Spikes, bass og slikt.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg var på badet her idag tidlig.
Der har jeg en vaskemaskin og en tørketrommel oppå
den igjen.

Mens den setter igang med en "spin cycle" så liksom
må jeg bare se på dette! Den akselererer og
akselererer helt opp til 1600rpm.

Mens turtallet stiger så får jeg plutselig en tanke:
Dette er jo som en høyttaler med bass når
frekvensen stiger ...  liksom.

Tilbake til spikes:

- Spikes er kobling, eller er det det?
- Pads er avkobling, eller er det det?

Mens turtallet fortsetter å stige så setter jeg neven
på siden av dette spetakkelet for å kjenne hvor
det dirrer mest.

Det er da det går opp ett lys for andre gang.
Det dirrer minst nede ved gulvet men mest høyest oppe i søylen.

Hvis man ser bort fra hvor basselementet sitter på en
høyttaler, så kan man jo postulere dette her.

Forholdet mellom massens svingning relativt med høyden den svinger i systemet har en direkte
innvirkning på hvordan den skal avkobles til underlag
og hvor man kan og bør plassere de andre element.

Så er jo spørsmålet...

Er det så lurt med spikes helt nederst?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Jeg var på badet her idag tidlig.
Der har jeg en vaskemaskin og en tørketrommel oppå
den igjen.

Mens den setter igang med en "spin cycle" så liksom
må jeg bare se på dette! Den akselererer og
akselererer helt opp til 1600rpm.

Mens turtallet stiger så får jeg plutselig en tanke:
Dette er jo som en høyttaler med bass når
frekvensen stiger ...  liksom.

Tilbake til spikes:

- Spikes er kobling, eller er det det?
- Pads er avkobling, eller er det det?

Mens turtallet fortsetter å stige så setter jeg neven
på siden av dette spetakkelet for å kjenne hvor
det dirrer mest.

Det er da det går opp ett lys for andre gang.
Det dirrer minst nede ved gulvet men mest høyest oppe i søylen.

Hvis man ser bort fra hvor basselementet sitter på en
høyttaler, så kan man jo postulere dette her.

Forholdet mellom massens svingning relativt med høyden den svinger i systemet har en direkte
innvirkning på hvordan den skal avkobles til underlag
og hvor man kan og bør plassere de andre element.

Så er jo spørsmålet...

Er det så lurt med spikes helt nederst?
Dette stuntet ble utført i mindre skala av LTS rundt 1990.

Den gang ble det brukt en akvariepumpe med tegnestifter på den ene siden, og noe mykt på den andre siden av pumpen. Behøver jeg å avsløre hva som skapte mest leven?? ;D

T

theStig

Gjest
Spikes er vel ikke avkobling, de øker bare koblingen til underlaget. Høyttaleren vil stå stødigere, men den akustiske koblingen til gulvet øker.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Dette avhenger på massens fordeling og den svingende
massens høyde på søylen, summen av den og
eventuelle noder som aksentueres i gulvet...osv.

Jeg er for spikes, men bare for å koble masser, ikke
mot endelig underlag, der vil jeg ha flyting.

To leire, jada, men bare en matematisk mulig løsning
på at lydsendeplan står mest mulig stille.
Så hva gjør man?

Vrient...

Spikes er å foretrekke når man har høyttalere som ikke
"dirrer" dvs compound drivere speilvent og i fase.

T

theStig

Gjest
1. Lag høyttaleren tung, så står den rolig nok av seg selv
2a. Avkoble den fra underlaget/gulvet
- eller -
2b. Heng den ned fra taket i strikker...

Selv har jeg valgt 1 og 2a, og har dessuten støpt egne betongplater i gulvet som høyttalerne står på.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Fett!

Jeg har alltid avkoblet høyttalerene jeg har hatt med
store flak av "sengebund" som har hatt samme "fjøring"
som laveste frekvens / 1.4 jeg da.

I mine tilfeller så synes jeg dette gjør at bassen rett og
slett svever i rommet.

Altså, det blir ganske store klosser med skumgummi!
Og høyttaleren dirrer ikke i det hele tatt!
Men man kjenner alikevel litt i gulvet, men veldig lite.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Spikes er vel ikke avkobling, de øker bare koblingen til underlaget. Høyttaleren vil stå stødigere, men den akustiske koblingen til gulvet øker.
Høyttaleren vil stå stødigere i betydningen, den velter ikke så lett, på spikes. Stødigere i vibrasjonsmessig betydning er en helt annen skål. ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
viktig poeng.
Footprint er avgjørende for hva man kan velge ja.

Jeg har bygd "fluktstolvugge" for en høyttaler
engang jeg, så jeg kunne flyte den støtt på
skumgummi med litt helling bakover.

Kronglete, men resultatet ble bra det.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Her ser vi en westlakevariant over dette tema.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Bruker Pulsar Points under mine høytallere, 3stk under vær. Det er det beste jeg har testet så langt på mitt gulv. Har også prøvd "myk" demping under. Prøvde da med Valhalla Technology og Vibrabods. Funket ikke noe særlig bra. Bassen "fløyt" utover, udefinert. Prøvde med Pulsar Points/Valhalla Technology, i en slaks sandwich kombinasjon med plate i mellom. Fungerte ikke noe særlig bra det heller.

Kunne tenkt meg og økke vekten på mine Audiovector M3 Avantgard med sand. Men de er ikke i utgangs punktet klar gjort for dette. Lurer på om jeg skulle prøve og legge en pose med sand i bunnen for og teste.

mvh

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Bruker Pulsar Points under mine høytallere, 3stk under vær. Det er det beste jeg har testet så langt på mitt gulv. Har også prøvd "myk" demping under. Prøvde da med Valhalla Technology og Vibrabods. Funket ikke noe særlig bra. Bassen "fløyt" utover, udefinert. Prøvde med Pulsar Points/Valhalla Technology, i en slaks sandwich kombinasjon med plate i mellom. Fungerte ikke noe særlig bra det heller.

Kunne tenkt meg og økke vekten på mine Audiovector M3 Avantgard med sand. Men de er ikke i utgangs punktet klar gjort for dette. Lurer på om jeg skulle prøve og legge en pose med sand i bunnen for og teste.

mvh
Du skulle ha testet de Trisolators som jeg har liggende med de svenske vibrasjonsmusene oppå
:)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Fett!

Jeg har alltid avkoblet høyttalerene jeg har hatt med
store flak av "sengebund" som har hatt samme "fjøring"
som laveste frekvens / 1.4 jeg da.

I mine tilfeller så synes jeg dette gjør at bassen rett og
slett svever i rommet.

Altså, det blir ganske store klosser med skumgummi!
Og høyttaleren dirrer ikke i det hele tatt!
Men man kjenner alikevel litt i gulvet, men veldig lite.
Her tenker vi helt likt tweakMan,

Med en kopling som gjør at høyttaleren rugger sakte fram og tilbake etter en dytt vil den være akustisk frikoplet fra gulvet ved hørbare frekvenser.

På hovedhøyttalerne har jeg brukt hjul fra Claes Ohlson. Siden det er snurrehjul, så er hjulsenter offset i forhold til hjulfestet, og denne festemekanismen fjærer litte grann. Dernest er det ganske tykke gummidekk på hjulene som gir ytterligere fjæring. Jeg har ingen problemer med forplantning av lyd i gulv og vegger. Det går rett i brystkassa.

K

knutinh

Gjest
Hvis høyttaleren hadde vært helt friksjonsløst opphengt ville vel Newtons 3. lov (?) gitt problemer. Kraft og motkraft etc.

Hvis høyttaleren hadde vært skrudd fast i betongfundamentet ville eventuelle vibrasjoner spre seg godt.

Hvis høyttaleren er koblet til et masse-fjær med demping kan man "tune" slik at noe bevegelse blir gjort om til varme.

Har jeg ramset opp 1FY rett nå? =)

-k

O

omholt

Gjest
Sitter selv og lurer på jeg skal kjøpe Soundcare Superspikes eller Valhalla dempeputer til mine B&W 703 som står på parkett. Hører litt forskjellig fra folk, så det er vanskelig å vite hva som er best.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Ta det dyreste, du. ;) Er man i tvil, så invester i FG-faktoren.

K

kbwh

Gjest
På mine høyttalere er spikene en del av konstruksjonen. Jeg er på jakt etter noen fornuftige skiver som kan omdanne energien som nå havner i gulvet til varme.

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
På mine høyttalere er spikene en del av konstruksjonen. Jeg er på jakt etter noen fornuftige skiver som kan omdanne energien som nå havner i gulvet til varme.

Bruk 50-øringer

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.890
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvis høyttaleren hadde vært helt friksjonsløst opphengt ville vel Newtons 3. lov (?) gitt problemer. Kraft og motkraft etc.

Hvis høyttaleren hadde vært skrudd fast i betongfundamentet ville eventuelle vibrasjoner spre seg godt.

Hvis høyttaleren er koblet til et masse-fjær med demping kan man "tune" slik at noe bevegelse blir gjort om til varme.

Har jeg ramset opp 1FY rett nå? =)

-k
Hei!
Nå er det vel akkurat 3 lov som gjør at dette ikke hadde blitt noe problem. Elementet beveger seg hele tiden frem og tilbake fra et nullpunkt, og kreftene vil kanselere seg. De vil selvsagt ha en motsatt rettet bevegelse i kabinettet, men med vektforholdet mellom kabinett og element så blir ikke dette rare viberasjonen. Men likefullt er det en fordel at kabinettet er så tungt og dødt som mulig. En fast kobling til betongfundament vil jo bare øke vekten på høytaleren og gi mindre vibrasjon.

Mine erfaringer er at spikesløsning renser opp i bassen, men kan lage litt resonans i mellomtone/øvre bass. Myk avkobling synes jeg er best.

Mvh
OMF

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Har best erfaring med spikes på hardt underlag, MEN: med en "myk" avkobling mot underlaget, mer spesifikt: forholdsvis tykke filtknotter under tablettene som spikes står på.

Tabletter fås kjøpt på bl.a. hifi-klubben.

JT

B

brand-x

Gjest
OMF !

Enig i det med att spikes rydder opp i bassen, men det er tildells kun tillstede hvis underlaget er mykt.
Hardt underlag=myk avkobling Mykt underlag=hard avkobling/spikes
(ressonanshensyn)i gulv.

mvh
brand-x

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.792
Torget vurderinger
4

mvh
Ifølge Ole Klifoth er det fy,fy med pulsar points under audiovector høytalere.
Han burde kanskje vite det han som lager disse høytalerne.

Jeg bruker også pulsar points under mine audiovector høytalere.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.890
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
OMF !

Enig i det med att spikes rydder opp i bassen, men det er tildells kun tillstede hvis underlaget er mykt.
Hardt underlag=myk avkobling    Mykt underlag=hard avkobling/spikes
(ressonanshensyn)i gulv.

mvh
brand-x
Hei!
Har aldri hatt hardt gulv så der har jeg ingen erfaring, men er ikke helt enig at det er så enkelt. Spikes gir ofte et veldig gost resultat, men jeg synes ofte at det gir en form for ringing/resonnans i øvre mellombass/mellomtone. Men førsteinntrykket er ofte at det rensker opp og at høytaleren blir mer dynamisk. Myke løsninger føler jeg ofte gir en mer organisk lyd, med mer tyngde og fybde i bassen, men med spikeløsningen sin definisjon.

Men tror dette er veldig systemavhenging, og at den enkelte må prøve seg frem selv!

Mvh
OMF

Topp Bunn