Spikern i kista for Sp?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.912
Sted
Nøtterøy
Det må bli dyrere å kjøre bil sier Naversete i en kommentar i anledning bygging av nytt dobbeltspor jernbane inn til Oslo.
Denne hyggelige meldingen kommer hun med i et valgår.
Hvor smart er dette for et Sp som bare så vidt når over sperregrensen på alt som er av målinger i bil-Norge?

Et annet sted leser jeg at for hver kjørte kilometer med en vanlig personbil koster det nesten 6kr.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.799
Sted
Østfold
Det rimer jo godt med at fradragsberettiget godtgjørelse vel fortsatt ligger omkring 3,2 kroner/km.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.912
Sted
Nøtterøy
Håper og tror at den siste bygdetullingen har blitt skremt vekk fra å stemme på Sp.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Snickers-is skrev:
Det rimer jo godt med at fradragsberettiget godtgjørelse vel fortsatt ligger omkring 3,2 kroner/km.
Godtgjørelsen ligger på kr 3,50 pr kilometer, med tillegg på kr for 0,75 for passasjer.

Fortsatt for lavt ja.......

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.283
Torget vurderinger
1
Andy skrev:
Håper og tror at den siste bygdetullingen har blitt skremt vekk fra å stemme på Sp.
Her er det ingen jernbane (dog har vi jernbanestasjon) -så får vi veier, så er vi fornøyde vi. Stemmer SP.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.912
Sted
Nøtterøy
bjornh skrev:
Andy skrev:
Her er det ingen jernbane (dog har vi jernbanestasjon) -så får vi veier, så er vi fornøyde vi. Stemmer SP.

Hm...... har dere ikke veier heller?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.283
Torget vurderinger
1
...ingen som jeg fant i dag tidlig etter at snøen lavet ned ;D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Er det ikke egentlig litt trist at det eneste folk er interessert i er penger.
Hvis noen forsøker å finne på noe som vil forbedre verden i form av mindre forurensing, så må de miste velgere, for alle gir balla i verden bare bensinen er billig....

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
Snickers-is skrev:
Godtgjørelsen ligger på kr 3,50 pr kilometer, med tillegg på kr for 0,75 for passasjer.

eller så har man for dyr bil. Jeg kjører kanskje 4000 km i året i embeds medfør og har nesten gratis bilhold på det.

S

slowmotion

Gjest
lomt skrev:
Hvis noen forsøker å finne på noe som vil forbedre verden i form av mindre forurensing, så må de miste velgere, for alle gir balla i verden bare bensinen er billig....
Det er kanskje litt avhengig av hvor langt man er nødt til å kjøre hvert år ....
De verst stilte er kanskje småbarnsfamilier i oppstartsfasen,
med store huslån og en unge i barnehagen og en annen i småskolen som ligger et stykke unna?
Og en jobber på den ene siden av byen og den andre på den andre siden av byen.
Bare et eksempel ....

Hvis staten hadde vært interessert i lavere brenstofforbrukk kunne de jo bare gjort det lettere
for folk flest å kjøpe nye biler. De bruker mye mindre brennstoff enn eldre biler, og forurenser mindre også ....

Det virker ikke som alle er klar over at de fleste i Norge bor ( og foretrekker å bo ) utenfor byene ....

Beklager OT, nå tilbake til tråden .....

R

Roysen

Gjest
lomt skrev:
...men er det et vellykket tiltak å legge på avgifter på bensinen eller er det kun et skalkeskul for å få mer penger inn i statskassen? Jeg kan ikke se at folk kjøper mindre bensin og kjører mer kollektivt av den grunn. Når samtidig NSB legger på kr. 20,- for hver passasjer som kjøper billetten på toget og ikke på stasjonen kan man jo lure på om politikerne egentlig legger så mye i at vi skal tro på alle løgnene om satsing på kollektivtrafikken som et alternativ.

Stemme på SV skulle vært straffbart!

Mvh
Roysen

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
770
Torget vurderinger
1
Det er allerede økonomisk straffbart!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Politikerne som alltid snakker om hvor godt man har det i Norge burde lese tråder som dette og dermed få litt grasrotkunnskap om all lidelsen som blir folket til del, og da særlig småbarnsfamiliene. Med tanke på de prøvelser denne gruppen utsettes for er det et under at de fortsatt finnes. En skam.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
totte skrev:
ErosLoveking skrev:
Snickers-is skrev:

eller så har man for dyr bil. Jeg kjører kanskje 4000 km i året i embeds medfør og har nesten gratis bilhold på det.
Kjører i tjeneste tett på 20000 km i året. Vær obs på at etter 9000 kjørte km, reduseres godtgjørelsen ganske mye. Slitasje på bilen blir ikke mindre av den grunn. En Think eller Fiat Uno er ikke et alternativ for en som må rykke ut på allslags føre og vær, uten å måtte risikere liv og lemmer på meg selv, kolleger eller andre.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Vel, når eg ser korleis folk kjører i dette landet så virker det på meg som om de driiiiter i ka bensinen koster. Jaggu ikkje mange som kjører bensineffektivt, uansett bil. Eksempel: Flatt jern på motorveien, og spesielt opp Lierbakkane.

I tillegg, om bilhold blir billigare, kjøper vi bare råare biler. Eller ka? Dersom avgiftene på bil hadde forsvunnet, hadde du da kjøpt en "konebil" med strikkmotor? Neppe. Hadde vi hatt råd til et råskinn hadde vi kjøpt det.... Så det så ;) Når man ser på transport av varer i verden og ellers drivstofforbruk er det ingen tvil om at drivstoff i verden er alt, alt for billig.

R

Roysen

Gjest
TJ skrev:
Vel, når eg ser korleis folk kjører i dette landet så virker det på meg som om de driiiiter i ka bensinen koster. Jaggu ikkje mange som kjører bensineffektivt, uansett bil. Eksempel: Flatt jern på motorveien, og spesielt opp Lierbakkane.

I tillegg, om bilhold blir billigare, kjøper vi bare råare biler. Eller ka? Dersom avgiftene på bil hadde forsvunnet, hadde du da kjøpt en "konebil" med strikkmotor? Neppe. Hadde vi hatt råd til et råskinn hadde vi kjøpt det.... Så det så ;) Når man ser på transport av varer i verden og ellers drivstofforbruk er det ingen tvil om at drivstoff i verden er alt, alt for billig.
Nettopp derfor er høyere avgifter er feilslått miljøtiltak. Det er kun et skalkeskjul for penger inn i kassen. Et annet eksempel er politiet. Hvor er politiet dersom du har blitt frastjålet noe eller overfalt. Saken henlegges umiddelbart etter at det har gått 2 uker som er den tiden det er påkrevet at de arbeider med saken før den henlegges. Samtidig brukes det enorme ressurser av politiet på å kontrollere at folk ikke kjører 5 og 10 km/t fortere enn fartsgrensen. Hvor er logikken i dette molbo landet. I en kommune i mitt fylke fikk alle på politikontoret beskjed om at de måtte legge fra seg alle sakene de hadde på slutten av fjoråret fordi de måtte ut i trafikken og hente inn bøter for å nå måltallene for 2008. Tiltroen til myndighetene has left the building for mange år siden. Politikerne er landets største løgnere og jeg har sluttet å stemme for flere valg siden.

Mvh
Roysen

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
totte skrev:
Politikerne som alltid snakker om hvor godt man har det i Norge burde lese tråder som dette og dermed få litt grasrotkunnskap om all lidelsen som blir folket til del, og da særlig småbarnsfamiliene. Med tanke på de prøvelser denne gruppen utsettes for er det et under at de fortsatt finnes. En skam.
Alltid skal man dytte noen (liten gruppe, for det er ikke ALLE småbarnsforeldre som er mer eller mindre økonomisk falitt) foran som et eksempel for at alle andre skal få pøse på og kjøre de største SUVene og gamle AM-cars mv.
Småbarnsforeldre som virkelig har det så ille, kunne vel få rabatt på en el-bil så var det problemet løst. Ser ikke for meg at noe miljøparti hadde hatt mye imot det, uten å ha spurt dem da.
Men NEI det går jo ikke, for hva skal da miljøsvina finne for argumenter?

Men selvfølgelig så lider grasrota her i landet værre og mer grusomt enn grasrota i resten av verden :p

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
ErosLoveking skrev:
Kjører i tjeneste tett på 20000 km i året. Vær obs på at etter 9000 kjørte km, reduseres godtgjørelsen ganske mye. Slitasje på bilen blir ikke mindre av den grunn. En Think eller Fiat Uno er ikke et alternativ for en som må rykke ut på allslags føre og vær, uten å måtte risikere liv og lemmer på meg selv, kolleger eller andre.
Usikker på hva du mener, men er det slik å forstå at siden du har ditt yrke så MÅ også alle de andre landets innbyggere ha en diger bensinsluker?
Nordmenn er ikke vant til å ta buss og tog, og det ser ut for at de konsekvent nekter å prøve også... :-\

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
lomt skrev:
ErosLoveking skrev:
Usikker på hva du mener, men er det slik å forstå at siden du har ditt yrke så MÅ også alle de andre landets innbyggere ha en diger bensinsluker?
Nordmenn er ikke vant til å ta buss og tog, og det ser ut for at de konsekvent nekter å prøve også... :-\
Nix! Bruker bilen relativt lite privat selv, spesielt siden jeg har valgt å bosette meg sentralt, og går stort sett til det meste.
Kommer fra et hjem i distriktsnorge der foreldrene mine aldri har hatt bil. Sjeldent vært noe problem det, det handler mye om mental innstilling og praktisk tilpasning til det hele.
Kollektivnettet er der, selvsagt kunne det vært bedre, men mange nordmenn har et bortskjemt og bevisstløst forhold til bilbruk.
Sjekk bare trafikken på E18 fra Bærum inn til Oslo på morningen, mye enmanns matpakkekjøring der, og det fra en kant av Oslo som har et rimelig godt busstilbud.

Så for de som tror at jeg er bilelsker på min hals, tro om igjen.

Mitt første innlegg var en ren saksopplysning på hva de korrekte satsene er.For min del fortsatt for lavt i forhold til reell kostnad å holde bil for å utføre den jobben jeg gjør. I praksis betaler jeg penger for å kunne utføre en jobb som jeg betaler skatt av.

En ting til. Bilhold er så jxxxx mye mere enn bensinpriser som alle kjatrer om. Hva med f.eks verditap, service, dekkskifte etc.

J

JIGSAW

Gjest
Dette er saa definitivt spikeren i kista for SP!
Uansett, hva skal vi med 2 stk. SV partier i Norge?
Ref: SV de roedgroenne vs. SP de groennroede.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
En ting til. Bilhold er så jxxxx mye mere enn bensinpriser som alle kjatrer om. Hva med f.eks verditap, service, dekkskifte etc.
Jo, men for å kunne klage på det må man kunne regne med både pluss og både minus. Alltid skal det komme noen og messe om at en bensinprisreduksjon på 2 kr/liter på årlig basis tilsvarer ca 11 dagers kapitalkostnader og verditap på en middels, nyere sedan. Som om det angår noe som helst. Dessuten så produserer vi olje selv her i landet, men ikke biler, så dyre biler blir liksom ikke så skammelig.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Sp er garantisten for fortsatt statskirke og manglende valgfrihet i matvaredisken på supern. Ville vært deilig å få dem ut av stortinget.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Sp er jo flinke til å foreslå tiltak og vedtak som ikke rammer sine egne velgere, som lever av subsidier i grisgrendte strøk og aldri har sett en bomring..

Sleiven
Bondedattersønn

Topp Bunn