"Sparepærer"

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
"Sparepærer" er svindel.I sin barndom holdt faktisk disse pærene den lovede levetiden,det gjør de ikke nå lenger.De står bare marginalt lenger enn en vanlig glødepære.Forøvrig har også de vanlige glødepærene dramatisk MYE kortere levetid nå enn de hadde for 20-30 år siden.Å bytte pære en til to ganger rundt annen hver måned er helt normalt nå for tiden.Hva har skjedd,og hvorfor klager ingen høylydt.Det burde i alle fall bli svært så aktuellt nå,når man skal bytte "sparepærer" nesten like ofte som glødepærer,til ofte det fire-femdobbelte av prisen!
Vi har fått målt strømmen i huset,og alt i orden der,så da står bare lav levetid på begge utgavene igjen som mulighet.
Jeg lurer derfor på;hvor er besparelsen?? Vi hjelper kanskje leverandørene med å bruke mindre strøm med å benytte "sparepærer",men etter mitt sjønn er de ikke sparepærer lenger for forbrukeren i alle fall!
Mvh Rune

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.362
Fra før har vi fått vite at vanlige folk i blindtester ikke klarer å skille high-rez fra low-rez, hvitvin fra rødvin, coca cola fra pepsi m.m. Det siste er at vanlige folk ikke klarer å skille glødelampe fra sparepære.

Prosjektleder på Experimentarium, Poul Kattler, har i mange år arbeidet med elektrisk lys og lysteknikk, og han har i 15 år laget en blindtest, hvor folk skal peke ut henholdsvis en glødepære og en sparepære under de samme, plisserte lampeskjermene.

– Min lille forbrukertest har overbevist meg om at det først og fremst er fagfolk som kan se forskjell på glødepærer og sparepærer, noe vanlige forbrukere slett ikke klarer.

- Derfor oppfatter jeg at kritikken av sparepærene kommer fra såkalte lyseksperter, som vil verne om det gode, fine lyset, som altså er glødepæren. Men faktum er at vanlige mennesker ikke kan se forskjell, sier han.

http://www.forskning.no/artikler/2009/august/228000

Men det er vel ingen vanlige mennesker her på forumet, er det vel? ;D

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Men hvorfor står det ikke på sparepærene at hvis de knuses så må rommet rømmes og restene behandles som "sterkt radioaktivt avfall" litt overdrevet men leste på nettet denne uken at en ikke fikk støvsuge men skulle ta opp restene med tape og pakke det inn før overlevering til spesialhåntering lufte i en evighet og masse annet. ???

står ikke noe om dette på den jeg kjøpte sist i allefall. Er de redd for å skremme folk fra å bruke de?

Beklager litt ot men ville bare nevne det siden tråden handler om de sparesvina

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Rune.U skrev:
De står bare marginalt lenger enn en vanlig glødepære.
Jeg skiftet over til sparepærer for godt over 2 år siden, stort sett av billigste sort fra Clas og min lokale Kiwi (49,- og 79,- mener jeg å huske, alt etter effekt og type). Siden da har jeg byttet to lyspærer, som begge har stått på 24/7/365 siden dag 1.

Topp Bunn