Høyttalere Sonus Faber Liuto monitor og Hegel H200

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
Heisann. Vet ikke hvor denne tråden kan plasseres men tar sjansen. Har gått til innkjøp av Hegel H200, Hegel HD11 og Sonus Faber Liuto monitor. Alt er nytt. Har til nå spilt musikk kanskje i fem timer og allerede nå begynner jeg å bli engstelig om denne kombinasjonen er bra. Problemet er at jeg synes dette rett og slett låter FOR varmt, lite luftighet om det er mulig å skjønne. Er dette noe som vil bedre seg etterhvert som alt blir innspilt eller er det denne lydsignaturen jeg kan forvente? Er det mulighet for å stille diskant og bass på H200? En annen ting, jeg har en receiver, Onkyo 809 ett eller annet, og har skjønt det sånn at jeg kan koble den til Hegelforsterkeren. Noen som vet hvordan? Takker for svar

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Dette vil nok ikke endre seg mye over tid.
Som en referanse prøv å bruk din Onkyo på Sonusene i stereo og direct mode for å se om klangen endrer seg noe. Det kan gi en pekepinne på om Hegel ikke er optimalt for Italierne.

Hvis deres Hegel har HT bypass kan du koble pre-out fra Onkyoen til denne inngangen og bruke den som forsterker på hovedkanalene.
Lykke til. Flotte høyttalere du har kjøpt deg.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.915
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Før frykten tar overhånd. Ville gitt utstyret ditt noe mer enn 5 timer før jeg konkluderer. Noe hifi utstyr trenger innspilling for å "åpne" seg. I tillegg så tilvennes ørene dine til lyden og plutselig liker du det du hører veldig godt. :)

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
Takker for gode svar. Har spilt litt forskjellig musikk og fiklet litt med avstand til bakvegg samt prøvd forskjellige grader på ht mot lytteposisjon. Ht har ca 70 cm klaring til bakveggen og min posisjon er tre meter unna. Nå har jeg prøvd forskjellige sjangre som Pink Floyd The Wall, Rebecca Ferguson Dire Straits, Ole Paus, Kari Bremnes. Felles for alle er manglen på diskant. Får gi dem noen dager og timer før jeg konkluderer noe. Men om dette blir lydsignaturen så må noe byttes ut og det blir ikke lett å velge hva

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Noe å vurdere/tenke på:

H200 skiller seg fra de andre Hegelene ved at det brukes Mosfet utgangstransistorer i stedet for bipolare utg. transistorer. H200 har derfor en "softere" og mer avrundet gjengivelse på fløyene i forhold til de andre (eller H100 som jeg sammenlignet med). Ganske stor lydmessig forskjell mellom H200 og H100 i mine ører. Du kunne kanskje teste ut H100? Kanskje du kan få byttet hvis H100 gir mer energi i toppen og bunn (noe jeg mener den gjør).

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
Noe å vurdere/tenke på:

H200 skiller seg fra de andre Hegelene ved at det brukes Mosfet utgangstransistorer i stedet for bipolare utg. transistorer. H200 har derfor en "softere" og mer avrundet gjengivelse på fløyene i forhold til de andre (eller H100 som jeg sammenlignet med). Ganske stor lydmessig forskjell mellom H200 og H100 i mine ører. Du kunne kanskje teste ut H100? Kanskje du kan få byttet hvis H100 gir mer energi i toppen og bunn (noe jeg mener den gjør).
Med H100 er jeg redd for å miste krefter. SF er ikke så lettdrevne har jeg forstått og de på Hegel og Soundgarden mente den kunne bli i minste laget. Må sies at Soundgarden var mer bastante en Hegel på dette spørsmålet

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Tja. Tror ikke jeg ville latt det hindre meg fra å prøve ut en annen Hegel hvis det ikke blir for mye stress/uvilje fra Soundgarden. Å få til en god match/synergi i forhold til preferanse er ofte viktigere enn enkeltstående (objektive?) parametre hva lytteglede angår.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Eller bare teste med den andre "forstereken" TS har i hus for å få referanse på forskjeller på elektronikk i anlegget og ørene? Onkyoen er selvsagt ikke optimal, men greit å få en pekepinne?

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
Eller bare teste med den andre "forstereken" TS har i hus for å få referanse på forskjeller på elektronikk i anlegget og ørene? Onkyoen er selvsagt ikke optimal, men greit å få en pekepinne?
Glemte å svare på ditt innlegg Bob. Jo, jeg skal prøve ut ditt forslag.

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
Tja. Tror ikke jeg ville latt det hindre meg fra å prøve ut en annen Hegel hvis det ikke blir for mye stress/uvilje fra Soundgarden. Å få til en god match/synergi i forhold til preferanse er ofte viktigere enn enkeltstående (objektive?) parametre hva lytteglede angår.
Skal ta meg en spasertur til Soundgarden. Tror ikke det blir noe problem å få lånt hjem en H100

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har selv hatt H200 og hos meg ble det litt mye diskant.
Hegel er veldig oppløst og passer best til høyttalere som er litt varme i klangen.
Sonus faber og hegel burde i så måte passe bra.
Min bror har H100, og lyden er ikke veldig forskjellig fra H200.

Jeg ville personlig spilt noen timer til, og hvis ikke ørene blir vant til lyden ville jeg testet andre høyttalere først.
Lykke til!

M

mfufu

Gjest
La det gå noen uker minst før du bestemmer deg (noen hundre timer), det vil generelt skje mye på den tiden med elektronikk (ikke alle som har tro på det men...), og utforsk så mye du kan på plassering av utstyr og lyttepossisjon. Det høres rart ut at det du nevner skal gi for varm lyd, men jeg har jo ikke hørt den spesifikke kombinasjonen da, det skal nevnes, normalt ville jeg tro det var en fair match, eller heller mot det nøytrale enn det mørke? :)

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
Tusen takk for innspill. Hva vil dere si er ferdig innspilt? 50 timer? 100 timer? Og holder det å bare ha på radio når man er ute eller må man spille litt høyt over denne perioden?

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
La det gå noen uker minst før du bestemmer deg (noen hundre timer), det vil generelt skje mye på den tiden med elektronikk (ikke alle som har tro på det men...), og utforsk så mye du kan på plassering av utstyr og lyttepossisjon. Det høres rart ut at det du nevner skal gi for varm lyd, men jeg har jo ikke hørt den spesifikke kombinasjonen da, det skal nevnes, normalt ville jeg tro det var en fair match, eller heller mot det nøytrale enn det mørke? :)
Du svarte på mitt spørsmål. Takk

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Har tilgode å høre forsterkere forandre særlig karakter med tid - selv etter en 20-30 stykker innom. Etter god og varm (aka et par timer), så er man imo 99% der. Forsterker mot forsterker derimot. Hører lett forskjell.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Lyden forandrer seg ikke mye etter x-antall timer.
Ørene kan kanskje venne seg til lyden etterhvert, men elektronikken forandrer seg ikke mye.

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
Hva med kildene? Flaut og si det men jeg nevnte vel ikke at jeg kjører lyden trådløst gjennom AirPort og Spotify. Har stilt inn på høyeste (320 kbit/s) på Spotify. Men har dette noe å si når det til slutt er Hegel HD11 som skal lage gull? Resultatet blir vel det samme uansett hvor musikken kommer fra?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.915
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har ikke sjekket hvordan spotify foretar komprimeringen sin men i mange tilfeller kutter mp3 ved 16khz så informasjon over det nivå forsvinner kanskje uansett.
Bruker også spotify endel og har imidlertid ikke det problemet :)

Å teste den andre forsterkeren din tilkoblet en ren cd spiller ville vært en god test om det er utstyret eller HT som er problemet ditt.
Jeg har hørt noe SF og siste Venere 2.5 som jeg lyttet på endel var ihvertfall litt tilbaketrukket i toppen. Jeg likte det. Bassen var det værre med ;)

Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Det kan godt være som folk sier her at ikke elektronikken endrer lyd, mulig jeg innbiller meg det og at det heller er ørene. Men og la det gå en stund før man konkluderer er nok klokt uansett, og da gjerne noen uker hvis du klarer det :)

L

larkus

Gjest
Noe å vurdere/tenke på:

H200 har ikke mosfets i utgangstrinnet.
Utgangstrinnet består av 20 bipolare 15A 150W high-speed transistorer, 10 stk pr kanal.
Derimot har den j-fet transistorer i inngangstrinnet, noe som skal gi varmere og litt røraktig lyd.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
H200 har ikke mosfets i utgangstrinnet.
Utgangstrinnet består av 20 bipolare 15A 150W high-speed transistorer, 10 stk pr kanal.
Derimot har den j-fet transistorer i inngangstrinnet, noe som skal gi varmere og litt røraktig lyd.
Du nok rett i det. Husker bare at jeg ble overrasket over at de låt forskjellig da jeg sammenlignet i butikken på et par Dynaudiohøyttalere. Forventet vel at de var likt konstruert bortsett fra effekten.

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
351
Torget vurderinger
2
Har liuto tower selv. Følte det tok flere uker med mye spilling før lyden satte seg. Dem låt mer mørkt i begynnelsen. Etter som tiden gikk åpnet lyden seg bra. Dette er en i utgangspunktet en litt rolig høyttaler i toppen, men mangler ikke detaljer. Dem tegner opp et bra lydbilde, gandke stort rom. Hadde en på besøk der vi testet Sonus Faber Liuto mot Aurum Cantus Volla som er en stativhøyttaler som kostet nesten 30 000. Vollaen var litt lysere og litt mer pågående i toppen. Besøke sa at Sonus Faber klarte å tegne artisten opp i rommet. En illisjon at han/ hun sto i rommet. Dette klarte ikke Vollaen som egentlig er en meget god høyttaler. Gi dem flere uker med mye spilling før du avskriver noe. Tror du har mye musikalsk glede på vei. Men til slutt er det vel smaken, som er som baken. Delt.
Lykke til.

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
Har nå gått noen dager med testing og må si at lydbildet har forandret seg litt. Den overdrevne varmen har lagt seg litt samtidig som detaljer og luft fremhever seg mer. Har uansett lenge igjen før det sitter som det skal tror jeg.

Sist redigert:

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Jeg kan ikke skjønne at dette har noe med forsterkermatch å gjøre. H200 er en nøytral og knallgod forsterker til prisen. Er vel mulig å få tak i et godt eksemplar til 8-9k på brukmarkedet. Da har men krefter og et godt utgangspunkt til å drive mange budsjett- til toppklasseanlegg.

Jeg spilte sammen med Sonus Faber Concerto, og velger man klassisk SF-lyd, må man velge om man ønsker forførerisk varme og nydelig autentisk mellomtone, eller vil ha "in your face" diskant med überdetaljering. Preferanser og musikkvalg styrer dette. Bytte av forsterker blir helt feil imo.

tveraa

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
0
Sted
Eivenstuen Gjerdrum
Vurderer sterkt å prøve noe annet. Er glad i mine SF så jeg funderer å bytte ut Hegeloppsettet mitt mot noe annet. Jeg har sett litt på Marantz PM11 s3 og lest test av den i Lyd & Bilde. Er dette noe som kan fungere på mine SF?

Topp Bunn