Soldaten

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Helt enig.
Disse gutta fortjener all den respekt og takknemlighet vi kan gi dem.

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Enig, de Norske soldatene som tjenestegjør i Afghanistan, kan vi være stolte av.

Jeg gir min honnør til den norske kontingenten, som foruten å være gode soldater også bidrar med økt stabilitet i dette landet.

Forøvrig et gripende og godt laget program.

G

Gjestemedlem

Gjest
De får muligheten til å dra ut på eventyr og oppleve noe spennede. Sikkert en opplevelse for livet å gå på jakt etter innfødte. Hvis de får et ekstra kick av å spille helterollen når de kommer hjem, så kan jeg gjerne være med på det hvis det kreves. Men dette er jo egentlig ikke annet enn litt avansert turisme, som ikke har så mye mer enn symbolsk betydning. Men jeg tror ikke helt jeg gidder å sitte klar med konfettien på balkongen når de kommer tilbake. Men kan jo bli litt artig hvis de har vært flinke til å ta lysbilder.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.084
Torget vurderinger
0
Norge har en "lang og trist" historie når det gjelder å IKKE ta seg av de som på en eller annen måte har vært ute og gjort en insats for landet. Det gjelder ALLE grupper som har vært med på militære operasjoner for Norge/FN, fra og med de som kjempet på alliert side under WWII, og videre gjennom alle millitære operasjoner vi har vært involvert i!

Gjestemedlem følger bare i opptråkkede stier i en "stolt tradisjon" når ha prøver å deavouere de som har tatt et personlig ansvar og DELTATT!! De som GJØR NOE ( i allefall positivt ) skal IKKE tilkjennes noen ære i dette landet! Det vil jo være så slemt mot de som satt hjemme!! :p

SKAM DEG Gjestemedlem!!

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Norge har en "lang og trist" historie når det gjelder å IKKE ta seg av de som på en eller annen måte har vært ute og gjort en insats for landet. Det gjelder ALLE grupper som har vært med på militære operasjoner for Norge/FN, fra og med de som kjempet på alliert side under WWII, og videre gjennom alle millitære operasjoner vi har vært involvert i!

Gjestemedlem følger bare i opptråkkede stier i en "stolt tradisjon" når ha prøver å deavouere de som har tatt et personlig ansvar og DELTATT!! De som GJØR NOE ( i allefall positivt ) skal IKKE tilkjennes noen ære i dette landet! Det vil jo være så slemt mot de som satt hjemme!! :p
Jeg har da all respekt for dem som er ute og jakter og sloss. Akkurat som jeg har det for andre ekstremsportentusiaster. Det er tøffinger som får seg en opplevelse for livet. Men jeg trenger da ikke å stille meg i veikanten og vifte med flagg av den grunn. Jeg støtter helt Norges tilstedeværelse i Afghanistan. Men som jeg har påpekt før, er vi der for amerikanerenes skyld og ikke for de innfødtes.

Den afghanske regjeringen og nasjonalforsamlingen er en gjeng med korrupte krigsherrer og galne religøse tullinger og opiumshandlere som er akkurat like lite sympatiske som Taliban er det. Hvem vi skyter på der nede av dem er derfor bortimot likegyldig.

Går ikke så veldig bra der nede heller nå.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Beklager avsporingen, men hva betyr "deavouere"?

Forsvaret minner meg ellers titt og ofte på at jeg har krav på gratis psykologhjelp eller hva det nå står i brevene, men jeg venter til jeg har bruk for å bli erkjent ikke strafferettslig ansvarlig.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.864
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
de·vour (d-vour)
tr.v. de·voured, de·vour·ing, de·vours
1. To eat up greedily. See Synonyms at eat.
2. To destroy, consume, or waste: Flames devoured the structure in minutes.
3. To take in eagerly: devour a novel.
4. To prey upon voraciously: was devoured by jealousy.

http://www.thefreedictionary.com/devourer

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Gjestemedlem skrev:
Den afghanske regjeringen og nasjonalforsamlingen er en gjeng med korrupte krigsherrer og galne religøse tullinger og opiumshandlere som er akkurat like lite sympatiske som Taliban er det.
Karzhai virker nå både kjekk og fornuftig synes jeg. Bare synd ingen bryr seg om ham.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
C._Alshus skrev:
de·vour (d-vour)
tr.v. de·voured, de·vour·ing, de·vours
1. To eat up greedily. See Synonyms at eat.
2. To destroy, consume, or waste: Flames devoured the structure in minutes.
3. To take in eagerly: devour a novel.
4. To prey upon voraciously: was devoured by jealousy.

http://www.thefreedictionary.com/devourer
Eh, javel? Et liksom-engelsk ord for å spise? Hvor passer det inn i sammenhengen da?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg syns de fleste som er ute på oppdrag fortjener ære og respekt. Spesielt Kristoffer, han var personelig engasjert og prøvde å gjøre noe ut av situasjonen for lokalbefolkningen i tillegg til den ordinære tjenesten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Enig med Spiralis, med et lite tillegg.

Vi er ikke alene om å ta dårlig vare på våre veteraner. Dette er et internasjonalt fenomen. Det er heller slik at vi sivilister utnytter soldater til å gjøre farlig arbeid for å tjene våre interesser. I det minste bør vi ta skikkelig vare på de som får problemer i ettertid.

Gjestemedlem. Jeg ser ingen grunn til å krangle på at eventyrlyst er en drivkraft for mange av soldatene. Men hvis du ser programmet så ser du en ung mann som er redd etter det første roadsideangrepet. Han fortsetter i tjenesten fordi han føler ansvar og plikt. Det er heller ikke tvil om at han opplevde tjenesten som en belastning.

Jeg ber ikke om verken konfetti eller flaggparader. Et skikkelig helsevesen, trygdeytelser, og alminnelig respekt er mer enn nok. Litt takknemlighet er heller ikke av veien.

Om vi skal delta i operasjonen eller ikke er en diskusjon vi kan ta et annet sted. Spørsmålet er politisk, og det er vårt ansvar som borgere å svare på det.

Å bruke uttrykk som "jakte på innfødte" er bare uverdig. Du kunne med fordel spart deg.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Lille_Adam skrev:
Selv enkle sjeler som meg skjønner at Spiralis mente å skrive desavouere. At en 's' falt ut kan skje den beste.
Ordet betyr å benekte eller fornekte.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Ah, selvsagt. Får unnskylde meg med at det var sent. No offence meant whatsoever.

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Jeg ber ikke om verken konfetti eller flaggparader. Et skikkelig helsevesen, trygdeytelser, og alminnelig respekt er mer enn nok. Litt takknemlighet er heller ikke av veien.
Ingen uenighet der.

Å bruke uttrykk som "jakte på innfødte" er bare uverdig. Du kunne med fordel spart deg.
Som jeg har vært inne på tidligere ser jeg ikke de helt store forskjellene på krigsherrene som har makten i nasjonalforsamlingen og deres motstandere, enten det er Taliban eller andre. Hvem som er fienden og hvem som er venner og allierte forandrer seg hele tiden. Det er ikke mange år siden vesten støttet ivrig de samme gruppene som i dag er fienden fordi det passet slik politisk på den tiden. De innfødte er derfor et greit samlebegrep på alle som er født i landet. Et uttrykk som jeg like gjene bruker om folk fra Bergen eller Sogndal og er ikke negativt ladet.

Jakt er et helt greit militært begrep og brukes hele tiden. Jakten på talibanstyrker etc. er brukt i media hele tiden. Siden disse alliansene er svært flytende blir 'jakt på taliban', 'jakt på terrorister', 'jakt på fienden' litt undefinerbart siden hvem som er fienden varierer ettersom alliansene og makten flytter på seg.

Jeg mener ikke at norske soldater skyter ukritisk på sivilbefolkningen eller noe slikt. Men de skal jo som soldater holde seg til de mål som til enhver tid er definert som finenden av vår overkommando.

Så selv om det kan høres littt flåsete ut så er det en meningen bak uttrykket likevel. Om du er uenig eller ikke får nå være så.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.084
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Lille_Adam skrev:
Selv enkle sjeler som meg skjønner at Spiralis mente å skrive desavouere. At en 's' falt ut kan skje den beste.

Takk Oddgeir,

Ja det var en "s" som ble borte i sen nattestund. Har vært ute og reist og har såvidt kommet meg etter "jetlag"på hjemturen. Egentlig feil begrep da jeg reiste nord - syd, men med det kaos som har vært på Gærningmoen i det siste er "jetlag" det nærmeste man kunne komme. :-\ Å sitte 2:30 i flyet før det får starte er en smule prøvelse, skulle ha tatt av 17:20 og vi tok av 21:10. :p

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
USA og allierte okkuperte Irak for å knekke et farlig og undertrykkende regime. Mot FNs vilje. Venstresida vil ha dem ut.

FNs sikkerhetsråd vedtok enstemmig at det skulle sendes styrker til Afghanistan. Venstresida vil ha dem ut.

Venstresidas ordtak er nok "la dem steine-la dem rock'n roll".

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
BBking skrev:
USA og allierte okkuperte Irak for å knekke et farlig og undertrykkende regime. Mot FNs vilje. Venstresida vil ha dem ut.

FNs sikkerhetsråd vedtok enstemmig at det skulle sendes styrker til Afghanistan. Venstresida vil ha dem ut.

Venstresidas ordtak er nok "la dem steine-la dem rock'n roll".
Nå må du være så snill å definere "venstresida" BB.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
If I should die, think only this of me:

That there's some corner of a foreign field

That is for ever England.There shall be

In that rich earth a richer dust concealed;

A dust whom England bore, shaped, made aware,

Gave, once, her flowers to love, her ways to roam,

A body of England's, breathing English air,

Washed by the rivers, blest by suns of home.

And think, this heart, all evil shed away,

A pulse in the eternal mind, no less

Gives somewhere back the thoughts by England given;

Her sights and sounds; dreams happy as her day;

And laughter, learnt of friends; and gentleness,

In hearts at peace, under an English heaven.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.597
Torget vurderinger
13
Spiralis skrev:
oddgeir skrev:
Lille_Adam skrev:

Takk Oddgeir,

Ja det var en "s" som ble borte i sen nattestund. Har vært ute og reist og har såvidt kommet meg etter "jetlag"på hjemturen. Egentlig feil begrep da jeg reiste nord - syd, men med det kaos som har vært på Gærningmoen i det siste er "jetlag" det nærmeste man kunne komme. :-\ Å sitte 2:30 i flyet før det får starte er en smule prøvelse, skulle ha tatt av 17:20 og vi tok av 21:10. :p
Æ e nordlending æ kosn går det me dæ......he he klarte ikke å dy mæ.
e ikke så lett når man prøv å skriv fremmedord på dialekta si...

Eller ka du sir Spiralis. :eek: ;D 8) :)

MVH Johnny

Topp Bunn