Jeg var visst litt uklar. Fullstendig klar over at man kan konvertere musikken i iTunes som man vil.
Jeg mener muligheten for å ha et ALAC-bibliotek i iTunes og synkronisere valgte sanger som AAC, altså konvertere de som legges over. På denne måten ville man fått god kvalitet på iTunes-biblioteket og plass til mange sanger på iPoden uten å måtte ha to oppføringer eller to bibliotek. Det merkelige er jo at denne muligheten finnes i iTunes, men kun om man kobler til en iPod Shuffle.
Det samme problemet oppstår når man har et stort høykvalitets videobibliotek i iTunes. Ved synkronisering dukker da meldingen "Kunne ikke synkronisere filmen xxx fordi oppløsningen ikke støttes av iPhone". Javel, men gi meg da en mulighet for å be iTunes tilpasse denne oppløsningen mens den synkroniserer (og gjerne en advarsel om at dette i så fall kan ta lang tid). Denne operasjonen er også tilgjengelig i iTunes, men manuelt med valget "Lag iPhone-versjon". Problemet er bare at biblioteket blir utrolig uoversiktelig om man skal drive å lage forskjellige versjoner til alle enhetene.
Årsaken til at en slik innstilling ikke er et valg er sannsynligvis fordi dette er et ikke-problem for de aller fleste iTunes/iPod-brukere og at Apple ikke ønsker å gi for mange valgmuligheter som kompliserer bruken for uerfarne brukere. Slik sett sikkert et fornuftig valg, men jeg skulle gjerne ønske at Apple kunne tilby et "iLife Pro"* med mer avanserte muligheter for viderekommende brukere.
*Jeg vet at iTunes ikke er en del av iLife, men det var et eksempel