Spørsmål vedr lyse/diffuse streker på tvers av skjerm

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Hei, har en SAMSUNG 43" 4K QLED TV (modell QE43Q65AAUXXC)

jeg opplever å få horisontale streker på den ved ulike bilder, gjerne mørke. Disse er kanskje 1-2 cm brede og ser ut som de har en ørlite lysere kontrast enn resten av bildet. Noen som vet hva dette kan skyldes? Har skrudd av det meste av «butikk innstillingene» etter anbefaling på nett hva hjemmekalibrering angår.

ikke voldsomt plagsomt men det er jo heller ikke meningen at det skal være sånn
 
H

Hifibasillen

Gjest
Virker til å være noe form for "clouding" altså at bakgrunnen ikke er helt jevn over hele skjermen har det litt samme på min Q70R enda denne er direkte baklyst, din er vel kantbelyst med dual led vil jeg anta og da starter som oftest problemer bare der men dette trenger ikke være en dårlig tv for det.

En ting å merke seg med lcd skjermer er såkalt panel lotteri altså du kan ha flere av akkurat samme tv men de kan ha forskjellige måter å gjengi bildet på, noen kan ha en litt annen sortnivå og andre igjen kan ha mer blødning rundt kantene osv. hvis det jeg nevnte ikke stemmer overens ville jeg tatt tv'n inn til en sjekk 🤔
 
Sist redigert av en moderator:

dedekam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.07.2006
Innlegg
155
Antall liker
18
Virker til å være noe form for "clouding" altså at bakgrunnen ikke er helt jevn over hele skjermen har det litt samme på min Q70R enda denne er direkte baklyst, din er vel kantbelyst med dual led vil jeg anta og da starter som oftest problemer bare der men dette trenger ikke være en dårlig tv for det.

En ting å merke seg med lcd skjermer er såkalt panel lotteri altså du kan ha flere av akkurat samme tv men de kan ha forskjellige måter å gjengi bildet på, noen kan ha en litt annen sortnivå og andre igjen kan ha mer blødning rundt kantene osv. hvis det jeg nevnte ikke stemmer overens ville jeg tatt tv'n inn til en sjekk 🤔
takk for svar ! noe som slo meg i går var at når jeg så på en fil fra PC, ikke streaming, så er det fraværende..samme med vanlig lineær TV (sistnevnte er det kun PL det evnt går i)..men men...er som sagt ikke verdens undergang, og heldigvis er ikke TVn så stor at det blir MEGA tydelig..dette er primær apparatet i leiligheten ;-)
 
H

Hifibasillen

Gjest
Hmm stemmer da virker det å være inngang og eller prosessering som kanskje kan være noe problem og ikke selve displayet med ujevnheter du opplever, hvis du plages med i lengden kunne si sagt tatt kontakt med butikken du handlet hos for eventuelt reparasjon eller bytte, eventuelt sjekk for oppdateringer på tven.
 
Topp Bunn