Spill PC

U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Dette har jeg ikke greie på i det hele tatt, da jeg leser, surfer rund og chatter med folk på min PC, men herr sønn skal ha seg ny "spill PC", da den han har er utdatert og fikset på mang en gang og har nå tatt kvelden bokstavlig talt!

Er det noen av dere der ute som er slike "spillere" og kan anbefale noe som tar de største spill, osv, osv...!?

Prismessigt (huff) ::), taler vi vel opp mot 24 laken, noe som i min it verden er ja :eek: steikanes dyrt, men i "spill" verdenen ikke er et tall man himler med øynene av.... 8)

Noen tips?

Vh

S

N

nb

Gjest
Ja, det er ingen grunn til at en gaming-PC skal koste mer enn 10-12 laken. Over det er stort sett bortkastede penger.

U

Utgatt11378

Gjest
;D Hei!

Fortell hva du vet om saken...! ::)

Vh

S

N

nb

Gjest
cathrine1 skrev:
Fortell hva du vet om saken...! ::)
Det har ingen hensikt å kjøpe det aller, aller hvasseste, koster ganske mye mer, smaker kun litt bedre. Uansett kommer det noe bedre til havle prisen om 6 måneder, er litt slik i dataverdenen. Om du her helt noob, så gå på en bra databutikk og si at du skal ha en bra sak for X kroner, bor du i Oslo er f.eks Digital Impuls i Møllergata bra, det er ikke aller billigst, men gutta på slike sjapper har bra oversikt over hva som finnes, hva som er value for money osv og gjør ikke annet enn å spekke PCer dagen lang.

Dinside.no pleier (pleide i alle fall) å ha en sak der de bad et utvalg butikker sette sammen en pakke til 10k, man trår sjelden feil om man velger en av de om det fortsatt finnes.

24k er det faktisk "nesten umulig" å bruke på en PC, bare for å ha sagt det;)

N

nb

Gjest
Her er et eksempel fra komplett.no til 9k eks skjerm
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145

(en stund siden jeg kjøpte PC til meg selv så har ikke detaljkunnskap om konkrete komponenter p.t. men det er typisk noe i denn gaten prismessig som er fornuftig å kjøpe)

N

nb

Gjest
Super skrev:
Jeg sa "nesten umulig". Å kjøpe en spill-PC til 90k er komplett idioti. Bedre å ta den helt ut, bruke kanskje 20k og så oppgradere en gang i året de fire-fem neste årene. Den til 90k vil sannsynligvis fremstå som en dampmaskin om fem år.

Jeg pleier å bruke rundt 10-12k når jeg kjøper en komplett PC. Beholder kabinett, PSU og min (dyre og gode) skjerm, bytter ut andre ting (dvs grafikkort, hovedkort/CPU, mer lagring) når jeg føler for det samt at jeg selvsagt overklokker CPU.

Ellers spiller jeg mest på konsoll (PS3 og XBox), det er mye billigere siden det ikke krever noen hardwareinsvesteringer for å spille de siste spillene. PCen oppgraderes til gjengs gamingstandard når jeg føler for det, men spiller mest strategispill på PC og det er litt rimeligere i drift...

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
nb skrev:
<snipp
Jeg pleier å bruke rundt 10-12k når jeg kjøper en komplett PC. Beholder kabinett, PSU og min (dyre og gode) skjerm, bytter ut andre ting (dvs grafikkort, hovedkort/CPU, mer lagring) når jeg føler for det samt at jeg selvsagt overklokker CPU.
<snipp
Litt juksing med pris fra din side mao ;).

Er det fra bunn av (som det ofte er for de som ikke oppgraderer så ofte) er nok 15+ KNOK mer naturlig.

Mvh
Boden9

N

nb

Gjest
Boden9 skrev:

Er det fra bunn av (som det ofte er for de som ikke oppgraderer så ofte) er nok 15+ KNOK mer naturlig.

Mvh
Boden9
Nei, ikke juksing. Det lønner seg alltid å kjøpe noe "øvre middelklasse/lavere toppklasse" og så heller bytte ut deler etter hvert. Å gå "all inn" på det hotteste akkurat nå er en dårlig plan, det tar ikke så veldig lang tid før det er overgått av noe som er rimeligere og kraftigere. Min nåværende gaming-PC kostet meg rundt 10k (eks skjerm) om jeg ikke husker helt feil, har siden dyttet inn mer minne, en SSD, et par lagringsdisker. Hadde jeg spillt mer hadde jeg nok også kjøpt nytt skjermkort.

15k ser jeg på som et absolutt maksimum det er vits i å bruke. 8-12 er fornuftig, 15k er morro, særlig over det er svært liten vits i slik jeg ser det (og ja, jeg har råd til å kjøpe akkurat så dyr PC jeg bare måtte ønske)

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Boden9 skrev:

Mvh
Boden9
Nei, ikke juksing. Det lønner seg alltid å kjøpe noe "øvre middelklasse/lavere toppklasse" og så heller bytte ut deler etter hvert. Å gå "all inn" på det hotteste akkurat nå er en dårlig plan, det tar ikke så veldig lang tid før det er overgått av noe som er rimeligere og kraftigere. Min nåværende gaming-PC kostet meg rundt 10k (eks skjerm) om jeg ikke husker helt feil, har siden dyttet inn mer minne, en SSD, et par lagringsdisker. Hadde jeg spillt mer hadde jeg nok også kjøpt nytt skjermkort.

15k ser jeg på som et absolutt maksimum det er vits i å bruke. 8-12 er fornuftig, 15k er morro, særlig over det er svært liten vits i slik jeg ser det (og ja, jeg har råd til å kjøpe akkurat så dyr PC jeg bare måtte ønske)
Ganske enig med deg. Det hotteste koster mer enn det smaker (imho - men jeg kjører også kun strategispill på PC)
Det jeg kommenterte var at du (som jeg selv også har lett for å gjøre når en har så pass mye utstyr som en sitter på) "glemte" at prisen du nevnte på 10-12 IKKE inkluderte kabinett (1-2K), PSU (1K) og skjerm (2-7K) mm ;D

Mvh
Boden9

U

Utgatt11378

Gjest
Hei igjen...!

Er der noen anbefalinger på maskiner i klassen + - 15 k, eller er det tryggest å bare dra til et sted hvor dem kan dette med PC og si , "bygg en " !?

Vi har et slikt sted i Arendal... ::)

PS: det skal ikke være inkl. skjerm

Vh

S

N

nb

Gjest
Boden9 skrev:
Det jeg kommenterte var at du (som jeg selv også har lett for å gjøre når en har så pass mye utstyr som en sitter på) "glemte" at prisen du nevnte på 10-12 IKKE inkluderte kabinett (1-2K), PSU (1K) og skjerm (2-7K) mm ;D

Mvh
Boden9
For mitt vedkommende inkluderte den kabinett (1k) og PSU (700?) som ble kjøpt nytt, men ikke skjerm (som i seg selv kostet 6k + kalibrator til ca en tusing, men det er ikke så veldig relevant for de fleste siden de fleste vil ende opp med en 24" til under en tredjedel av prisen). Ellers enig, det er lett å glemme ting man bare har liggende;)

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
cathrine1 skrev:
Hei igjen...!

Er der noen anbefalinger på maskiner i klassen + - 15 k, eller er det tryggest å bare dra til et sted hvor dem kan dette med PC og si , "bygg en " !?

Vi har et slikt sted i Arendal... ::)

PS: det skal ikke være inkl. skjerm

Vh

S
Som NB skrev... prøv Komplett (evt www.dinside.no. Har du ikke nok greie på det selv til å selv bestille komponenter..dra til et sted hvor DU føler deg trygg på at de kan dette med PC, nevn spill som er ønsket å kjøre og bestill.

Mvh
Boden9

N

nb

Gjest
cathrine1 skrev:
Få et tilbud fra et slikt sted i alle fall, så kan du sjekke hjemme om prisene på komponentene henger noenlunde på greip. Du vil sikkert kunne klare å skaffe de samme delene litt rimeligere (husk i så fall å inkludere fraktkost fra mange ulike nettbutikker når du sammenligner faktisk pris) men det kan være greit å ha ett sted å forholde seg til, fysiske butikker blir ofte slått på pris av rene nettsjapper, men de kan ta det igjen på personlig rådgiving og servicee. Husk også på at om du kjøper maskinen komplett fra en leverandør vil du ha garanti på hele maskinen og ikke bare de enkelte komponentene.

Skal du bruke så mye som 15k er i alle fall SSD-harddisk et must (ganske dyrt, men verdt hver en krone).

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg bygde en pc for noen her i forrige uke, til spillbruk.
Den ble bygd slik at den skal være mulig å oppgradere i steg i fremtiden...
Så den iallefall være i drift med de råeste og mest krevende spill i 5-6 år fremover..
Kostet vel en 9 lapper tror jeg...
Windows 7 64 bit operativsystem vil jo komme i tillegg da f.eks.. + skjerm tastatur og mus og head set, men det har man jo som regel allerede..
Harddisk og grafikkort og minne kan oppgraderes, det kan kjøling også både til cpu og vifter i fremtiden...
Kabinett og strømforsyning kan beholdes.
Man kan montere opptil 2 grafikkort samtidig på hovedkortet også i fremtiden...
Ett ganske fornuftig oppsett synes jeg da. Men selvsagt, noe man må bygge selv..
Dette er laget med tanke på driftsikkerhet, temperaturtoleranse og enkel adgang til alle komponenter + at bl.a hovedkort
kan oppgraderes mens det fremdeles sitter montert i kabinett... det er en luke i hovedkort plata i kabinettet slik at kan kan montere ekstreme kjølere med mere...
Strømforsyningen er modulær, dvs at alle kabler er avtakbare...

mvh

Vedlegg

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Mitt råd er å bruke oppsettet over som utgangspunkt, men invester i et litt dyrere skjermkort. Se på nvidia 570 / 580 eller eventuelt amd 6950 /6970.
Du kan også slenge på en ssd (60-120gb) til os og noen spill. Corsair, Crucial, ocz og Intel er gode merker her.

C

Cyber

Gjest
Spill pc kan du få fra 6 tusen kroner med god ytelse. Rundt 8 er nok et punkt med mye ytelse for pengene. Ikke gå over 11 under noen omstendigheter.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
magb skrev:
Mitt råd er å bruke oppsettet over som utgangspunkt, men invester i et litt dyrere skjermkort. Se på nvidia 570 / 580 eller eventuelt amd 6950 /6970.
Du kan også slenge på en ssd (60-120gb) til os og noen spill. Corsair, Crucial, ocz og Intel er gode merker her.
Ja om man vil ha topp grafikkytelses kan man gjøre dette.
Noen notater om bygget skissert over ...

- Hovedkort er "rev 2.0" da dette har vist seg å være den mest stabile utgaven av UD3 serien....
- Prosessor er bare en boxed with fan utgave, som kan trimmes siden, skulle man ha behov for dette..
- Kabinettet er ett "Antec Dark Fleet DF-35" med SSD drive bay på toppen.. Ser jeg har lagt inn feil kabinett i den rosa ramma over der... :-\
Link til test av Antec DF35

Kabinett veier bare 7 kg, så det er lett å bære med seg... :D også ett element syntes jeg..
Dette kabinettet har utelukkende mekanisk viftekontroll, noe som jeg anser som fornuftig...
Man vil ikke under noen omstendighet ha vifter som senker hastigheten eller stopper mens man spiller!!!!
Cpu vifte er dog kontrollert av operativsystem..
Og det ble selvfølgelig brukt en antistat arm chain!!! Meget viktig!!!!

Tok ca 2 timer å sette sammen dette, da jeg forklarte den personen som skulle ha dette nøye hvorfor og hvordan man bygger en pc fra deler.
En proff bygger på en pc butikk setter noe slikt som dette sammen på en drøy halvtime skulle jeg tro, max en time eller så.

Når det gjelder kabinettet valgt DF 35 så er dette litt "fancy" ...
Antec Nine Hundred Two Black Miditower er selvsagt ett fullgodt alternativ! Men det har ikke "hull" i hovedkort brettet, så hovedkort må ut av kabinett, skal man gjøre seriøse ting med cpu, bl.a
mvh

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
www.komplett.no hadde før noe som het: pc-bygger'n

her kunne man selv velge komponentene pc'en skulle bestå av, og komplett satte den sammen og sendte den til deg, klar til bruk.
dette ville jo være en grei måte å hjelpe noen ukyndige med å få mest og best for pengene. men, dette ser ikke ut til å finnes på komplett lenger. det står om det på hjelpesidene, men det er alt.

N

nb

Gjest
audiolyd skrev:
www.komplett.no hadde før noe som het: pc-bygger'n

her kunne man selv velge komponentene pc'en skulle bestå av, og komplett satte den sammen og sendte den til deg, klar til bruk.
dette ville jo være en grei måte å hjelpe noen ukyndige med å få mest og best for pengene. men, dette ser ikke ut til å finnes på komplett lenger. det står om det på hjelpesidene, men det er alt.
Standardmodellene kan konfigureres en del, men det var absoultt bedre før... netshop.no har noe lignende.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
cathrine1 skrev:
Hei!

Ikke lett dette....mye og velge i der ute....!

http://www.dustinhome.no/pd_5010489077.aspx

Vh
Bare noen tanker som jeg gjør meg, men jeg er ikke helt oppdatert på tema:

Synes dette virket dyrt. Vet ikke hvor viktig det er med SSD-disk til gaming, men det drar opp prisen i hvertfall.

Kan være veldig bra med to grafikk-kort i SLI-konfigurasjon som her (evt. i crossfire, ATI/AMD sin variant), men det bør veies opp mot å ha ett high-end skjermkort hvor man senere evt. kan oppgradere til to i SLI/crossfire.
Støyen bør en også tenke på ved å ha to grafikk-kort.

Dette oppsettet mangler også gaming-grade mus og musmatte (sjekk ut f.eks. Razer mus og matte), bare dette kan komme opp i tusenlappen. Standard-vare her holder ikke hvis man skal hevde seg i skytespill.

Hva slags skjerm har du? Man bør ha minst 24" til seriøs gaming, evt. kostnad til dette bør vel kalkuleres.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
KJ skrev:
Komplett har greie ferdigsydde pakker http://www.komplett.no/k/cl.aspx?bn=10627

Jeg støtter anbefalingene om å gå in "midt på treet" mht spec og ytelse.
Støttes, men jeg ville ha valgt deres billige Crazy Chritsmas Gamer tilbud, maskin til 4.495, så valgt et mye bedre skjermkort til denne, Geforce GTX 460 med 1GB minne (GTS 450 som står i den opprinnelige konfigen), og da havnet på ca 5.400. Done deal. Siden trådstarter synes villig til å bruke 3-4 ganger mer på en ferdig maskin, foreslår jeg å spare de pengene og heller satse på at sønnen skal få oppgradere med helt ny maskin litt oftere. Merk at pakken er uten skjerm. Kan velges under konfig, eller shop for skjerm separat (om han nå behøver ny skjerm da, har jo en gammel - noe feil med den eller?) Titt på hardware.no, anbefalinger, prisguiden, forumet der.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei
Har bestilt den rimeligste gamermodellen fra komplett,dog med enkelte forandringer. (er på tur til meg)
Spiller ikke i det hele,skulle kun ha en ny til surfing og foto/videobehandling ( ja jeg vet MAC,men er så totalt i mot deres politikk så.. )
Men det jeg skulle fram til er: Har dere noen anbefalinger til gode bilspill og da gjerne anbefaling til ratt og pedaler også.

Mvh Jan I

N

nb

Gjest
Hvilke spill er det poden spiller? Er det skytespill det er snakk om så er vel de stort sett GPU-begrenset, dvs at det er viktig med et temmelig hvasst grafikkort. Om det går mer i strategispill o.l. så stilles det ikke like store krav til grafikkytelsen. Selv spiller jeg omtrent kun strategispill og mitt skjermkort met et par-tre år på baken duger fortsatt fint til det. Etter dagens standard er det ca 20% svakere enn kort som fås for rundt 800 kroner nå. Det kostet i sin tid ca 2500 kroner.

Med mindre du har penger tytende ut av ræva og eksepsjonelt dårlig samvittighet av en eller annen grunn, så er det som påpekt av de fleste mulig å få en fullt habil rigg for langt mindre penger enn hva poden mener en spill-PC bør koste.

Støtter ellers forslaget om en ordentlig gaming-mus for skytespill og muligens et gaming-tastatur med programmerbare taster også.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Dette skulle være mer enn poden trenger http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10278 til underkant av 20k.

Her kan det lett trekkes av noen kroner her og der om man vil.
Inkludert god spillmus med høy oppløsning og spilltastatur (som er et must for de litt viderekomne).

Så enig med nb, 15k burde holde fint til hva man nå måtte spille.

Bygger man selv, kommer man enda rimeligere ut av det, men da skal man undersøke hvilke komponenter som spiller bra på lag. Gå inn på et gamer-forum, ligger gjerne plenty med specs på velfungerende spillmaskiner der.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Uendelig mye og velge mellom når det kommer til pc! Har byggd masse pcer igjennom årene... Et par ting som jeg synes er greit, noe som varer forholdsvis lenge. Velg et onkli kabinett, gjerne type stor med god plass for enkel bygging, montering og stor 700+ watt strømforsyning. Koster litt men kjempe god invistering. Amd sin pros. sokel koster lite og gir godt med ytelse

mvh

U

Utgatt11378

Gjest
zimon skrev:
KJ skrev:
Komplett har greie ferdigsydde pakker http://www.komplett.no/k/cl.aspx?bn=10627

Jeg støtter anbefalingene om å gå in "midt på treet" mht spec og ytelse.
Støttes, men jeg ville ha valgt deres billige Crazy Chritsmas Gamer tilbud, maskin til 4.495, så valgt et mye bedre skjermkort til denne, Geforce GTX 460 med 1GB minne (GTS 450 som står i den opprinnelige konfigen), og da havnet på ca 5.400. Done deal. Siden trådstarter synes villig til å bruke 3-4 ganger mer på en ferdig maskin, foreslår jeg å spare de pengene og heller satse på at sønnen skal få oppgradere med helt ny maskin litt oftere. Merk at pakken er uten skjerm. Kan velges under konfig, eller shop for skjerm separat (om han nå behøver ny skjerm da, har jo en gammel - noe feil med den eller?) Titt på hardware.no, anbefalinger, prisguiden, forumet der.
Trådstarter betaler ikke en 50øre på dette...bare sjekker ut tingenes tilstand og meninger blandt folket ::)

Litt morro og følge denne tråden, mye mere moderasjon ang. kjøp av PC enn kjøp av Hi-Fi dingser....for ikke å snakke om bilkjøp ;D
Vh
S

U

Utgatt11378

Gjest
atonal skrev:
cathrine1 skrev:
Hei!

Ikke lett dette....mye og velge i der ute....!

http://www.dustinhome.no/pd_5010489077.aspx

Vh
Bare noen tanker som jeg gjør meg, men jeg er ikke helt oppdatert på tema:

Synes dette virket dyrt. Vet ikke hvor viktig det er med SSD-disk til gaming, men det drar opp prisen i hvertfall.

Kan være veldig bra med to grafikk-kort i SLI-konfigurasjon som her (evt. i crossfire, ATI/AMD sin variant), men det bør veies opp mot å ha ett high-end skjermkort hvor man senere evt. kan oppgradere til to i SLI/crossfire.
Støyen bør en også tenke på ved å ha to grafikk-kort.

Dette oppsettet mangler også gaming-grade mus og musmatte (sjekk ut f.eks. Razer mus og matte), bare dette kan komme opp i tusenlappen. Standard-vare her holder ikke hvis man skal hevde seg i skytespill.

Hva slags skjerm har du? Man bør ha minst 24" til seriøs gaming, evt. kostnad til dette bør vel kalkuleres.
Gaming mus og matte har han, to skjermer ,den minste 21,5 den største 32".....han har visst bestilt denne i dag, så får vi håpe den varer lenge!
Han er ikke født i går, men gjør altid grundig forarbeid før han bestemmer seg!
For og i mot, hva og hvorfor , så da så ::)
Vh
S

N

nb

Gjest
cathrine1 skrev:
Han er ikke født i går, men gjør altid grundig forarbeid før han bestemmer seg!
For og i mot, hva og hvorfor , så da så ::)
På hardware.no skjer det temmelig ofte at kidsa skal ha seg en spille-PC til ørten penger, svarene pleier å være ganske samstemte i at det er tull. Hvorfor? Om et år kjøper en av kompisene noe mye billigere som er mye raskere, utviklingen går fryktelig fort i denne bransjen og det er særderles dyrt å skulle være kongen på haugen noen måneder.

U

Utgatt11378

Gjest
Herremin... ;D

Vi vet da alle at datautviklingen går rasende fort....skulle man ha det siste måtte man jo kjøpe nytt hver tredje mnd... 8)
Han har da redusert utgiftene betydelig i forhold til utgangspunktet.

Var vel ikke så lurt å kjøpe den dyreste BlueRay spilleren heller for kort tid tilbake...så da så ::)

Vh

S

N

nb

Gjest
cathrine1 skrev:
Vi vet da alle at datautviklingen går rasende fort....skulle man ha det siste måtte man jo kjøpe nytt hver tredje mnd... 8)
Jepp. Derfor kjøper man ikke en PC til 25k som liksom skal være "fremtidsrettet" ;)

U

Utgatt11378

Gjest
nb skrev:
cathrine1 skrev:
Jepp. Derfor kjøper man ikke en PC til 25k som liksom skal være "fremtidsrettet" ;)
...nei man lar være, og venter til det nye kommer ;D
Vh

S

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
cathrine1 skrev:
nb skrev:
cathrine1 skrev:
...nei man lar være, og venter til det nye kommer ;D
Vh

S
For egen regning holder jeg meg jevnt over "midt på treet", og venter på at fremtiden skal innhente meg før jeg evt oppgraderer. Jeg liker ikke helt økonomien i å betale dyre penger i dag for det som evt blir "nødvendig" i morgen, "main stream" dagen etter og "plutselig" "utrangert". Dvs mine oppgraderinger er først og fremst etter "behov", og heller små oppgraderinger litt oftere enn store oppgraderinger "alt for skjeldent".

mvh
KJ

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.245
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
nb skrev:
cathrine1 skrev:
+1 (!)

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
cathrine1 skrev:
nb skrev:
cathrine1 skrev:
...nei man lar være, og venter til det nye kommer  ;D
Vh

S
Ok. Prøver å ikke presse for mye her, men tro meg når jeg sier: Man kan ikke kjøpe seg bedre spillytelse for mer penger en 10k BOKSTAVELIG TALT (og litt praktisk talt)

Ting som øker prisen utover dette, blir omtrent alt det som ikke er inni maskinen. Men dette trenger du jo ikke så...

Nå som det er sagt, kan jeg jo nevne at fra og med 9 januar kommer nye intel prosessorer i salg. Det er nok ikke noe vits i å kjøpe noe annet en dette.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå overdriver du.

Man kan sikkert spille alt på en noenlunde gjennomtenkt maskin til 10K, men å si at man ikke får bedre ytelse ved å bruke mer penger på hadware, er ren løgn. Med kraftigere grafikkort, vil frame rate-en på 3D-spill øke. DET er pr. definisjon bedre ytelse. (Om man trenger denne ekstra ytelsen er en annen diskusjon, men bedre ytelse får man åkke som.) Med de aller siste "First Person Shooter"-3D-spillene kan man bare glemme å sette grafikkalternativene til noe engang i nærheten av maks uten at bare grafikkortet koster brorparten av det budsjettet.

(For protokollen er jeg helt enig i at 10.000,- burde holde helt fint.)

Topp Bunn