spilevegg med polyesterabsorbent vs Eli-Acoustic-Fog

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
Kan en spilevegg med polyesterabsorbent gi sånn noenlunde samme effekt som Eli Acoustic Fog?
Er det noen som har et kvalifisert synspunkt på dette?




 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.511
Antall liker
4.858
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Det er 7 cm med tett skumplast i forskjell da. Det vil bety en hel del selvsagt, med mindre det utelukkende er flutterekko du vil til livs.
Lekter og Rockwool lydplater + spiler derimot, men da koster det jo litt mer og krever litt mer jobb.
Jeg har Eli plater i mit
 

GriMan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2019
Innlegg
97
Antall liker
64
Torget vurderinger
4
jeg har en stue hvor veggene er av gips, og jeg ønsker en litt mindre skarp lyd. Jeg har tidliger i et annet rom forøskt demping med tiltak jeg har bygget selv av rockwool flexi a. Det funket ganske greit. Men nå skal jeg altså forsøke å sette opp anlegget i den store stuen. Slik det låter nå savner jeg klarheten og den litt rundere tonen i det andre rommet. Utifra de estetiske rammene tenker jeg at jeg har mulighet til å gjøre noe på frontveggen.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.146
Antall liker
6.621
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det beste hadde vært å ta ned gipsen slik at spileveggen ligger rett mot isolasjonen i bakkant, dvs erstatter gipsen. Og det må være en type spilevegg som er festet på stoff/polyester og ikke mdf som en del av de er.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Jeg har samme opplegget, spiler på en polyesterabsorbent fra Gustav's i Sverige de er montert ute i rommet på en bar, og var veldig bra for stående bølger som oppstod i baren. Montert rett på vegger er de nærmest ubrukelige, de må ha en distanse fra den reflekterende flaten for å gi en akustisk funksjon.
 
Topp Bunn