Ambings skrev:
johnnygrandis skrev:
Ambings skrev:
2) Kjøpe leilighet og leie ut
+ Du får leieinntekter, du er iferd med å sikre deg en større verdi ved prisoppgang.
- Styr med leieboer, evt. vedlikehold, gjeld (uff).
Jeg syntes definitivt denne løsningen er den beste. Legger du litt arbeid og research i og velge den rette leieboer er det ikke noe mas videre. Og som du sier du for mest sannsynlig en meget pen gevinst om du selger om 10-15 år. Jeg har en kompis som har kjøpt endel leiligheter og han gjør en rimelig god inntjening på disse.
Jeg innbiller meg jo at dette er gunstig, er egentlig litt overrasket over at ingen andre har anbefalt det. Jeg har hørt mye positivt om utleie, fond er det langt mer negativitet rundt.
Vel - det er som sagt ikke så lett. Det er klart at dette fremstår som attraktivt når vi kan se bakover på de 20 årene med størst boligprisstinging i historien.
Boligprisene styres i stor betalingsevnen til folk - altså hvor stor bolig kan man betale etter at alt annet er betalt. Det avgjøres av to faktorer - lønn og rente. Har man man 90000,- til å betale renter kan man låne 1 million til 9% rente, 1,5 millioner til 6%, 2 millioner til 4,5% og hele 3 millioner til 3% rente. De siste 25 årene har rentene falt fra over 10% til at du i dag kan låne penger til ned i mot 3%. Dette har gitt en engangseffekt som faktisk forklarer mer enn en dobling av prisen i reelle priser.
I dag er fremtidsutsiktene anerledes.....selv om renten er lav i dag - er lange renter høyere enn den flytende i dag! Man får altså ikke en slik engangseffekt igjen.
Derimot er det naturlig å anta at prisveksten fortsatt vil følge lønnsveksten - som trolig vil ligge på rundt 5% i tiden fremover.
Jeg vil også trekke frem risikoen ved at man strammer inn på boligbeskatningen - i form av høyere eiendomsskatt, høyere likningsverdi, eventuell skattlegning av leieinntekter som i dag er skattefrie og skatteplikt på fortjeneste ved boligsalg. Jeg tror på ingen måte at alt dette blir innført, men de 2 første er på god glid. Og innstrammingen behøver ikke å være så veldig sto før det slå betydelig ut. Med en rente på 3,4% så "koster" 20 000 i skatt like mye som et lån på drøyt 800 000,-. Altså - hvis man golder avdragene utenfor - så er nettokostanden av skatt + rente for en boligeier like stor med et huslån på 3,8 millioner og 10 000 i eiendomsskatt, som et huslån på 3 millioner og 30 000 i eiendomsskatt.
Jeg har tidligere nevnt ulempen med binding og høye inn og utgangskostander ved kjøp av leiebolig.
Jeg har også lyst til å nevne at det er mange kostander man ofte glemmer i regnestykket.
- huset/leiligheten står ofte litt tomt - ihvertfall fra kjøp til første utleie
- det koster en del penger å skaffe leieboere (annonser, depositumskonto, reise til og fra visninger)
- vedlikehold må påregnes
Også er det en gang mye styr med eleiboere. Jeg har leid ut i 10 år....det er betalingsproblemer, feil som må utbedres, nye nøker som må lages, kontoer som skal opprettes, leieboere som ringer og spør om utsatt betaling, selvangivelser som skal skrives, osv osv osv. Synes man dette er en grei hobby og ikke har behov for å verdsette sin egen tid så er det greit. Men skal man regne litt timer på alt man gjør - så blir det fort noen timer - og summen av alle disse ekstrakostandene kan bli ganske betydelige over år på et marginalt prosjekt!
Jeg har vel ennå ikke helt fått med meg hvor gammel du er. Er du midt i livet og kan kjøpe en utleieleilighet i byen som dine barn kan bruke når de skal studere - så er jeg ikke i mot det. Men er duikke helt etablert ennå, så vil jeg mye heller anbefale å bruke de ekstra pengene på å kjøpe deg en bolig som er stor nok til en utleieleilighet. Jeg bor selv i en stor eneboligbolig - men etter skattefradrag, skattefrie leieinntekter og en nøktern årlig prisstinign på 2,5% så bor jeg gratis og vel så det!
Mvh
OMF