Soundstage's test av Vivid Audio Giya G2...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
http://soundstage.com/index.php?opt...ticle&id=364:vivid-audio-giya-g2-loudspeakers

:D

Står 01 feb øverst der 2012... snodigt.. feilpost, litt tidlig?
Konklusjonen på testen er... kanskje grunnen for fremskytingen? Den er iallefall en overaskelse!!!

Dette er en sensasjon, intet mindre... :eek:

Videoen var av Giya G1, men poenget var det om hvorfor er Giya serien så hinsides bra i bassen... Syntes det var
viktig info, relatert til testen av Giya G2, man kan lese i øverste link i posten.

86.5db er følsomheten til denne. Kan drives av nær sagt hva som helt fra en tja... 30-50watt og oppover.
Så for de ekstreme volumene må man opp endel i wattstyrke,etter hva jeg har lest i testen, og de poster ellers
D Schneider har postet i 2011/2012 overgangen.
Jeg bare googlet jeg og whoop'(s ?? ) så fant jeg linken!

I 2010 postet jeg bl.a dette:
Imperial skrev:
Man skrev:
Imperial skrev:

Nåja, Skulle det være slik at 801D er gått ut av sortemanget, så er det kanskje på tide å kalle tilbake
Laurence Dickie igjen, og be han igjen skape ett kunstverk.
Her er'n med Vivid Audio Giya G2. (Smurf's up for the summer....)
Så vidt jeg skjønner blir denne speck'sa rett rundt 801D sine tall, frekvensmessig og slik.

Jeg håper fremdeles at B&W prøver seg på Field coil.
801 er fremdeles den høyttaleren fra firmaet jeg liker best.
Jeg liker ikke tanken, på at den (kanskje) er borte, basselsker som jeg er...
Etter det jeg har lest er det ingen av B&W sine høyttalere som oppfører seg stempelaktig (er det riktig ord?) og uten oppbrytning i deres passband. Bortsett fra fra Nautilus. Som er nettop Laurence Dickie sin "baby".
Og det er rart...
2010 tror jeg kommer til å handle om nettopp Laurence Dickie. G1 var for stor, få kunne teste den. G2 er smack dab!
Den nye Giya G2 kommer til å gjøre rent bord, alle magasin, alle tester... RENT BORD!
OG B&W valgte bort 801D akkurat i år. Det skulle de IKKE gjordt!!!
Vent å se, de kommer til å måtte lage den igjen! Det tror jeg!
Was I on to something, or was I on to something... :)
Om enn, det tok 2 år til før det skjeddde da, det hadde jeg ikke trudd, egentlig.

Jeg er sikker på att min hang til å følge med på hva konstruktørene gjør, fremfor hva for firma, eller hva for en leder ett firma har, er smart, bl.a i valg av komponenter.
Dette er ikke en absolutt sannhet, mer en rettsnor. Men jeg finner den meget bra å følge, for meg.

Så meg om dette...

mvh

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Soundstage fremskyter test launch av Vivid Audio Giya G2...

Vel, har hørt både G1 og G2.

Synes ikke de var noen sensasjon i forhold til andre høyttalere i den eleverte prisklassen. Men her gjelder det å treffe med matchende utstyr og rom. Muligens det som manglet når jeg hørte på dem.

Ellers så har jeg hørt en del på Morty's K1, som er fra serien under, og det er flott lyd med høy oppløsning. Dog mangler de litt pondus i bassen.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

K1 er målt til å gå ned til 24hz. Reel utstrekning.

--
Hm... husker du hva slags utstyr du hørte G2 med?

Etter hva jeg vet har de vært vist frem med: Amp-wise..
Soulution, Einstein, Luxman, C.a.t, CH, Halcro, Goldmund, Burmester, Esoteric, Roksan, B.M.C, Krell-EVO, ... Sikkert flere.
Det virker ikke til å være en klar favoritt nei, Giya serien er visst veldig lettdrevet, run what you brung..

En i Sverige, "chg", har ett par med Giya G1 som han driver med Bladelius Beowulf++. Han er visst veldig fornøyd med det.
Sitat: "Rummet är totalt ca 55kvm, varav 53kvm i lyssningsdelen (8,85m x 6m). Takhöjd ca 2,45m."
*Bild* link fra Hififorum.nu I dette rommet oppnås det 18hz tror jeg det var. Målt/juster av Svanå M.T

Nå er det visst en importør i sverige, "Hifi & High-End" i Limhamn som har hatt Vivid siden 2008/2009. Kanskje Morty fikk sine K1 derfra?

mvh

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4

Husker ikke farten hva slags utstyr det var. Det som kan være problem på messer når det er en importør som stiller er at han bruker et annet merke han importerer for å vise det frem, selv om det ikke nødvendigvis er så god match.

Morty's K1 har også 2xDP 1As fwd, så den har nok pulver. Det virker som en veldig god kombinasjon sammen Asthetix pre.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Har du lagt merke til att de fleste audiofile gjør to ting samtidig:
For stor høyttaler for rommet og for lite "bra..." pulver i ampen.

Har man passe høyttaler for rommet (inkorporer også fornuftig plassering) og mater den med godt med "Bra.." pulver, så
blir det bra!

Det som appelerer til meg med da Vivid sine produkter er att de starter å låte bra, på moderate amper, uten att de da har dempet transientterskel! Altså, man slipper å skru opp mye for å få smekk og klang til å sitte bra.
Så når man da mater slike med bra pulver... oh yes!!
+ det er dette med spredningen også da, mega sweetspot.
"head in a vice" høyttalere, tja, jeg liker dem ikke...
Jeg hører på musikk fra annlegg på ganske moderate volum, har jeg merket meg iforhold til de fleste jeg kjenner.
Noe kan ha med oppsett, noe helt annet kan ha meg att jeg har bra hørsel, eller lav terskel i hørselen.
Jeg vet ikke om dette kommer av trening eller hva.
Men vi blir jo eldre, alle som en, jeg har tenkt på det og funnet ut:
- inneffektive høyttalere som våkner først på 95-100db+ lyd i rommet? Not for me.. I like my ears...
Jeg tenker, man sparer hørselen sin utrolig mye lenger om man ikke har noe alt for stort og tungdrevet og for liten amp.. Gå motsatt vei! Mindre høyttaler, mer effektiv og større amp takk!
Vivid sine serier slår meg som ett supert instrumenter i såmåte, om de i tillegg låter fantastisk bra på en rimelig amp, hey! :)
Og enda bedre på superamper, what's not to like?

Joda, slike høyttalere tendere å være ganske mye dyrere enn normen... altså lavtapsdesign, effektiviteten kan jo til og med variere villt, fra 85-86db til 114db, er ikke kritisk... Det som er kritisk er hvor høyt du må spille i rommet før du føler att musikken "lever" ...
En høyttaler kan godt trenge en amp på 300watt for å trives, men det som jeg synes er enda viktigere, hvordan låter det i rommet, låter det flatt selv om du spiller normalt volum, må du "skru opp" og la ampen svette og spille "ganske høyt" for att gåsehuden skal komme på plass?
Da mener jeg man kaster bort flimmerhår til ingen nytte jeg altså! Jeg driter i da hvor reint og oppløst det låter!!
Det er ikke etter mine prinsipper verd det..
Man kan selvsagt spille så murpussen rister, innimellom.... men må man bestandig gjøre dette. Da varer flimmerhåra sjelden lenge.

Høyttaler til 200 - 500k og amp til 20 - 50k virker mye smartere om ståa er slik! Synes nå jeg da! Talla er eksempler..

Vi tar en paralell.... ett headset til 2000 euro...

Dette er en "disturbing vid" som de sier, her tester innerfidelity ett dyrt headset...

Tror jeg opplevelsen er skuespill?
Tror jeg det lar seg gjør enkelt å rekreere lyden av ett slikt headsett i ett vanlig rom?
Bare om man er villig til å følge ett par spilleregler når man lager annlegget. Det tror jeg!

På den annen side så ser jeg att Soundstage har slått av "linken" jeg postet i øverste post.
Google er rå... det er helt tydelig att testen enda lå i en buffer som ikke skulle være synlig enda på siden dems, trudde de..
Oh dear, my bad... :-[ Vel vel, de har fjernet testen nå da, dukker vel opp igjen om 2 uker. :-X

mvh

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7

Imperial skrev:
K1 er målt til å gå ned til 24hz. Reel utstrekning.

--
Hm... husker du hva slags utstyr du hørte G2 med?

Etter hva jeg vet har de vært vist frem med: Amp-wise..
Soulution, Einstein, Luxman, C.a.t, CH, Halcro, Goldmund, Burmester, Esoteric, Roksan, B.M.C, Krell-EVO, ... Sikkert flere.
Det virker ikke til å være en klar favoritt nei, Giya serien er visst veldig lettdrevet, run what you brung..

En i Sverige, "chg", har ett par med Giya G1 som han driver med Bladelius Beowulf++. Han er visst veldig fornøyd med det.
Sitat: "Rummet är totalt ca 55kvm, varav 53kvm i lyssningsdelen (8,85m x 6m). Takhöjd ca 2,45m."
*Bild* link fra Hififorum.nu I dette rommet oppnås det 18hz tror jeg det var. Målt/juster av Svanå M.T

Nå er det visst en importør i sverige, "Hifi & High-End" i Limhamn som har hatt Vivid siden 2008/2009. Kanskje Morty fikk sine K1 derfra?

mvh
Vivid k1 er oppgitt med frekvensgang fra 33 til 40 k Hz. mener jeg å huske.
Ikke vet jeg, hvor dypt de går egentlig men jeg synes ofte jeg mer merker bassen fysisk, mer enn at jeg hører den, så jeg ville ikke bli forundret over at den faktisk strekker seg ned et stykke under 30 Hz. I dette området er jo rommet helt avgjørende. Med en annen plassering i det samme rummet hadde jeg ikke bass i det hele tatt !!
Jeg kjøpte mine Vivid i Nov. 2004 i Tyskland. Fantes ingen importør i Scandinavia på det tidspunktet.
Hadde da hørt de på messa på Heathrow noen måneder tidligere og fikk samtidig anledning til å snakke med Lurence Dickie samt "beundre" enhetene som sitter i høyttalere.
Mye fornuft (etter min mening..) i hans konstruksjonsprinsipper:
Dødt kabinett, - ingen paralelle flater.
Bassenhetene jobber mot hverandre, for bl.a. å kansellere vibrasjoner.
Alle enheter har arbeidsområde minst 1 oktav otenfor delefrekvensen. Oppnår ren stempelbevegelse.
Meget kraftige Alnico magneter i alle enheter.
Alle enheter oppbygget på prisippielt samme vis, og med samme materialer.
Resultatet er en høyttaler med svært liten egenlyd. Nøytral og forvrengningsfattig.
Akkurat som DP. 8)

Morty

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.740

EiK skrev:
Husker ikke farten hva slags utstyr det var. Det som kan være problem på messer når det er en importør som stiller er at han bruker et annet merke han importerer for å vise det frem, selv om det ikke nødvendigvis er så god match.

Morty's K1 har også 2xDP 1As fwd, så den har nok pulver. Det virker som en veldig god kombinasjon sammen Asthetix pre.
Vivid Gyia G2 spilte opp til dans med VTL forsterkeri under Munchen messa i 2011.
Ingen høydare, men rommet var også fylt opp med for mye folk.
Gyia G1 sto tause nede i hall 3 forspent BMC elektronikk.

Mortys combo med Vivid K1 synes jeg spiller meget bra.
Og nå med BM Emotion ht.k. går det ennå litt bedre for seg over hele det tonale registerert 8)
Bass er det der, dog er den stram og kjapp uten valker.

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Fikk denne fra Philip Guttentag (Vivid Audio):

QUOTE:
Friends
Some more writings on our exceptional new GIYA G3 loudspeaker system.
John Atkinson (editor of Stereophile) agrees with Doug Schneider (editor of SoundStage) regarding the Vivid G3 Giya launch - "this was one of the best sounds I heard at the 2012 Show."

http://www.stereophile.com/content/vivid-impresses-web-monkey

While Doug Scheider closed his CES 2012 article with:
" Without question, this was one of the best sounds in Vegas this year."

http://www.soundstageglobal.com/index.php?option=com_content&view=article&id=207&catid=82&Itemid=246

Unquote.

Det kommer tester både i Soundstage og Stereophile, tydeligvis.
De interessertefår følge med!
Morty

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
http://www.soundstage.com/index.php...-at-ces-2012&catid=62:monthly-column&Itemid=3

Yup Morty, nu gåer det ik at gå bakut.. nu er handsken kastet som de sier...
Hva sier de andre gutta nå da? Blir spennende dette..

Nå, for de som da følger med litt,så sier ikke D Schneider att det ikke finnes bedre høyttalersystemer... for det gjør det!
Det vi snakker her er om tittelen beste "enkeltboks...parvis oppsatt i en brukanes rom" .

Vi trenger ikke gå lenger enn til merket Scaena (Tidligere kjent som Nearfield Acoustics..), for å få noe som er BEDRE enn Vivid. Men, og det er ett aber, behovene for å slike til å YTE er ikke på samme planeten i det hele tatt.
Flere amper, flere sett kabler, stort rom, filtre og masse duppeditter..

For når dette trekker ut i 2012, dette med Vivid, så er det Scaena man vil trekke frem som paralell, det tror jeg.
Just wait and see..

Ja.. 2010,2011, Magico og Rockport og YG acoustics sloss om tittelen, best...
Så starter 2012 på dette viset.. Dette blir ett tøft år.. :eek:

Honorable mentions? VMPS RM50 Series II med Digital controler.. gettin' there, yes, gettin good, Think so..
Mulig utfordrer...

mvh

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Hvis G3 eller G2 skal spilles på i München, så får vi passe på ikke å gjøre samme feilen som Doug Schneider.

Husker mange reagerte på utseende når Giya G1 kom. Den så ut som den hadde nisselue, og var lettere korpulent og bred over hoftene. Er nok en del som drev med ey-fi og overså høyttaleren pga.dette og at den var en outsider fra et ukjent firma.

Hørte som sagt en del på G-3 (med VTL som Powerpoint riktig skrev)i München i fjor, og det låt absolutt bra. Men på messer er det så mange faktorerer som spiller inn at man nødvendigvis ikke klarer å lytte seg frem til høyttaleres gode egenskaper. Jeg synes jeg heller jeg ikke har fått noe magiske opplevelser de gangene jeg f.eks.har hørt Magico og Wilson på messer. Men vil ikke avskrive dem av den grunn.
Tror nok man bør høre de hjemme hos en dedikert hifi-entusiast som har rom og utstyr til å få det beste ut av en høyttaler "i-den-høye-ende". Evt.hos en seriøs forhandler.

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
EiK skrev:
Hvis G3 eller G2 skal spilles på i München, så får vi passe på ikke å gjøre samme feilen som Doug Schneider.
Husker mange reagerte på utseende når Giya G1 kom. Den så ut som den hadde nisselue, og var lettere korpulent og bred over hoftene. Er nok en del som drev med ey-fi og overså høyttaleren pga.dette og at den var en outsider fra et ukjent firma. Hørte som sagt en del på G-3 (med VTL som Powerpoint riktig skrev)i München i fjor, og det låt absolutt bra. Men på messer er det så mange faktorerer som spiller inn at man nødvendigvis ikke klarer å lytte seg frem til høyttaleres gode egenskaper. Jeg synes jeg heller jeg ikke har fått noe magiske opplevelser de gangene jeg f.eks.har hørt Magico og Wilson på messer. Men vil ikke avskrive dem av den grunn.
Tror nok man bør høre de hjemme hos en dedikert hifi-entusiast som har rom og utstyr til å få det beste ut av en høyttaler "i-den-høye-ende". Evt.hos en seriøs forhandler.
Helt enig dette Eik.
Jeg får sjeldent de "store" opplevelsene på messer og slik er det nok for mange. En av årsakene kan være at musikken sjeldent "treffer" og at de spilles for lavt. Eller, noen ganger, for høyt. Hos Vivid synes jeg de kosekvent har spillet svært forsiktig og dørgende kjedelig musikk. Gleder meg et nytt forsøk hos Vivid på Munchen Messa.
Morty

R

Roysen

Gjest
Well, det kommer vel ganske tydelig frem at både Doug Schneider og Jeff Fritz mente lyden av Magico Q7 var best på CES messen i år - kanskje noensinne.

Topp Bunn