spilevegg med polyesterabsorbent vs Eli-Acoustic-Fog

GriMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2019
Antall liker
97
Torget vurderinger
4
Kan en spilevegg med polyesterabsorbent gi sånn noenlunde samme effekt som Eli Acoustic Fog?
Er det noen som har et kvalifisert synspunkt på dette?

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.407
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Det er 7 cm med tett skumplast i forskjell da. Det vil bety en hel del selvsagt, med mindre det utelukkende er flutterekko du vil til livs.
Lekter og Rockwool lydplater + spiler derimot, men da koster det jo litt mer og krever litt mer jobb.
Jeg har Eli plater i mit

GriMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2019
Antall liker
97
Torget vurderinger
4
jeg har en stue hvor veggene er av gips, og jeg ønsker en litt mindre skarp lyd. Jeg har tidliger i et annet rom forøskt demping med tiltak jeg har bygget selv av rockwool flexi a. Det funket ganske greit. Men nå skal jeg altså forsøke å sette opp anlegget i den store stuen. Slik det låter nå savner jeg klarheten og den litt rundere tonen i det andre rommet. Utifra de estetiske rammene tenker jeg at jeg har mulighet til å gjøre noe på frontveggen.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.243
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det beste hadde vært å ta ned gipsen slik at spileveggen ligger rett mot isolasjonen i bakkant, dvs erstatter gipsen. Og det må være en type spilevegg som er festet på stoff/polyester og ikke mdf som en del av de er.

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Antall liker
722
Sted
Bergen
Jeg har samme opplegget, spiler på en polyesterabsorbent fra Gustav's i Sverige de er montert ute i rommet på en bar, og var veldig bra for stående bølger som oppstod i baren. Montert rett på vegger er de nærmest ubrukelige, de må ha en distanse fra den reflekterende flaten for å gi en akustisk funksjon.

Topp Bunn