Sous vide / Vakumpakker - noen tips?

N

nb

Gjest
Noen som kan anbefale en kurant vakumeringsmaskin til hjemmebruk? Skal brukes til å emballere ting & tang for økt holdbarhet, samt pakke kjøtt osv for sous-vide behandling. Trenger ikke enorm kapasitet - det er ikke akkurat slik at jeg skal pakke ned en hel gris i gangen, men den må være rimelig effektiv, til å stole på og stor nok til at den kan brukes til det man gjerne bruker slike til. Også en fordel om den ikke veier et halvt tonn da den neppe kommer til å stå permanent på benken.

N

nb

Gjest
Joda, jeg vet at det finnes mange varianter. Men lurte egentlig mest på noen som har konkret erfaring med en eller annen modell. Rent konseptuelt ser de jo helt like ut og prinsippene er vel de samme på alle sammen.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Jeg har lenge vært litt nysjerrig på dette, og via twitter så har jeg funnet ut at det er den Supreme maskinen som går igjen som foretrukket kandidat blant kokker og lignende ihvertfall.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har en matentusiastisk tjommy som har kjøpt Sous Vide Supreme til hjemmebruk og han er veldig fornøyd med den løsningen.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hvilken sous vide sirkulator/stick anbefales?

Ser et mangfold i pris og modeller, som f.eks vac-star home smart til 300 euro til andre fabrikater til under 100.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.107
De fleste funker nok, er ikke akkurat rakettforskning... det trengs ikke mye effekt for å opprettholde temperaturen, men jeg pleier å bruke varmtvann fra springen og/eller varme vannet i kjele først, ellers kan det ta sin tid å få opp tempen. Tror min er på 1500 watt.

Jeg ille valgt en modell som håndterer relativ mye vann. Stort sett trengs ikke allverden, men for store stykker som spareribs blir det fort noen liter som skal sirkuleres.

Jeg kjøpte en pakka på Mathallen, litt dyr ril 6k for sirkulator, balje, vakuummaskin, en del poser og plastkuler til isolasjon. Men funker fjell og er veldig fornøyd. Tror den heter sous vide supreme. Kontrollmåling med thermapen indikerer at nøyaktigheten er +/- 0.1 grad som avertert. Ikke det at +/- 0.5 ville vært noen krise akkurat.

Kompis kjøpte på nettet til 200 euro. Rund sak, husker ikke hva den heter, han er særs nøgd.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg bruker en OBH Nordica. Grei sak, som klarer litt større vannmengder. Ellers ville jeg sett på en Avova. De er litt mer hi-tec og er bedre til mindre volumer som i en panne i stedet for et stort kar.

Men jeg tror det er vanskelig å trå helt feil her.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har samme OBH som Gjestemedlem og den gjør det den skal. Jeg mener å huske at jeg betalte 2499 inkludert en grei liten vacumeringsmaskin på Jernia for et par år siden, og det er en del mindre enn for mange andre merker.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.220
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Benytter Sansaire selv. Superenkel og nøyaktig. Poser: Ikea zip- lock. Evakuerer luft ved hjelp av " druknemetoden".

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal man kjøpe en vakuummaskin så velg helst en som tar 30 cm poser, da kan man mer å velge i både av vanlige og spekeposer. Poser kan man forøvrig kjøpe rimeligst på Biltema.

22 cm og 28 cm, (en av hver) på 5m til 99kr

Topp Bunn