Sonus Faber Cremona - Erfariner?

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Er det noen som erfaringer med Sonus Faber Cremona.
Dårlige og gode erfaringer mottas med glede :)

Mvh,

Vedlegg

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Veldig behagelige høyttalere, gir musikkglede i lengden. Gode på akustisk musikk og har en glitrende mellomtone.
Kanskje ikke førstevalget hvis spenst og friskhet er hovedprioritet, men jeg synes de er kjempemessigeut fra mine prioriteringer.
Har bare såvidt hørt M-versjonen, de er litt slankere nedover (i hvert fall mitt inntrykk ut fra det jeg har hørt) og vil nok lettere la seg integrere i mindre rom enn forrige modell.
Selv har jeg forrige utgave i grafitt, estetisk fine er de også.

Vil nok kunne styres en del i karakter avhengig av forsterkertyper og det varierer veldig hva som benyttes; rør, ice, tradisjonell transistor...
Selv benytter jeg 1 stk mc275 med hell, men kunne tenkt meg å prøve både 2 stk monokoplede 275 og DP A1.

nfgw

Medlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
5
Sted
Volda
Hei

Har hatt Cremona i nokre år no, og er meget godt fornøgd. Er stort sett enig med Holmium, men brukar desse no i kombinasjon med Hegel H4AmkII, P4AmkII of Cdp4AmkII. Cremona stiller visse krav til forsterkar, og Hegel har dei krefter som skal til. Med Hegel er høgtalarane også både rimeleg dynamiske og med friskheit. Dei er nok litt krevande til romplassering, og treng litt avstand til bakvegg med bakoverretta bassportar. Forskjellen mellom desse og siste versjon kan eg ikkje bekrefte sidan eg ikkje har høyrt dei, men det Holmium seier stemmer med det inntrykket eg har fått.

Mine er i lønn, og det flotte designet er ein hyggeleg bonus i tillegg til å vere gode musikkformidlarar.

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Antall liker
1
Har hatt mine i ett år og spiller mest rock på mine. det passer utmerket i mine ører. Jeg bruker en Musical Fdelity A5 integrert forsterker og en Denon DVD-a11 som kilde. De har futt og kraft uten at de blir for skarpe i klangen selv om de står i ett relativt nakent rom. Har litt problemer med "hot and low spots" i bassen, men der jeg sitter har de ett bra skyv i både mellom og nedre del av registeret. Jeg opplever dem ikke som veldig rolige som mange andre.

Testet de mot Marten From Floor her før jul og Marten'ene hadde ikke sjangs. De låt kjedelig og med ett knøtt lite lydbilde i forhold til Cremona hos meg. Cremonanene spilte med mye mer fart og trøkk (skulle bare mangle mtp pris og bestykning), men samtidig også med ett mye større og dypere lydbilde som samtidig var godt fokusert.

Jeg byttet fra Focal 1007BE, men dessverre hadde jeg dem aldri i samme rom da jeg flyttet samtidig som jeg byttet, men husken min sier meg at Cremona'ene er roligere i nedre diskant og øvre mellomtone.

Jeg prøver å få byttet mine i maple mot ett par i graphite, så hvis noen kjenner noen som vil bytte så er jeg klar ;D

Topp Bunn