Sony Stereo Cassette Deck mod TC-W290 (ca 1990) - noen som reparerer?

perjol

Medlem
Ble medlem
12.03.2023
Innlegg
6
Antall liker
2
Sted
Lommedalen
Hei,
Vi har et Sony stereoanlegg fra cirka 1990 (tuner, CD og to kassettspillere), der ingen av kassettspillerne (modell TC-W290) lenger vil spille. Kassettspilleren har stått ubrukt i endel år, men det var ikke feil på den siste den ble brukt.

Spilleren mottar for øvrig strøm (det lyser i displayet), og det kommer en kortvarig surrelyd når knappene Play, Fast Forward/ Backward trykkes. Jeg har også forsøkt å spille flere forskjellige kassettbånd, men spilleren vil uansett ikke starte.

Jeg har kontaktet Sony og deretter deres verksted i Oslo, men der påtok man seg ikke lengre service på kassettspillere. Er det noen som vet om verksteder eller entusiaster som påtar seg service av kassettspillere, fortrinnsvis i Oslo-området?

På forhånd takk for svar.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Teletor
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.582
Antall liker
84.770
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hvis dette er korrekt bilde, så ser det ut som om det er såre enkelt å bytte remmer selv(om det er det som er feilen)
IMG_2200.jpeg
 

perjol

Medlem
Ble medlem
12.03.2023
Innlegg
6
Antall liker
2
Sted
Lommedalen
Hvis dette er korrekt bilde, så ser det ut som om det er såre enkelt å bytte remmer selv(om det er det som er feilen) Vis vedlegget 901179
Jeg har funnet en Youtube-snutt fra Steve's Repair Shop, som viser overhaling av den aktuelle kassettspilleren (
). Kan se ut som om det er den samme, fordi om bildene på videosnutten er sett fra den andre siden.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TT.

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
Dette er en budsjett-spiller som ikke er verdt stort. Det det koster å ha den på service hos en reparatør (kan gjerne komme opp i 3000 kr +) er penger man aldri vil få igjen ved evt videresalg av spilleren. Nå er vel dette en spiller du kjenner til og allerede har, og en reparasjon kan gi nye år med bruksglede, så det finnes argumenter for å gå den veien på tross av dette med verdi/kvalitet.

Jeg tenker at et fornuftig sted å starte er å ta av topplokket og inspisere beltene. Er de utslitte, og det er så enkelt å bytte de som bilde @TT. la ut indikerer, så er et naturlig neste steg å bestille opp et nytt sett med belter på nett og bytte selv. Men test og verifiser defekte belter før evt. bestilling, det kan jo tross alt være noe annet som er galt også.
 
Sist redigert:

perjol

Medlem
Ble medlem
12.03.2023
Innlegg
6
Antall liker
2
Sted
Lommedalen
Dette er en budsjett-spiller som ikke er verdt stort. Det det koster å ha den på service hos en reparatør (kan gjerne komme opp i 3000 kr +) er penger man aldri vil få igjen ved evt videresalg av spilleren. Nå er vel dette en spiller du kjenner til og allerede har, og en reparasjon kan gi nye år med bruksglede, så det finnes argumenter for å gå den veien på tross av dette med verdi/kvalitet.

Jeg tenker at et fornuftig sted å starte er å ta av topplokket og inspisere beltene. Er de utslitte, og det er så enkelt å bytte de som bilde @TT. la ut indikerer, så er et naturlig neste steg å bestille opp et nytt sett med belter på nett og bytte selv. Men test og verifiser defekte belter før evt. bestilling, det kan jo tross alt være noe annet som er galt også.
Takk for svar.
Jeg har absolutt ingen tanker om at denne spilleren har en annenhåndsverdi (el-avfall er neste stoppested). Derimot hadde jeg håpet at det var mulig å få litt liv i den, nok til at den kan spille noen gamle kassetter av og til. Derfor hadde det vært veldig nyttig med et tips om hvem som kan reparere en slik spiller, fortrinnsvis i Oslo-området. Og hvilket nettsted anbefales for eventuelt kjøp av nytt beltesett?
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007

perjol

Medlem
Ble medlem
12.03.2023
Innlegg
6
Antall liker
2
Sted
Lommedalen
Normalt sett ville jeg anbefalt hifiretroparts for Sony-belter, men de lagerfører ikke belter til den spilleren, så da tenker jeg webspareparts kan være verdt å prøve (har aldri handlet fra de selv). De sponser tapeheads.net, verdens beste diskusjonsforum for kassettspillere, som er pluss i min bok:
https://webspareparts.com/products/belt-kit-for-cassette-player-sony-tc-w290
Takk for tips. Har bestilt et sett med nye reimer fra Webspareparts.com. Har også åpnet spilleren, og fant fire drev hvorav ett manglet gummireim. Ett drev for telleverk, ett for hver av spillerne og ett som ligger litt i underkant. Det siste drevet ser ut til å betjene både spiller A og et hjul som er litt vanskelig tilgjengelig. Kanskje er dette selve drivverket for spillerne. Jeg bytter i alle fall reimene på de to drevene som ses på bildet fra @TT. . - Kanskje gir spilleren da lyd fra seg igjen, etter hvert ...
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Teletor (Tor Modalen) har en nettside med lite innhold. Er Teletor fortsatt aktiv? - Ellers ser jeg at Dalens Elektronikkservice er nevnt i dette forumet. Er det et alternativ?
Han driver på, bare å sende han en forespørsel på mail eller ringe.
 
Topp Bunn