Spørsmål angående Cardas.

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Ser at mange er meget fornøyde med sine cardas kabler, men jeg registrerer også at nesten samtlige av de som hyller cardas har Golden Cross modellene eller høyere.

Hvor langt opp på stigen må man for å få de elskede egenskapene til cardas?
www.cardas.com

O

om.s

Gjest
Dette er det vel ikke noe enkelt svar på.
Selv hadde jeg Golden Cross rca som min første signalkabel for mange år siden, og havnet en tid med noe annet frem til en 5-6 år siden, da hadde og elektronikken blitt bedre og GC opplevdes som noe "varm" mot Golden Reference (bruker den rund baut) den har som nevnt ett annet sted en noe mer nøytral klang, ett godt tips er å sammenligne med lyden (mørk, varm, detaljert etc) som du hører på konserter og siden ta deg en stund fremfor anlegget.

Selv har jeg hatt kabler som nok kan sies er mer transparante enn CGR men ikke med den samme naturlige klangen og roen.

Sikkert delte meninger om dette og, men å gi ett start tips er vanskelig også da du ikke nevner utstyret du anvender, men ett relativt godt kompromiss kan jo være å teste med Neutral Reference, en kabel jeg selv har liten erfaring med, men har hørt gode skussmål om fra kjente som bruker denne, rent prismessig blir man heller ikke ruinert....

mvh

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Håpet på svar fra deg om.s:)

Det var helst cross jeg hadde i tankene, neutral reference kan jeg muligens strekke meg meg til. (noen som vet pris på disse i norge i farten?)

Utstyret de skal brukes med er Sonus faber concertino domus og eci4.

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
96
Sted
Vestlandet
Heisann.
Har også vært innom min del av kabler, alt fra Isoda HA-20 (HiFi klubben) til hjemmesnekrede hifisentral-signalkabler med installasjonskabel-ledere som ble tvunnet.
Har også testet Oljekablene fra Bergen, og har vært innom andre sølvkabler og kobberkabler i ulike prisklasser og variasjoner.
Jeg fikk imidlertid tak i noen Cardas Hexlink 5c 2m XLR i Norge nylig, tror faktisk det var i sentralen.
Etter at disse kom inn i riggen har jeg storkost meg, musikaliteten har vært enorm! ;D og anlegget har aldri fungert så bra som dette.
Eneste ulempen er at jeg bare hadde ett sett med denne kabelen og at det har virket vanskelig å få tak i denne brukt i Norge.
Har ofte tenkt på hvordan det kunne låte med bare Cardas i signalkjeden, ligger sannsynligvis latent i denne lidelsen det. :p
I går fikk jeg heldigvis tilslaget på et stk. RCA Cardas Hexlink 5c via Ebay, som jeg kan bruke mellom DAC og pre.
Gleder meg!
(Håper bare kona ikke leser i dette forumet, kan erindre en post som gikk på dette...)
Vil anbefale denne kabelen varmt hvis målet er å lytte til musikk!
Beste signalkabelen jeg har hatt i anlegget hittil iallefall.
:)

O

om.s

Gjest
Al skrev:
Håpet på svar fra deg om.s:)

Det var helst cross jeg hadde i tankene, neutral reference kan jeg muligens strekke meg meg til. (noen som vet pris på disse i norge i farten?)

Utstyret de skal brukes med er Sonus faber concertino domus og eci4.
Hyggelig å kunne hjelpe, Cross har jeg dessverre ikke egen erfaring med, men igjen, har bekjente som har anvendt den med stort hell, har man muligheten å få testet så kjør på! Ellers er Vidar på AudioArt (Cardas i Norge) en særdeles hyggelig og behjelpelig kar å ha med å gjøre, ta en prat med ham, kanskje har han noe brukt for en hyggelig pris? Ellers ser jeg Hifiasylet beskriver sine erfaringer med sin(e) kabler, også noe å vurdere?
www.audioart.no

mvh

N

nb

Gjest
Ring Vidar på Audioart (www.audioart.no). Han er en hyggelig fyr og det er sikkert mulig å få noe på hjemlån evt mot et depositum.

O

om.s

Gjest
nb skrev:
Ring Vidar på Audioart (www.audioart.no). Han er en hyggelig fyr og det er sikkert mulig å få noe på hjemlån evt mot et depositum.
Hyggelig å kunne være enig for engangskyld nb ;) , ikke minst er det verdt å merke seg prissenkningen på Cardas kablene i Norge, skal visst være ganske lik den i USA.

mvh

N

nb

Gjest
om.s skrev:
ikke minst er det verdt å merke seg prissenkningen på Cardas kablene i Norge, skal visst være ganske lik den i USA.
Jøss - det er jo tilnærmet en sensasjon i denne bransjen, skulle jo egentlig bare mangle, vanskelig for å se veldig tungtveiende grunner til at prisdifferansen bør være veldig mye større enn justering for moms + frakt fra junaiten. Slike ting er det jo garantert knapt serviceutgifter på uansett.

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Et fint tips! rimelige var de og. Men slik saken er, og som jeg sikkert kunne tatt med i første post, så jeg på jakt etter kabler som tåler en oppgradering eller 2. Jeg er ikke på jakt etter det ultimate kabelsett, til det har jeg ikke råd. Men jeg har hatt noen anlegg nå og er lei av stadig å skifte kabler. Slik som Cardas lyden beskrives her på forumet, så virker det som en grei vei å gå.

Jeg har altid vært nysjerrig på cardas, men problemet i første innlegger er grunnen til at jeg aldri har handlet det. Jeg har ikke lyst til å bruke (for meg) mye penger og ikke få noe av den nærmest magisk musikalske cardas signaturen.

K

kbwh

Gjest
Jeg hadde ventet med kablene, og heller lekt litt med toe-in og tilting på høyttalerne, samt plassering og lytteposisjon. Men det er meg, jeg mener det er mye mer å hente på å jobbe med høyttalere og akustikk enn kabler.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.903
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Jeg hadde ventet med kablene, og heller lekt litt med toe-in og tilting på høyttalerne, samt plassering og lytteposisjon. Men det er meg, jeg mener det er mye mer å hente på å jobbe med høyttalere og akustikk enn kabler.
Kabler er for meg prikken over "i"-en. Støtter Valentino fullt og helt i anbefalingen om å arbeide med rom, akustikk og plassering først.

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
valentino: Er det slik at alle sonus faber modeller bruker intern kabling fra Vdh?

K

kbwh

Gjest
VdH i Domus, 1. gen. Cremona, og Homage.
Yter i 2. gen. Homage.

Det er det jeg husker.

Du har Concertinoene på originalstativer, Al?

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Fosse skrev:
Valentino skrev:
Kabler er for meg prikken over "i"-en. Støtter Valentino fullt og helt i anbefalingen om å arbeide med rom, akustikk og plassering først.
Ja kabler utgjør ikke noe mer forskjell enn prikken over "i"en, men den prikken over "i"en er MEGET dyr, og jeg vil ha noen kabler som fungerer jevnt bra over hele fjøla.

Akustiske tiltak har jeg dessverre ikke store plassen til på rommet mitt (deler en hybel med 4 andre studenter). Men tiltak som teppe, gardiner og veggpynt er allerede på plass:)

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Valentino skrev:
VdH i Domus, 1. gen. Cremona, og Homage.
Yter i 2. gen. Homage.

Det er det jeg husker.

Du har Concertinoene på originalstativer, Al?
Jepp de står på orginalstativer.

cardas

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2007
Antall liker
773
Sted
Nøtterøy
Hei!

Selv har jeg brukt både Cardas Cross og Cardas Neutral Reference i mitt oppsett med hell:)

Jeg syntes personlig at Cross kablen låter best! Den har litt mere tyngde og fylde en Neutral Reference.
Neutral Reference kabelen kan bli litt kjedelig i mine ører. Det er mere futt og fart i Crossen.
Nå bruker jeg selv Golden Reference og jeg mener det er en litt mere sofistikert utgave av Cross kabelen.
Neutral Reference kabelen syntes jeg kommer litt på siden av Cardas sitt sortement men vet jo feks at Vidar i AudioArt er veldig glad i denne kabelen. (Golden Presence er vist også en fantastisk god kabel. Denne har jeg ikke testet selv men det skal vist være en forenklet utgave av Golden Reference. Pris 5000,- for et meter sett.)

Prismessig sett skiller det nesten ingen ting på disse kablene.

Cross:
1 meter sett 3800,-
0,5 meter sett 2800,-

Neutral Reference:
1 meter sett 4200,-
0,5 meter sett 3100,-

Mvh
Andreas

Vedlegg

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
Flott! Er disse to modellene jeg vurderer, så dette svaret var meget behjelpelig.
Er i første omgang høyttaler kabler som skal kjøpes inn. Vet du prisen på ht kabler av cross og n.reference Cardas?

cardas

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2007
Antall liker
773
Sted
Nøtterøy
Ja, det vet jeg:)

Cross:

2*2meter 5800,-
2*2,5meter 6800,-
2*3meter 7800,-

Neutral Reference:

2*2meter 6400,-
2*2,5meter 7500,-
2*3meter 8600,-

Jeg vet at vis du god prater litt med Vidar får du en litt hyggligere pris:)

Mvh
Andreas

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja med fare for å bli rennet i senk ,tør jeg å påstå at her er det faenimeg avanser ute å går på denna spaghettien ;).........det bør være litt, å spasere på kanskje...i allefall på litt dyrere modeller..Vidar er jo en hyggelig kar da..så han går det vel an å prate med....er audioart eneste med cardas på berget?

cardas

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2007
Antall liker
773
Sted
Nøtterøy
Til alle dere som ønker å kjøpe Cardas kabler, eller vurderer å kjøpe det, burde dere forte dere litt :) Cardas setter for første gang på 3år opp prisene med 10-15% Dette skjer i månedskifte Mai/Juni

Mvh
Andreas

Topp Bunn