Spiler / delvis åpen himling - akustiske fordeler

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg bygger nytt hifirom. Taket (himlingen) består av glatte takess (glatt standard hvit folie plate) og skal dekkes med en en ny himling. Først og fremst legges ny himling pga at jeg vil skjule strøm kabler til stikk i taket samt høytaler kabler til bakkanaler i surroundsystemet. Jeg vil hovedsakling spille musikk på tokanaleranlegget men legger samtidig opp til å bygge ut til et 6 kanalers surround i tillegg. Jeg ser to løsninger til himling:

1) Lekte ned 20 mm og legge trepanel vinkelrett på høytaler-lytte retning.
2) Lekte ned 20 mm, legge f.eks sort stoff på lektene og legge spiler (trebord/panel) med åpne spalter mellom bordene. Ved denne måten skulle jeg tro at taket ville fungere både som en moderat difusor og absorbent siden lydbølgene treffer en ujevn flate og reflektere tilbake og eller noe absorpsjon.

Takhøyde i dag er ca 238 cm. Senking vil redusere takhøyden med 3-4 cm avhengig av valg av panel.

Er det noen som har en kvalifisert vurdering av problemstillingen eller har akustisk erfaring på området.?

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.362
Torget vurderinger
28
Alternativ 2 har jeg selv beskrevet i en del prosjekter (blandt annet en bar/restaurant jeg holder på med), da med rockwool+filt over spilene.
Nå har ikke hifi vært noe tema i disse rommene, så det har vært lite fokus på frekvenslinjær demping. Dette hører jeg gjerne mer om fra de som kan.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Takk for svar Fosse
Jeg er overbevist om at en delvis åpen himling vil redusere refleksjonene og forbedre akustikken Men det jeg ikke er sikker på er:

- hvilken effekt er det å legge en 3 cm Rockwool matte bak spilene? Kan dette bidra til at absorpsjonen blir ulineær
- Hvilket areal skal spinene dekke og hvilket areal skal panelet dekke? Mao hva er optimal dimensjon på spilene og spaltene for å oppnå optimal frekvenslineær demping
- Hvilken panel type velger jeg og hvor finner man filt?

Takker for alle innspill og betraktninger.

Mvh
Billa på reise

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Jeg tror nok du vil få en stor og positiv effekt ved å legge rockwool eller glava i himlingen slik du beskriver. Fortrinnsvis akustikkplater, som gjerne har litt større tetthet enn de vanlige mattene. Det er dog ikke uten betydning hvor stor luftspalte det blir bak disse platene. Større avstand gir større frekvensdybde i dempingen.

Men gjør det skikkelig, og bruk produkter som egner seg for eksponering mot inneklima. Støv fra steinull og glassvatt er ikke sunt.

Topp Bunn