SPDIF fra PC, signalbehandling

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Antall liker
0
Hei,

Jeg fikk nylig ny pc gjennom jobben, en Fujitsu Siemens. Ikke noen versting, men helt grei. Fant til min begeistring en SPDIF utgang på pc'en, lydkort er integrert på hovedkort. Har nå koblet pc direkte til en Behringer DEQ2496 som jeg bruker som DAC.

Har tidligere lest her på forumet at ved digital overføring som SPDIF så kan man ikke manipulere 'volum' i vanlig forstand. Volumjusteringer skjer etter at signalet er konvertert til analogt.

Hva skjer egentlig med datastrømmen når jeg spiller i en mediaspiller som f.eks MediaMonkey, og kjører SPDIF til DAC? På inngangen til Behringeren er det tydelig variasjon i signalstyrke , variasjon som sammenfaller med hvordan jeg manipulerer volumkontrollen i MediaMonkey. Hvorfor skjer dette?

For ordens skyld: Dette er ikke et spørsmål om kvalitet på lydkort, medieavspiller eller liknende. Vil bare vite hvorfor et signal som 'ikke har noe volum' tydeligvis forandrer styrke.

BJ

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Har tidligere lest her på forumet at ved digital overføring som SPDIF så kan man ikke manipulere 'volum'...
Det er tull. SP-dif er ikke noe annet enn en overføringsprotokoll for de lyddata lydkortet måtte finne det for godt å levere fra seg. Såfremt lydkortet lar deg regulere volum, er det bare å regulere i vei.

L

Lydtekniker

Gjest
Man bør vel tilstrebe å sørge for at dataene ut fra lydkortet er i unity gain (hverken forsterket eller dempet) for å holde dataene lengst mulig over støygulvet til lydkortet, skulle man tro...

Topp Bunn