mach2music.com/index.html (koster, men veldig elegant sak...)

mvh

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Ja, jeg vet at det finnes mange muligheter. Men det jeg ønsker er 1 stk boks som kan spille forskjellige filer og rippe cd plater.
Den må ha god lagringskapasitet.

En multimedia spiller uten dac som mobiler, iphone, pc, mac, minnepinner, etc kan kobles til eller at det kan overføres trådløst.
I tillegg må spilleren/boksen kunne rippe eller lese cd plater.

1 stk boks mao som er koblet til cd spillerens digitale inngang i mitt tilfelle, eller en annen ekstern dac.

mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
931
Blueray-spiller med harddiskopptaker + separat dac. De har jo innebygd dac, men det gjør jo ingenting.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
939
Jeg tror kanskje NAD M50 er et produkt som tilfredsstiller kravene dine. Den er vel ennå ikke kommet på markedet så det finnes heller ikke så mye informasjon om den. Men her er en presentasjon av Greg Stidsen fra NAD:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Nad har en "suite" i 50 serien som heter:

M50 : Avspiller /Streamer ...13 tusen kr
M51 : Dac/ Streamer ... 9 tusen kr.
M52 : Lagringsenhet for da M50, om denne skal rippe.. på sikt.. ... 9 tusen?

Nad sin løsning er mer ... fremtidsrettet synes jeg fremfor "en boks" som jeg mener er begrensende, på sikt...
Men som sagt, opptil 3 bokser i Nad sin filosofi.

mvh

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
939
Imperial skrev:
Nad har en "suite" i 50 serien som heter:

M50 : Avspiller /Streamer
M51 : Dac/ Streamer
M52 : Lagringsenhet for da M50, om denne skal rippe..

mvh
Joda, men jeg kan ikke se at det skal være noe problem å bruke noen av de som stand alone produkter.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Stemmer, M50 + en ekstern, eller nettverksplassert HDD for rippingsplass skulle funke det...
Tror jeg da.
Men...
Jeg ville iallfall ALDRI valgt en løsning hvor backup ikke er ett valg!!!!
Så det er viktig å huske på: Skal man rippe , så må man ta backup!!! Eller systemet må ha mulighet for dette!!!!

Nad M52 kan lagre 3TB med musikk.. 3TB = 17 - 20000 sanger i cd kvalitet, eller minst 1500 cd'er da....
Sagt på en annen måte: 5-6 kr pr cd... som lagringsmedium.

En bluray med hdd kan koste tja 4-8 lapper, lagrer som regel 200Gigs...
Uansett, liten vits å velge en slik, blur-ray altså, om den ikke kan evt lagre backup eksternt...

Jeg mener det er ett meget viktig element å huske på! Backup, når man er på "leit" etter det som trådstarter er nå.

mvh

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Olive produktet uten dac og med back up på det som er lagret ligner noe jeg kunne tenke meg.
Liten skjerm som viser platecover etc bør det også være.

Det er 1 stk boks jeg ønsker meg :) som avspiller av div musikk filer med lagring og back up i en og samme boks. Uten dac.
Denne skal fungere sammen med min cd spillers dac, ikke erstatte den. :) Kanskje blir det mindre cd plate spilling i cd spilleren.

mvh stereo

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
939
Jeg tror NAD M50 skulle være i tråd med "en boks filosofien" din hvis du kobler den til en NAS som er tilknyttet hjemmenettverket ditt (så fremt du har et da). NAS server'en trenger ikke å stå i nærheten av anlegget, men kan plasseres hvorsom helst ellers.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg tror Olive 4hd er et greit produkt. Den har en digutal utgang, greit med lagringskapasitet, wifi, liten skjerm, kan styres med applikasjon osv osv

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Olive har bortimot lengst fartstid på markedet, det skal de ha. Men Olive liker ikke Itunes.. Bare nevner det..

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Sonore server, test...

Koster 1900 til 2500-2600 dollarsis

Nå har Sonore, etter hva jeg vet noen oem saker for de som bygger seg HTPC'er som virkelig er ultra high-end, men denne "ferdig" løsningen deres er jammen fiks... og den har mulighet for back-up. :D

www.Sonore.us (Har modeller som er one box solutions, selvfølgelig!!!! Har ikke intern dac... som regel)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nå skal jeg skrive litt tidtrøyte... det er intet behov for å lese de neste linjene om man ønsker seg simple life... ::)

Jeg mener det er en fordel å ha selve usb/spdif... eller spdif delen ekstern fra lagringserver...
altså, å ha usb output på serveren...
Sonore gir denne muligheten...
Usb outputen til Sonore er ekstremt mye bedre enn den man finner på en vanlig pc... (eller musikk servere "in general"..)
Så plugger man til da som sagt en ekstern usb/spdif eller annen form for digital standard da, transporttilkobling...
Her ser vi en nyhet som kommer i 2012. Empirical Audio Offramp 5 sin bakside...

Legg merke til SPDIF via bnc output ...mums! Skulle vært påbudt!! :-*

Offramp 5... tipper det blir mye skriving om denne i 2012 jeg. Tipper det.. ;)

Ja og så kobler man offrampen i dac/cd spiller etter ønske... Hva man har.

Back Cat veloce Combo-Spdif kabel... kan brukes..

Mums... :-*

Eller din Dac har usb input? Da trenger man bare en Sonore... og en usb kabel imellom.
Men... mulig det er meg, men jeg synes fremdeles att de fleste dacs har liiiiiiit mangler i sine usb inputs...
Men det begynner å bli skikkelig bra på den fronten!!! Det gjør det jammen! Men Spdif er på ingen måte død!!!

mvh

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Den Sonore "boksen" begynner å ligne på hva jeg er ute etter. Finnes det noe lignende den på markedet i Norge?
Da jeg per i dag klarer meg utmerket kun med cd spiller og cd plater har jeg ikke dårlig tid.
Det blir spennende å se hva som kommer av denne type avspillere fremover. Media avspillere for musikk uten integrert dac.

mvh stereo

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
De fleste enboksløsningene har vel en innebygd DAK-del? Det er jo nærmest en forutsetning for at det virkelig skal være en enboksløsning.

Naim har vel 1-3 slike løsninger(?)
Bladelius Embla
RipNAS
Meridian Sooloos

Jeg er dog som jeg har skrevet flere ganger tidligere, skeptisk til denne typen løsninger. Se andre tråder om bl.a. Bladelius Embla og Naim HDX.

Enhver som har rippet litt vet at det er mye rart i metadatabasene alle rippesystemer benytter. Dette er rimelig greit å rette med egnet programvare på en datamaskin. Jeg har en mistanke om at det er mye mere fiklete på slike rippebokser. Stemmer det? Gale metadata gir dårligere funksjonalitet og brukervennlighet, formodentlig også flere grå hår, spesielt hvis man er nøye av natur og liker orden.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
CDWMcInSpots skrev:
De fleste enboksløsningene har vel en innebygd DAK-del? Det er jo nærmest en forutsetning for at det virkelig skal være en enboksløsning.
Tror han mente en boks, som i filserver,uten dac...

Naim har vel 1-3 slike løsninger(?) Sikkert.
Bladelius Embla
RipNAS
Meridian Sooloos

Jeg er dog som jeg har skrevet flere ganger tidligere, skeptisk til denne typen løsninger. Se andre tråder om bl.a. Bladelius Embla og Naim HDX.

Enhver som har rippet litt vet at det er mye rart i metadatabasene alle rippesystemer benytter. Dette er rimelig greit å rette med egnet programvare på en datamaskin. Jeg har en mistanke om at det er mye mere fiklete på slike rippebokser. Stemmer det? Gale metadata gir dårligere funksjonalitet og brukervennlighet, formodentlig også flere grå hår, spesielt hvis man er nøye av natur og liker orden.
Jupp, er enig, men dette er noe sikkert jeg og du da og andre som LIKER dataoppsett synes er greiere å ha...
Noen vil ha en boks,mate cd'er og siden bla i dem fra fjernkontrollen/ipad'en no fuss, det må virke, sikkert veldig viktig dette.
Det er ikke noe PERFEKT filserver der ute i enbokserne, alle har sine baksider, også sonore sin.
Jeff Frits,mannen med "verdens beste annlegg" "tråden" på ... Soundstage sier att han tror Sonore leder foreløpig innen segmentet,men att den heller ikke virker å være en perfekt løsning.
Man venter på den ene,the one to unite them all...
Den er ikke her enda!
Det er derfor jeg bla ber trådstarter om å lese litt selv og! Sette seg litt inn i pc/mac løsningene,for når alt kommer til alt, så vil de alltid funke, og la seg hurtig fikse, som du poengterer...

Men Like viktig er jo det å vite att du kjøper akkurat det du trenger, og lærer deg å bruke det!
Da får du det du vil ha, og det funker til det som det var tiltenkt...
It's just another sunday, in a tired old street... ;)
Mens vi nevner Naim. Den frittstående Dac'en til Naim:

Smekk på en TeddyPardo TeddyXPS, så har man ett inferalsk instrument i sådant selskap, som pc server eller dylike. (Naim original XPS(2) er 3x dyrere... Bedre? Jeg vet ikke)

Dyrisk maktfull og oppløst. Vi snakker ikke hinsides nøytral, dette er Naim... Men for en maktdemonstrasjon Naim dac er, om den får strøm som fortjent!

Selvsagt, litt knotete med masse bokser og alt dette.
mvh

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
stereo skrev:
Den Sonore "boksen" begynner å ligne på hva jeg er ute etter. Finnes det noe lignende den på markedet i Norge?
Da jeg per i dag klarer meg utmerket kun med cd spiller og cd plater har jeg ikke dårlig tid.
Det blir spennende å se hva som kommer av denne type avspillere fremover. Media avspillere for musikk uten integrert dac.

mvh stereo
Har fulgt med en stund på Sonore og pratet mye med Jesus (eieren, altså) iom. at den kan feede min PWD fra PS Audio via I2s, men problemet er at denne ikke er CE godkjent og kan dermed ikke selges i Europa i skrivende stund.

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Fra Burmester er det kommet en mulighet for å motta musikk filer via bluetooth fra pc, mobil, etc til noen av deres cd spilleres dac.
Bluetooth mottaker er montert på cd spiller. Men er det mulig å overføre cd kvalitet trådløst via bluetooth? Eller er det kun MP3 varianter.

Om dette fungerer med god kvalitet kan dette erstatte en eventuell spiller uten dac. Da pc, mobil, etc kan være avspiller.

På min mobli har jeg bluetooth og i bilen er det et system som kan motta musikk trådløst via bluetooth til bilens anlegg. Dette fungerer ok.
Betjener moblilen som kan ligge i en lomme da fra knappene på ratt eller konsoll.

Men hvor god overføringskvalitet kan bluetooth klare?

mvh
stereo

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Bluetooth vil vel være et stykke under cd kvalitet?
Hva er overføringskapasitet på A2DP-bluetooth?

Jeg ønsker meg en boks som kan rippe cd plater til integrert harddisk og som kan streame musikk filer fra pc, internett, etc.
Kunne laste ned høy oppløste/hi-rez filer fra nettsteder eller rippe cd plater.
Denne skal kobles til cd-spillerens dac.

Det må da vel være noen slike produkter der ute nå i 2012? Det er jo utrolig mange dac'er.

Flere forslag mottas med takk! Er det noen slike produkter på gang?

mvh stereo

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
stereo skrev:
Bluetooth vil vel være et stykke under cd kvalitet?
Hva er overføringskapasitet på A2DP-bluetooth?

Jeg ønsker meg en boks som kan rippe cd plater til integrert harddisk og som kan streame musikk filer fra pc, internett, etc.
Kunne laste ned høy oppløste/hi-rez filer fra nettsteder eller rippe cd plater.
Denne skal kobles til cd-spillerens dac.

Det må da vel være noen slike produkter der ute nå i 2012? Det er jo utrolig mange dac'er.

Flere forslag mottas med takk! Er det noen slike produkter på gang?

mvh stereo
Kankje ikke helt hva du ser etter men løsningen jeg skal bruke blir en sånn :

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10606434;c:100580;fl:0

og bruke en boks som f.eks Hegel hd-2 til å ta lyd ut fra usb som omgjør til coax og videre inni dac ( eller cd spiller for din del ).

Litt usikker på om Hegelen tar høyoppløst men det finnes nok usb convertere som gjør det ( bryr meg ikke så mye
om høyoppløst selv, er ikke det som betyr noe :) )

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Distinctive skrev:
stereo skrev:

mvh stereo
Har fulgt med en stund på Sonore og pratet mye med Jesus (eieren, altså) iom. at den kan feede min PWD fra PS Audio via I2s, men problemet er at denne ikke er CE godkjent og kan dermed ikke selges i Europa i skrivende stund.
Kan jo kjøpe I2S kort fra Sonore å mekke en PC selv i kabinett fra feks HFX som er vifteløse.Kortet skulle de ha 350 USD for sist jeg sjekket (i sommer) Ellers så kommer Wyred4Sound med Music Server, denne har I2S utgang via "HDMI" kontakt som passer til Wyred4Sound og PS Audio Perfect Wave DAC.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Sonore har en "Bruker" på www.Audiocircle.com
"sonorejr" er navnet.

Etter att de fikk supertest i Ultra Audio av Jeff Fritz er de sikkert utrolig opptatt om dagen. Masse å gjøre.
Ser det er bare ett par poster skrevet av Sonore foreløpig på 3-4 mnd...

Men dette er Jesus R... og han svarer sikkert på spørsmål.

Det er også en annen spiller de har, en nettverkspiller...
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=98133.msg985519#msg985519

Så man kan ta sin eksisterende pc, koble til denne, så en ekstern dac..
Rent eksempelvis.. man kan bruke vortexboks på ens egen pc...
Vortexbox og Sonore ser ut til å samarbeide faktisk. Nytt for meg og det!
CE godkjenning kommer sikkert etterhvert, fortere om man ser en interesse fra "vår" kant av universet... :)

mvh

Topp Bunn