Spare eller investere

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
johnnygrandis skrev:
Ambings skrev:
2) Kjøpe leilighet og leie ut
+ Du får leieinntekter, du er iferd med å sikre deg en større verdi ved prisoppgang.
- Styr med leieboer, evt. vedlikehold, gjeld (uff).
Jeg syntes definitivt denne løsningen er den beste. Legger du litt arbeid og research i og velge den rette leieboer er det ikke noe mas videre. Og som du sier du for mest sannsynlig en meget pen gevinst om du selger om 10-15 år. Jeg har en kompis som har kjøpt endel leiligheter og han gjør en rimelig god inntjening på disse.
Jeg innbiller meg jo at dette er gunstig, er egentlig litt overrasket over at ingen andre har anbefalt det. Jeg har hørt mye positivt om utleie, fond er det langt mer negativitet rundt.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Nifelheim skrev:
Formuebeskatning på bolig utover den man selv bor i mister nå noe av skattefordelene, noe som jaggu er på tide.
Hva blir evt. de nye reglene?

Forøvrig vil det vel alltid bli all time high priser på boligmarkedet så lenge man har inflasjon. (Alltid - eller ganske ofte).

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.449
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ambings skrev:
Jeg innbiller meg jo at dette er gunstig, er egentlig litt overrasket over at ingen andre har anbefalt det. Jeg har hørt mye positivt om utleie, fond er det langt mer negativitet rundt.
Kanskje fordi noen av oss fortsatt husker boligprisfallet rundt 1990. Da var det mange som plutselig satt med større lån enn verdien på leiligheten, og de som hadde kjøpt en ekstra leilighet på spekulasjon gikk det også ekstra ille med. Det var etter den epoken at ordningene med gjeldsforhandlinger for privatpersoner ble innført...

Klart, det er mulig å tjene godt på den måten, men det er litt mer med det enn litt småsparing i ny og ne.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.594
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ambings skrev:
johnnygrandis skrev:
Ambings skrev:
2) Kjøpe leilighet og leie ut
+ Du får leieinntekter, du er iferd med å sikre deg en større verdi ved prisoppgang.
- Styr med leieboer, evt. vedlikehold, gjeld (uff).
Jeg syntes definitivt denne løsningen er den beste. Legger du litt arbeid og research i og velge den rette leieboer er det ikke noe mas videre. Og som du sier du for mest sannsynlig en meget pen gevinst om du selger om 10-15 år. Jeg har en kompis som har kjøpt endel leiligheter og han gjør en rimelig god inntjening på disse.
Vel - det er som sagt ikke så lett. Det er klart at dette fremstår som attraktivt når vi kan se bakover på de 20 årene med størst boligprisstinging i historien.
Boligprisene styres i stor betalingsevnen til folk - altså hvor stor bolig kan man betale etter at alt annet er betalt. Det avgjøres av to faktorer - lønn og rente. Har man man 90000,- til å betale renter kan man låne 1 million til 9% rente, 1,5 millioner til 6%, 2 millioner til 4,5% og hele 3 millioner til 3% rente. De siste 25 årene har rentene falt fra over 10% til at du i dag kan låne penger til ned i mot 3%. Dette har gitt en engangseffekt som faktisk forklarer mer enn en dobling av prisen i reelle priser.

I dag er fremtidsutsiktene anerledes.....selv om renten er lav i dag - er lange renter høyere enn den flytende i dag! Man får altså ikke en slik engangseffekt igjen.
Derimot er det naturlig å anta at prisveksten fortsatt vil følge lønnsveksten - som trolig vil ligge på rundt 5% i tiden fremover.

Jeg vil også trekke frem risikoen ved at man strammer inn på boligbeskatningen - i form av høyere eiendomsskatt, høyere likningsverdi, eventuell skattlegning av leieinntekter som i dag er skattefrie og skatteplikt på fortjeneste ved boligsalg. Jeg tror på ingen måte at alt dette blir innført, men de 2 første er på god glid. Og innstrammingen behøver ikke å være så veldig sto før det slå betydelig ut. Med en rente på 3,4% så "koster" 20 000 i skatt like mye som et lån på drøyt 800 000,-. Altså - hvis man golder avdragene utenfor - så er nettokostanden av skatt + rente for en boligeier like stor med et huslån på 3,8 millioner og 10 000 i eiendomsskatt, som et huslån på 3 millioner og 30 000 i eiendomsskatt.

Jeg har tidligere nevnt ulempen med binding og høye inn og utgangskostander ved kjøp av leiebolig.

Jeg har også lyst til å nevne at det er mange kostander man ofte glemmer i regnestykket.
- huset/leiligheten står ofte litt tomt - ihvertfall fra kjøp til første utleie
- det koster en del penger å skaffe leieboere (annonser, depositumskonto, reise til og fra visninger)
- vedlikehold må påregnes

Også er det en gang mye styr med eleiboere. Jeg har leid ut i 10 år....det er betalingsproblemer, feil som må utbedres, nye nøker som må lages, kontoer som skal opprettes, leieboere som ringer og spør om utsatt betaling, selvangivelser som skal skrives, osv osv osv. Synes man dette er en grei hobby og ikke har behov for å verdsette sin egen tid så er det greit. Men skal man regne litt timer på alt man gjør - så blir det fort noen timer - og summen av alle disse ekstrakostandene kan bli ganske betydelige over år på et marginalt prosjekt!

Jeg har vel ennå ikke helt fått med meg hvor gammel du er. Er du midt i livet og kan kjøpe en utleieleilighet i byen som dine barn kan bruke når de skal studere - så er jeg ikke i mot det. Men er duikke helt etablert ennå, så vil jeg mye heller anbefale å bruke de ekstra pengene på å kjøpe deg en bolig som er stor nok til en utleieleilighet. Jeg bor selv i en stor eneboligbolig - men etter skattefradrag, skattefrie leieinntekter og en nøktern årlig prisstinign på 2,5% så bor jeg gratis og vel så det!

Mvh
OMF

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.500
Torget vurderinger
0
Ambings skrev:
Jeg kan godt oppbevare whiskeyen for deg, mot 0,3 promilles forvaltningshonorar.
Det klarer jeg helt utmerket selv, ellers takk. :D

Bare som eksempel, jeg har en Highland Park 30 år single malt som har steget med ca 60%, drøyt 1000,- på ca 2 år. Det råeste eksempelet var en 40 år gammel rum som steg fra £ 100,- til £ 1000,- på 7 år. Jeg fikk ikke kjøpt den til £ 100,- for fruen sa nei ! Men den episoden har lært henne å ikke protestere når jeg kjøper dyrt brennevin. Og det er da verd noen kroner det også! ;D

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Er det noen her som har erfaring og tanker å dele, om det å kjøpe og selge gull-/sølvmynter?

N

nb

Gjest
ØivindJ skrev:
Er det noen her som har erfaring og tanker å dele, om det å kjøpe og selge gull-/sølvmynter?
Det er garantert stor forskjell på kjøps - og salgspris, eller bid-offer-spread som det heter på fagspråket. Det betyr at dersom du kjøpte noen mynter og umiddelbart solgte de ville du tapt en god slump penger. Dessuten vet garantert alle du handler med svært mye mer enn deg om verdien på slike utover den rene metallverdien.

Om det du ønsker egentlig er å investere i gull eller sølv så finnes det garantert mer effektive måter å gjøre det på.

Konklusjon: Styr unna.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Proffen skrev:
@ KW: skal ikke si for mye om de faktiske forhold; til det vet jeg kanskje ikke nok.
Men mistenker jo at pensjonen fadern nå får utbetalt på grunnlag av arbeidsgivers innbetalinger ikke har blitt slik han forestilte seg saken, den gang han I TILLEGG begynte å betale privat pensjonsforsikring. Slik jeg har forstått det på ham i alle fall, får han ikke noe utbetalt av den privat initierte pensjonsinnbetalingen. Er det fordi han får "for mye" utbetalt allerede, basert på arbeidsgivers pensjonsinnbetalinger?
Beats me, men likefullt noe å grave litt i, når spørsmålet først er stilt....?

mvh
Proffen
Dette høres merkelig ut. Man må skatte for private pensjoner, men det er alt.

Det man får fra folketrygden påvirkes ikke av private pensjoner, verken fra tjenestepensjon eller individuell pensjonsavtale.

Dog er skattereglene for individuelle pensjonavtaler nå sånn at dette bør alle styre unna.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
nb skrev:
ØivindJ skrev:
Dessuten vet garantert alle du handler med svært mye mer enn deg om verdien på slike utover den rene metallverdien.

Om det du ønsker egentlig er å investere i gull eller sølv så finnes det garantert mer effektive måter å gjøre det på.
:) Tenkte ikke på sjeldne mynter, men på slike usirkulerte.

Men takk for at du påpekte noe helt vesentlig (som jeg ikke hadde tenkt på) uansett.
(The most popular have spreads of 10.1% and 11.9%, respectively.)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.500
Torget vurderinger
0
Når det gjelder å spare i sølv og gull er mynter klart det mest fornuftige. Kjøper du barrer må du betale moms til staten, kjøper du sølv eller gullmynter slipper du å betale moms. Dette ut fra en betraktning som går på at "barrer" er en vare du kjøper, mens mynter er valuta som du veksler. Det finnes norske sølvmynter der metallverdien langt overgår både pålydende og "normal omsetningsverdi", dette har begrunnelse i at det er forbudt å smelte om "kongens mynt". Det er faktisk ganske straffbart, og det blir derfor noe vankelig å utnytte metallverdien.

En annen sak er formueskatten på mynter i edelmetall. Kjøper du gull/sølvmynter i en valuta som er svak mot norske kroner vil pålydende verdi omregnet til norske kroner bli laaangt lavere enn metallverdien. Du oppgir selvsagt valutaverdien og ikke metallverdien til beskatning....! NB dette gjelder bare valuta som fortsat er i bruk. Har du greske drakmer i gull, så er ikke dette lenger gangbar mynt og verdien må fastsettes ved takst av en numismatiker, og her vil nok metallverdien komme inn med full styrke.

Som eksempel kan nevnes Meksikanske pesos der 50 peso mynt i gull har en valutaverdi på ca kr 21,- mens den koster ca 12.500,- ! En grei måte å skjule formue på.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.449
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har vel sagt det før i tråden, men å kjøpe gull eller sølv nå tror jeg er en veldig dårlig idé. Kommer til å falle som en stein så snart det foreligger en troverdig plan for gjeldshåndtering i EU, og deretter ligge nokså flatt i 30 år. Det er ihvertfall hva som skjedde sist det var en boble i edle metaller. Med den spreaden går ikke det spillet i småsparerens favør.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.500
Torget vurderinger
0
Da forutsetter Asbjørn at en sådan plan for gjeldshåndtering vil bli både utviklet og troverdig...... Skeptisk, meget skeptisk! Men enig i at det nok er i seneste laget å søke til gull/sølv. Det finnes et indistruellt behov for gull som er stort, men det forutsetter jo at det finnes kjøpere til de avanserte produktene som krever disse fancy metallene. Og går økonomien i dass vil de potensielle kjøperne ha nok med å skaffe seg mat!

Istedtet for gull/sølv kan det på mange måter synes som like fornuftig å kjøpe en bondegård, et lass med skytevåpen, masse ammunisjon og piggtråd! Da slipper du kanskje å sulte!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.449
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er litt som det ble sagt om USA: EU vil gjøre det riktige, etter å ha prøvd alle andre muligheter først.

Gjelden til Hellas er bare 1,75 % av eurosonens BNP eller omtrent 4 % av ett års skatteinngang i eurosonen. Høyst fixable, hvis man må. Nå ser det ut som om fokus er i ferd med å flytte seg fra utgiftskutt i Hellas (som ikke vil løse problemet) til redningsplaner for banker som eventuelt konker som følge av en gresk konkurs. Kanskje man skulle fokusert på det før, ettersom den reelle bekymringen er at banker ikke blir i stand til å gjøre opp for seg og at 2008-scenariet gjentar seg, men bedre sent enn aldri.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.594
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Uten å si noe om trådstarter kunnskapsnivå så synes jeg vel på generellt grunnlag at det det er en missmatch i kompetanseforventninger når man svarer noen som spør etter investeringsråd på et nettforum med å spekulere i gull/sølvmynter som er i sirkulasjon med som kan smeltes om til en høyere verdi.

Det enkleste er ofte det beste.
- bankinnskudd
- indeksobligasjon
- bolig (helst egen)

Mvh
OMF

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
... eller du kan begynne å samle/abonnere på dyrt krimskrams fra Franklin Mint
::)

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Jeg har testet DNB NOR fond (Middels) i et år nå, med 1000,- for å se bevegelsene.

Vært oppe i 1118, og nå er det nede i 1030 eller no'

Ingen avkastning med andre ord. Å plassere en tusenlapp i et fond over tid, for å se utviklingen er ikke så dumt. Lettere å følge med da, enn å studere børsen. :)

N

nb

Gjest
rumath skrev:
Ingen avkastning med andre ord. Å plassere en tusenlapp i et fond over tid, for å se utviklingen er ikke så dumt. Lettere å følge med da, enn å studere børsen. :)
Om du lurer på hvordan børsen har utviklet seg over et gitt tidsrom finner du greit ørten grafer vha google.com eller lignende tjenster...

N

Nifelheim

Gjest
også dnb nor da... Banken som tyner sine kunder mest.

Husker godt reklamen de hadde for 5-10 år siden. Barn som hadde badehåndkler med banklogoer og kom seg ut av vannet og skulle varme seg. Barna endte opp med å fryse fordi de hadde så små håndkleder, men den ene dro frem kom DnB Nor og kunne varme dem alle sammen med sitt megahåndklede.

Helt ærlig reklamefilm som dnb nor aldri burde ha godkjent. Hvem var disse barna? Håndkledeutdeling til kundene er jo svært vanlig, er det ikke? Så hvilken annen konklusjon kan man ty til enn at barna var en allegori for bankene og utbyttet de tok.

DnB Nor er aldri i nærheten av å gi gode tilbud innen bank, om man da ikke har et sært fagforbund som har avtale med dem.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Tja, vanskeligt. Der er bare en måte å spare på, og det er å ikke bruke penger, ikke videre morsomt kanskje.
Børsen ja, i disse tider er aksjer billige og rekylen kommer på et tidspunkt. Under finanskrisen kjøpte jeg selv OBX Bull, hadde jeg da bare kjøpt REC bear også. På børsen gjelder dog reglen om aldrig å investere mer enn du har råd å tape. Trading er veldig risikabelt, bedre er det å investere i solide selskaper der utbetaler utbytte og bare sitte rolig, lenge.
Alt går i bølger, Skagen sine fond gjorde det jo utrolig bra en stund, men har vært helt på jordet, sammen med resten av markedet den seneste tiden. Jeg har tapt penger hver måned på mine fond den siste tiden.
Men som sagt, en inngang nå er sikkert ikke dumt om man har et langt perspektiv.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Sparing bør deles. En del plasseres sikkert i høyrentekonto, som gir lav avkastning, men er rimelig trygg plassering. Den andre delen plasseres med risiko, f.eks i indeksfond, hvor risikoen er relativt lav, og forvaltningskostandene veldig lave. Dette gir høyere forventet avkastning enn sparekonto, men også en viss fare for å tape deler av sparekapitalen.

Man bør på forhånd bestemme seg for hvor stor andel av sparepengene man vil plassere trygt og hvor stor andel med risiko.

Dersom børsen endrer seg veldig mye opp eller ned bør man rebalansere, dvs. kjøpe eller selge fondsandeler slik at man kommer tilbake til den andelen man opprinnelig bestemte seg for. Rebalansering gjør at man avkastningsmessig kommer best ut over tid. Man bør likevel ikke rebalansere for ofte pga. kostnadene ved kjøp og salg.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
[/quote]

Jeg har vel ennå ikke helt fått med meg hvor gammel du er. Er du midt i livet og kan kjøpe en utleieleilighet i byen som dine barn kan bruke når de skal studere - så er jeg ikke i mot det. Men er duikke helt etablert ennå, så vil jeg mye heller anbefale å bruke de ekstra pengene på å kjøpe deg en bolig som er stor nok til en utleieleilighet. Jeg bor selv i en stor eneboligbolig - men etter skattefradrag, skattefrie leieinntekter og en nøktern årlig prisstinign på 2,5% så bor jeg gratis og vel så det!

Mvh
OMF

[/quote]

Jeg er ferdig med å spare i egen bolig, dog uten utleiedel da dette ikke ville ha vært ønskelig for meg og samtidig vanskelig å finne en slik type hus her jeg bor.

Med krisetider rundt omkring, tenker jeg at fast eiendom er noe som ikke blir borte i krisetider. Samtidig har man jo et ønske om å la sparepengene yngle på et høyere gir enn 1., slik jeg opplever at det blir ved å sette de i banken.

N

nb

Gjest
Ambings skrev:
Samtidig har man jo et ønske om å la sparepengene yngle på et høyere gir enn 1., slik jeg opplever at det blir ved å sette de i banken.
Så langt i år har bankinnskudd vært noe av det beste man kan ha;

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.803
Hvis man har penger til overs er det kanskje en ide å vurdere eiendom i utlandet. Hvis man rigger seg godt til så kan store deler av finanskostnadene dekkes gjennom egen ferie og / eller utleie. Akkurat nå tror jeg det står slik til i Euroland at det ikke brennhaster med å komme seg inn i markedet, men jeg tror også at de som finner gode objekter i dag gjør en god investering.

Spanskekysten har falt mye de siste årene, f.eks.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Sparing bør deles. En del plasseres sikkert i høyrentekonto, som gir lav avkastning, men er rimelig trygg plassering. Den andre delen plasseres med risiko, f.eks i indeksfond, hvor risikoen er relativt lav, og forvaltningskostandene veldig lave. Dette gir høyere forventet avkastning enn sparekonto, men også en viss fare for å tape deler av sparekapitalen.

Man bør på forhånd bestemme seg for hvor stor andel av sparepengene man vil plassere trygt og hvor stor andel med risiko.

Dersom børsen endrer seg veldig mye opp eller ned bør man rebalansere, dvs. kjøpe eller selge fondsandeler slik at man kommer tilbake til den andelen man opprinnelig bestemte seg for. Rebalansering gjør at man avkastningsmessig kommer best ut over tid. Man bør likevel ikke rebalansere for ofte pga. kostnadene ved kjøp og salg.
Jeg er helt enig med deg BT. Dette er måten man bør gå frem på hvis man skal forvalte egne midler over tid.

Når det gjelder rebalansering ser jeg ikke helt hva du mener med kostnader. Tenker du da skatt?
I mitt hode er de fleste fond kostnadsfrie å tegne i dag og for en som ikke er veldig erfaren med aksjeinvesteringer vil jeg si fond er det beste valget. Hvorvidt man skal velge indeks eller aktivt forvaltet fond blir en smakssak. Kostnadene i noen fond tas igjen i god avkastning også, det er ikke utelukkende slik at aktivt forvaltede fond er dårligere.
Glem heller ikke å spre fondsinvesteringer, over flere land, bransjer og forvaltere.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.514
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ferdig med å spare i egen bolig, penger til overs, og altså ikke ønske eller planer om å flytte til dyrere bolig eller dyrere strøk. I mine øyne er man da i mål når det gjelder økonomisk trygghet, og kan bruke pengene på ting man virkelig har lyst til. Den bilen du alltid har hatt lyst på, en lekker båt, og selvfølgelig det ultimate hifi-anlegget.
Nå svarer ikke jeg på åpningsinnlegget, vet det, bare lufter noen tanker.

Jeg er ingen økonomisk rådgiver, om jeg var burde du ikke ha mer tillit til meg. Ved et par arveoppgjør har vi etter råd fra våre solide bankforbindelser satt penger på såkalt trygge fond, men disse ligger fremdeles etter 8-12 år og vaker på 80-100% av innskuddsverdien. De har aldri vært over 120%.
Vi har også flyttet noen ganger, både pga jobb og familieforøkelser, uten å spekulere på hva som er lure tidspunkt og områder å investere i. Vi har bare kjøpt fort der vi ønsker å bo, akkurat når vi trenger det. Vi holder på å flytte nå, har akkurat kjøpt og solgt, og derfor kikket litt på bolighistorien vår. Vi kjøpte første bolig i 1989, og har opplevd en gjennomsnittlig verdiøkning på 11 % pr år fram til idag. Da er utgifter til vedlikehold og oppgradering regnet med i investeringen. Hvis vi utelater disse utgiftene blir gjennomsnittlig verdiøkning ca. 13.5%. Alle boligene har vært sentralt i større byer, noe som sikrer at ting alltid er salgbart.
Kanskje det lønner seg å bo i by´n. ;)

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Audiophile-Arve skrev:
Kva med å investere i dyre stereoanlegg? I kva grad det er ei "god" investering, kan sjølvsagt diskuterast. Men det kan godt tenkjast at du vert fornøgd med investeringa likevel.....
Det har jeg egentlig gjort i 25 år - dyrt har vært litt definert etter lommebokas tykkelse. Men jeg har lenge hatt god nok lyd. Jeg er enig i at det kan være en god investering, men kanskje ikke i denne sammenheng. Derfor skrev jeg det også i startinnlegget at jeg hadde investert nok penger i både bil og stereoanlegg som jeg mener er gode opplevelsesinvesteringer i hverdagen.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Bx skrev:
Hvis man har penger til overs er det kanskje en ide å vurdere eiendom i utlandet. Hvis man rigger seg godt til så kan store deler av finanskostnadene dekkes gjennom egen ferie og / eller utleie. Akkurat nå tror jeg det står slik til i Euroland at det ikke brennhaster med å komme seg inn i markedet, men jeg tror også at de som finner gode objekter i dag gjør en god investering.

Jeg har vurdert dette flere ganger siden 2005, men kommet fram til at det kanskje ikke er så smart i forhold til å ha leieinntekter i eget land. Årsak: Ville jeg ha betalt ekstra for å leie en leilighet et sted når man får kbillige pakker med fly/hotell/leilighet? Svaret mitt var nei.

Men det er godt mulig at man kan gjøre et kupp i forhold til kjøp nå og salg om få år. Men det er litt med avstand og mulighet til å vedlikeholde/passe på.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
ottone skrev:
Ferdig med å spare i egen bolig, penger til overs, og altså ikke ønske eller planer om å flytte til dyrere bolig eller dyrere strøk. I mine øyne er man da i mål når det gjelder økonomisk trygghet, og kan bruke pengene på ting man virkelig har lyst til. Den bilen du alltid har hatt lyst på, en lekker båt, og selvfølgelig det ultimate hifi-anlegget.
Nå svarer ikke jeg på åpningsinnlegget, vet det, bare lufter noen tanker.

Jeg er ingen økonomisk rådgiver, om jeg var burde du ikke ha mer tillit til meg. Ved et par arveoppgjør har vi etter råd fra våre solide bankforbindelser satt penger på såkalt trygge fond, men disse ligger fremdeles etter 8-12 år og vaker på 80-100% av innskuddsverdien. De har aldri vært over 120%.
Vi har også flyttet noen ganger, både pga jobb og familieforøkelser, uten å spekulere på hva som er lure tidspunkt og områder å investere i. Vi har bare kjøpt fort der vi ønsker å bo, akkurat når vi trenger det. Vi holder på å flytte nå, har akkurat kjøpt og solgt, og derfor kikket litt på bolighistorien vår. Vi kjøpte første bolig i 1989, og har opplevd en gjennomsnittlig verdiøkning på 11 % pr år fram til idag. Da er utgifter til vedlikehold og oppgradering regnet med i investeringen. Hvis vi utelater disse utgiftene blir gjennomsnittlig verdiøkning ca. 13.5%. Alle boligene har vært sentralt i større byer, noe som sikrer at ting alltid er salgbart.
Kanskje det lønner seg å bo i by´n. ;)
Det du skriver her, viser jo at det har vært en god gevinst på bolig. Man må jo skatte av overskuddet når man selger noe man ikke har bodd hvis man får mer for det enn ved kjøp, men samtidig slipper man med mindre formuesskatt hvert år, enn ved å ha pengene i banken.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
ottone skrev:
Hva med økonomisk frihet? :)

Hvilke råd en ønsker å lytte til, må ha sammenheng med ens egne økonomiske mål.

Et nedbetalt hus som en selv bor i, putter vel akkurat null kroner i din lomme, samtidig som det bringer med seg utgifter. Helt til den dagen du flytter til noe mindre.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ambings skrev:
Bx skrev:
Hvis man har penger til overs er det kanskje en ide å vurdere eiendom i utlandet.  Hvis man rigger seg godt til så kan store deler av finanskostnadene dekkes gjennom egen ferie og / eller utleie. Akkurat nå tror jeg det står slik til i Euroland at det ikke brennhaster med å komme seg inn i markedet, men jeg tror også at de som finner gode objekter i dag gjør en god investering.

Jeg har vurdert dette flere ganger siden 2005, men kommet fram til at det kanskje ikke er så smart i forhold til å ha leieinntekter i eget land. Årsak: Ville jeg ha betalt ekstra for å leie en leilighet et sted når man får kbillige pakker med fly/hotell/leilighet? Svaret mitt var nei.

Men det er godt mulig at man kan gjøre et kupp i forhold til kjøp nå og salg om få år. Men det er litt med avstand og mulighet til å vedlikeholde/passe på.
Men det er jo ikke slik. Billige pakker har alltid fantes, og utleiemarkedet for utleie til turister har eksistert parallelt. Det er ofte eldre folk som skal oppholde seg i utlandet lenge som leier leilighet. De vil leie kåken i to måneder eller tre. Et par før jul, og et par etter jul vil innbringe solide summer som dekker utleggene, vil jeg tro.

Jeg vet ikke om det er en lur investering, det vet jeg for lite om. Men du er i et utleiemarked som er ganske safe, i og med at kundene hovedsaklig dreier seg om veletablerte eldre folk. De har både penger til husleien, og orden nok i sysakene til å ikke forringe verdien med hærverk. Skulle jeg først inn i et utleiemarked tror jeg at å leie ut sydenbolig til norske pensjonister er ganske safe på alle måter.

Men om det er penger i det vet andre bedre enn meg. Mine foreldre har en utrolig leieavtale der de betaler 600 euro i mnd for en flott leilighet med to soverom, stor stue med spisebord i tillegg til sittegruppe, lite kjøkken og bad, men stor veranda som kan lukkes inne med vinduer. Alt dette og utsikt over Albir bay er sykt billig, så de er nok et særtilfelle der huseier har valgt de ut av andre enn økonomiske årsaker. Hvor mye det koster å leie en slik leilighet på det åpne markedet vet jeg ikke, men det er nok endel mer.

Problemet med å investere på den spanske solkysten er at der fallet har vært størst, er det også færre som ønsker å reise. Det er gjerne steder der det er nødvendig å leie bil i tillegg. Torrevieja er for eksempel et slik sted. Stort sentrum til å være en spansk landsby, men ofte litt lang avstand fra bolig til butikker. Mer populære steder som Albir, Altea og Alfaz del Pi har ikke hatt like store prisfall på boliger.

Men, det er verdt å sjekke ut. For det første så kan det se ut som om boligboblen i Spania allerede har sprukket, og ytterligere tap er vel ikke så veldig sannsynlige. Dess dårligere økonomi landet får dess mer interessant er det for nordmenn å bo der, for det blir billigere for oss å bruke oljepengene der. Det er selvsagt mulig at markedet faller enda mer, alt er tross alt mulig. Men fallene har vært såpass store at det spørs om det er rom for meg fall.

En ting skal du vite: Det er gullkantet å kjøpe ny bolig i Spania fram til nyttår. De har halvert momsen på nye boliger fram til årets slutt.
http://viover60.no/oss-imellom/i-tiden/lukrativt-aa-bygge-i-spania.html

I tillegg har du muligheten til å ha et sted i utlandet du kan reise til når det ikke er bortleid. Du kan ha et skap med sesongklær og slikt, slik at du bare pakker en liten bag som du tar med deg på flyet. Reiser du lavpris kan du da få deg en billighelg borte fra Norge i vante omgivelser, med hifi og musikk på HDD etc. Det er kanskje lite fleksibelt. For meg, som har hjemmekontoravtale, ville det vært helt genialt å reise til Spania et par, tre uker for å jobbe fra hjemmekontor der nede. Spansk mobilt bredbånd hadde holdt til mitt bruk.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.449
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Da forutsetter Asbjørn at en sådan plan for gjeldshåndtering vil bli både utviklet og troverdig...... Skeptisk, meget skeptisk!
Bare se på reaksjonen på børsene i dag. Frau Merkel og Monsieur Sarkozy har visstnok blitt enige om en eller annen slags plan, eller i det minste om en plan om å skaffe seg en plan, men de vil ikke si noe om hva den går ut på riktig ennå. Og den nyheten var alt som trengtes for en 2,5 % oppgang overalt. Forventningene er ikke spesielt høye, for å si det litt forsiktig.

Topp Bunn