Høyttalere Sometimes there IS free lunch!

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
96
Tok en sjanse på oppgradering av bakhøyttalerne.
Fant disse på finn. Masse aluminium og mdf, element montert på svær sokkel inni kabinett, steindau frontbaffel, tidskorrigert elementplassering, carbon, kevlar.. the works. Veier 32 kg pr stykk. Spiller glimrende. Nøytralt og sobert, frigjort og med stort lydbilde. Spesielt diskanten er uvanlig musikalsk. B&W, ta dere en bolle. Merke: SONY! 4000 kroner :) Hadde jeg ikke visst noe på forhånd ville jeg, basert på lyd, tippet en nypris på 25-30000. Parkerte Monitor Audio høyttalerne jeg hadde bak der før fullstendig.

Sony.jpg

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.433
Sted
Sølvbyen
Sony kan hvis de vil, det er bare synd de ikke er mer på banen med seriøs hifi for tiden.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Det er ingen profitt i seriøs hifi.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.433
Sted
Sølvbyen
Det vet jeg lite om, men Sony pleide å få bra med kred for ES serien sin.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.235
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nerdene, aka entusiaster, vil ikke ha Sony, Pioneer ol (med noen få unntak, ES-serien nevnt over). De foretrekker helst nisje-/småskalaprodusenter for å øke eiergleden og exotica-følelsen. Mer prestisje å hente der. Det er neppe kompetansen det står på.

Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Synes å huske at disse fikk meget god omtale av lyd og bilde eller hjemmekino når de kom, siklet på dem da og syntes de var råtøffe.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
96
De funker helt knall som bakhøyttalere. Har kjørt litt ren musikk på dem også, mens jeg justerte EQ. Jeg hører på en del flerkanalsmusikk med mye lyd bak, og da nytter det ikke med de typiske vegghengte smågreiene i medium kvalitet. Surroundhøyttalerne har blitt gradvis viktigere etter at vi fikk SACD, DVD-A og så Blu-Ray musikkutgivelser, konserter etc. Flere innspillinger har en del trøkk i bassen bak der og, selv om det hører til sjeldenhetene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.608
Torget vurderinger
24
Jeg har også en del lyd bak, og helt uten immkjøp av høyttalere!! Da kan vi snakke om fri lunsj, faktisk et biprodukt av den frie lunsjen egentlig! :D

Godt kjøp Polka. Apropos, neste uke begynner byggetråden "Sidehøyttalere for de som ikke har plass bak" - og enda en byggetråd "Høyttaleren som interesserer meg midt i..." Go figure :cool:

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
548
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Navn betyr, beklageligvis, en god del. Dette er det mange som har forstått/erkjent: Toyota -> Lexus, Pioneer -> TAD, TEAC -> Esoteric - bare for å nevne noen få.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
96
Jeg har også en del lyd bak, og helt uten immkjøp av høyttalere!! Da kan vi snakke om fri lunsj, faktisk et biprodukt av den frie lunsjen egentlig! :D

Godt kjøp Polka. Apropos, neste uke begynner byggetråden "Sidehøyttalere for de som ikke har plass bak" - og enda en byggetråd "Høyttaleren som interesserer meg midt i..." Go figure :cool:
Hm, litt kryptisk det der. Men har vel noe å gjøre med at en gammel tokanalsmann har blitt kjettersk? :)

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.234
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Navn betyr, beklageligvis, en god del. Dette er det mange som har forstått/erkjent: Toyota -> Lexus, Pioneer -> TAD, TEAC -> Esoteric - bare for å nevne noen få.
Også er det de av oss som ikke tar det der alvorlig og som kjører på med Sony, Technics, Onkyo, Pioneer m.fl. ;)

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Antall liker
127
Vil du dele hvilken høyttaler-modell det er Polka?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
96
Vil du dele hvilken høyttaler-modell det er Polka?
Står nederst her, men det er altså SS-X90ED. Hender de dukker opp på finn, men de er relativt sjeldne. Mener å ha lest at Sony laget få av disse. De kostet heller ikke mer enn 12000 eller deromkring da de kom. Altfor billig for high-end segmentet, og når det også står Sony på dem vil den gjengse hifi-freak ikke lukte på dem en gang. For dyre for mannen i gata, for billig for snobber som oss. De ble vel ingen stor suksess. Etter å ha hatt de noen dager, mener jeg bestemt at de spiller som en dobbelt så dyr høyttaler. Fant en måling på dem, og frekvensgangen er nærmest eksemplarisk jevn og fin, men de ruller av litt tidlig i bunn. Impedansen dukker under 4 ohm i mellombassen, så de krever en del effekt/strøm for å våkne skikkelig. I hvertfall hvis man skal bruke dem som hovedhøyttalere. Jeg deler mine på 60 Hz og lar sub ta over der, driver dem bi-ampet, og de står som bakhøyttalere i 5.1 oppsettet.

SPL.jpg

Sist redigert:
Topp Bunn