Spørsmål til platespiller

G

Gasolin

Gjest
Hei
Jeg har koplet Audio Technica LP5 til receiveren for å sjekke at den virker. Det høres ut som lp'en spilles for sakte/ litt slow motion på 33. Jeg har satt den på Line bakpå spilleren som beskrevet i manualen når det ikke er en phono inngang. Mangler jeg noe? Vil det rette seg opp når jeg får dedikert riaa og forsterker?

Og så en positiv ting. Lett som en lek å kople opp spiller, justere headshell og pu;)

Mvh. René

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom det går for seint rundt, trur eg ikkje det er råd å justere pitch på desse spelarane. Det kan ta eit døgn eller så å få spelaren til å gå slik han skal, og det kan vere nødvendig med ørlite olje. Men eg trur det ikkje, dette verkar som ein feil. Har du kjøpt nytt?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Last ned en app på iphone og sjekk om den går rundt med 33.33 rpm. Gir deg i hvertfall en indikasjon...

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
325
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Har du prøvd fler enn en plate? Hvis ikke, er du sikker på at platen du har prøvd ikke skal spilles av på 45?

G

Gasolin

Gjest
Har testet Madonna: Like a prayer originalutgave, Susanne Vega med Luca og Pantera: A vulgar display of power. På 45 høres det alt for raskt ut.

G

Gasolin

Gjest
Takk da er feilen funnet.
Den viser 28.7.
Da skjønner jeg hvorfor Madonna høres ut som en kvinnelig bodybuilder på steroider:(
Har sendt epost til Platekompaniet med ønske om å benytte angreretten og få pengene retur.
Bestilt 30.1 men pga. feil leveranse ved første sending fikk jeg først platespilleren torsdag forrige uke og det må da gå under angreretten på 14 dager.

Takk for alle innspill og hjelp.

René

Sist redigert:

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
376
Torget vurderinger
10
Det er ikke angreretten du skal benytte deg av, men Reklamasjonsretten i forhold til Norsk lov om forbrukerkjøp. Angrerettene er til bruk dersom du har endret mening angående et kjøp som er gjort på postordre. Her er det snakk om et produkt som ikke yter ihht spesifikasjon, eller er mangelfull. Da har du rett til å reklamere, evt å heve kjøpet dersom leverandøren ikke kan gi deg ny vare som fungerer tilfredsstillende. Leverandøren har i første omgang rett til å forsøke å utbedre feilen, eller skaffe deg ny tilfresstillende vare. Prøv på det først.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Siden det er under 14 dager så kan du benytte deg av angreretten. Du trenger vel for så vidt ikke nevne at den går med feil hastighet, men kun oppgi at du er misfornøyd og angrer som en hund:) Nevner du feilen så kan det hende at de da sier at det går inn under rekkamasjon (selv om det strengt tatt blir feil), men det blir jo du som må mase og klage. Angrett. Done deal, IMO:) Kjøp deg en Rega RP3 i steden (viskestemme så Gunnar Brekke hører meg....eller kjøp en pent brukt SL:):) )

Z

Zomby_Woof

Gjest
15% avvik, omtrent? Det er, ehhhh, en god del....

Hvis den er remdrevet, kan det skyldes sleip drivrem/drivhjul (rester av slippmiddel fra støpeprosessen). Prøv å vaske remmen med Zalo, vann og en klut. Drivhjulet på motoren kan vaskes med en Q-tip og sprit. Hvis du ikke vil ha en annen spiller, da.

G

Gasolin

Gjest
Tenker rep. ikke er tilfredsstillende på et helt nytt produkt men ser hva de svarer og vurderer videre ift. ombytte. Det er en DD spiller. Jeg mener også 15% eller 4,5 omgang for lite i minuttet er en pen feilmargin.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.018
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
15% avvik i hastighet heter defekt spiller.
Ikke finn deg i noe snikksnakk, du bør få en ny spiller.
Hvis ikke setter vi igang en kampanje.
Forhandler skulle skamme seg.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det er dette som er litt synd med DD-spillerne fra Hanpin, det er for dårlig kvalitetskontroll og for dårlig spec på motorene. Kjedelig når det blir slik! Var jeg i din situasjon, bytt og gå for en Rega eller SL1210 eller den brukte VPI Traveller med pickup som ligger på brukten.

G

Gasolin

Gjest
Glemte i første omgang å teste med 45 hastighet. Har nå målt med RPM Calculator og her måles det 38.6.
Jaja jeg er vel like uheldig som så mange andre har vært før meg ved handel av platespiller.

Z

Zomby_Woof

Gjest
DD også. Vi er nesten på nivå med 60Hz vs. 50Hz? er ikke det 20%, tro?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hm. Er det en bryter under tallerken da, som styrer valgt strøm, slik som Technics....

teletor

Bransjeaktør
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
73
Hei A--udio Technica LP5:
Denne spilleren skal ha motor som er uavhengig av 50/ 60hz. Det er nok en feil på den og det må du reklamere til selger på - ikke drive med div forsøk selv på utbedringer. Det kan fort medføre at selger ikke aksepterer en garantisak eller tilbakevering.
Du kan selvfølgelig også bruke angreretten, men der er endel vilkår selger operer med som du må sette deg inn i og oppfylle. Les igjennom angrerettskemaet som skal følge med apparatet fra netthandler.
Teletor

G

Gasolin

Gjest
Godt innspill men har sett under spilleren og under tallerkenen men fandt ingen skjulte saker som ku få opp farten.
Nå ligger 33 på 28.4 og 45 på 38.4.
Det er min første platespiller så jeg hverken vil eller kan gjøre noe selv. Avventer svar fra PK.
Regner med det ordner seg

G

Gasolin

Gjest
Platekompaniet sender returlapp, betaler frakt og ordner opp på beste vis dvs. møter mitt/ kundens ønske uten spørsmål.

Da er jakten igang igjen og det klassiske spørsmål dukker opp på nytt: Hva skal jeg da gå for?
Etter å ha prøvd LP5 har jeg innsett at jeg er vinylfrelst og vurderer derfoe å gå opp et hakk i pris og kvalitet.
Vurderer rega rp6 eller Clearaudio concept. Ut ifra duell testen i lyd og bilde virker rp6 mer tiltalende ift. fyldigere lyd til rock/ metal.
Eneste ummiddelbare negative er at ved pu bytte til annet merke enn rega må løfte armen. Hva betyr det i praksis?
Hva er passende pris på riaa til en spiller i den prisklassen?

Er det noen som har erfaringer med disse to?

René

Topp Bunn