Alt til hus og bolig Solcelleanlegg til hytter

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Jeg skal bygge meg hytte neste år og har hatt kontakt med kraftlaget men de skal ha 200.000,- for å føre strøm frem.

Så er der noen som har erfaring med Solcelleanlegg til hytter 230V. Ser at det er en del som selger disse trenger tips der også.

På forhånd takk

H

Hardingfele

Gjest
Hei. Jeg hadde god nytte av forumet på byggehytte.no da jeg installerte tilsvarende. Om du skal ha strøm til lys, elektronikk og lyd/bilde, kan du klare deg med et forholdsvis beskjedent anlegg. Skal du kjøre kjøkkenmaskiner, osv, vil du trenge mange paneler og stor batteribank.

Jeg har to 100w paneler, en vindgenerator (Silent Wind), fire 6v Rolls batterier og en Honda generator. Siste kjøres sjelden, men er grei å ha om jeg skal være lenge oppe på fjellet og det er overskyet. Tar ikke mange timene å fylle på batteribanken. Vindgeneratoren er god å ha, den lunker på om natten. Når det blåser 7sek/m+ så topper den opp batteriene over natten.

Mange som kjøper anlegg fra Tyskland, men jeg kjøpte mitt fra Sunwind, pluss tysk leverandør av vindgenerator og separat forhandler av Honda-enheten.

Du får alt fra enkle anlegg til dyre oppsett som kan forsyne en villas behov og som er koblet opp mot nett for styring på avstand. Godt fornøyd med min Victron inverter, bra produkter.

Brukte også en del tid på amerikanske fora. Skulle jeg kjøpt nå ville jeg vurdert lithium batterier.

Elektro & Belysning

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
For det første - snok litt rundt. Sunwind har mange gode produkter, men de er vet å ta seg betalt og er vesentlig dyrere enn f.eks sparelys.no. En Victron 30A regulator som Sunwind tar 3300 for, selger sparelys for 2500kr.

Nå spørs det litt på behov - Hvis du baserer deg på litt smarte valg og kan forsake litt funksjoner, så kan du slippe unna med å dimensjonere veldig mye lavere.

Du må tenke deg om litt om hva du trenger og begrunne litt for deg selv. Jo mere kapasitet du trenger, jo dyrere blir det.

Jeg vil sterkt anbefale Victron lader/inverter hvis mulig...

Her er en høvelig pakke, som gir deg det meste av det du trenger: http://www.sparelys.no/index.php?pa...ategory_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=39

Vær obs på de to faktorene som har en tendens til å torpedere slike prosjekter: Apparater som har kortvarig, høyt effektforbruk og apparater som brukes konstant. Du må følge med på peakforbruk og døgnforbruk. Ting som kjøleskap drar unna på døgnforbruket, mens støvsuger har høyt effektforbruk, men brukes i korte perioder.

Varmtvannsbereder er drepen på et slik prosjekt. Dette løses enten med gjenomstrømmingsvarmer på gass, eller en superisolert en, der du kjører agregatet jevnlig en gang i døgnet for å pumpe opp energien.

Til sist - Agregat er berginga for peakforbruk og de periodene der ladingen blir for lav. Prøv å finne en pakke som fikser autostart med logikk mot inverter og batterikontroller.

Hvis du dimensjonerer for hardt på solcelleanlegget, så ender du på (minst) samme prisen som det kraftlaget tar...

Det som vi har på hytta er en basic solcelleregulator, et 60W panel, 4x140Ah batterier, en 600W sinusinverter, en 35A lader og et stort agregat uten autostart.

Vi har gasskomfyr og kjøleskap, og alt av elektrisk (lys, mobil/pad-lading, musikk osv) går på 12V. Inverteren er kun for å sørge for lading av PC og drift av CPap. Det at vi kjører 12V lys betyr at pærer og slikt er litt dyrere, men på den annen side, så trenger vi ikke en stor inverter for daglige behov. Kaffe lager vi på gasskomfyr, mens støvsuging, vaffelsteking og verktøybruk går på agregat.

Det blir litt for mye agregatkjøring ved langvarige hyttebesøk, så planen er å sette inn et 300W panel og ny kontroller for å få tilstrekkelig lading på sommeren, når vi er der i lange periodet.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Apropos vindmølle - disse er liten vits hvis det er mye skog rundt og/eller du har veldig beskjedent med vind. For å unngå turbulens, må denne høyt over omkringliggende skog eller bebyggelse og et stykke unna hytta. Turbulens tar kål på lagrene og minsker effektiviteten. Merk at vindmølle støyer.

Hvor omtrent i landet er det du planlegger hytte?

Johan-Kr

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
jeg skal bygge hytta i Boken kommune på vestlandet. landskapet er helt åpent ikke noe trær men nok av vind. tenkte at jeg kunne ha vindmølla på en høyde bak hytta sammen med paneler ca 30m til hytta.

Loui

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det høres ut som en bra plan. For best sikring mot turbulens bør vindmølla 6 m over alle objekter i en radius på 75m.

Johan-Kr

H

Hardingfele

Gjest
Det finnes gode vindgeneratorer som tåler litt turbulens. Det er helt klart en fordel å få dem høyt opp, for best mulig effekt.

Gode vindforhold der jeg er, så investeringen er verdt det - spesielt nå i mørketiden.

Det går å forhandle priser. Flere selskap som selger på det norske markedet. Jeg fikk et solid avslag på mitt 230V anlegg fra Sunwind.
Men ikke vær redd for å kjøpe fra Tyskland. De er ledende på solcelleanlegg og selger pakker under norsk pris.

Det viktigste er å beregne behov. Mange legger opp til unødvendig store anlegg, som krever stor batteribank og mange paneler. Med dagens effektive lyspærer og litt bevissthet omkring bruken, kommer man langt med et enklere oppsett.

Jeg gjorde all installasjon selv, med unntak for 230V inn fra bua der anlegget står. Overkommelig oppgave - elektriker var greit å bruke av hensyn til forsikringen, om noe skulle skje.

Sist redigert av en moderator:
H

Hardingfele

Gjest
Pass på å ikke ha for stor avstand fra vindgenerator til anlegg, og fra solcellepanelene til lader. Du får effekttap med kabelstrekk, alternativt må du ut med mye penger for å få grovt dimensjonerte kabler.
Vindgeneratoren jeg bruker er trefas vekselstrøm. Det er en fordel, siden den kan kortsluttes av styringsenheten når det blåser på eller når den leverer til fastsatt grense. Dette for å unngå overbelastning av batteribanken. Likestrøms generatorer må ha dump load oppsett, for å ta unna overskuddsstrøm.

Silent Winds generatorer er laget for bruk på seilbåter. Meget stillegående, slår andre i tester og tåler mer turbulens.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Forøvrig - de store panelene som, bl.a. sparelys selger går ut med brukbart høy spenning (to gangsspenning på 45V. 36V ved full last), og tåler dermed en smule mere kabelstrekk. Samtidig må man passe på at regulatoren er dimensjonert for disse. For å uttnytte paneler med slik utgangsspenning, trenger en MPPT-regulator.

Johan-Kr

H

Hardingfele

Gjest
Forøvrig - de store panelene som, bl.a. sparelys selger går ut med brukbart høy spenning (to gangsspenning på 45V. 36V ved full last), og tåler dermed en smule mere kabelstrekk. Samtidig må man passe på at regulatoren er dimensjonert for disse. For å uttnytte paneler med slik utgangsspenning, trenger en MPPT-regulator.

Johan-Kr
Ja, jeg har regulatoren under, i TS-60 versjonen. Den tar disse store panelene og konverterer uhyre effektivt, for optimal bulk- til vedlikeholdslading. Mengder av funksjoner og muligheter, men ikke så utfordrende å sette seg inn i. Koblet den til en router og kunne følge med på batteristatus hjemmefra i oppstartsåret. Med MPPT unngår man å "kaste bort effekt" pga den effektive konverteringen som sikrer optimal lading.

TriStar - Morningstar Corporation

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
et lite spørsmål!
må jeg søke kommunen for å sette opp paneler samt vindmølle???

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Høyden er på mølla vel over det som tillates på f.eks. en garasje. Kan være lurt å spørre kommunen...

Solceller er mindre tiltak, og ikke pliktig.

Johan-Kr

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Da er hytta ferdig med solcelleanlegg.
Det ble 31 solcellepaneler på taket som skal gi opptil 8,4Kwt
24 stk batterier på 2v / 1010Ah
3 stk batteriladere
1 stk display slik at jeg kan følge med anlegget på nettet.
1 stk inverter ca 9Kw

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det var nå et skikkelig hytteanlegg!

Hva koster noe slikt...?

Mvh
OMF

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Jo det koster litt.
Men grunnen for at vi gikk for denne løsningen er at Haugaland Kraft gav oss et estimat på 200K for å legge strøm inn til hytta. Derfor gikk vi heller for solceller og batteripakke så total summen på anlegget kom på 265K.

• Liker
Reaksjoner: OMF
H

Hardingfele

Gjest
Mildt sagt et solid dimensjonert anlegg. Regner med at det er optimal solretning? Er det panel på begge takflater (ser at de i bildet er i skygge).

Batterimerket? Har selv meget gode erfaringer med Victrons enheter for styring og lading.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.582
Tøft! Hvor mye effekt kan du trekke fra batteribanken?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Veldig bra, og i dag er det vel blitt slik at hytte ute strøm er ingen option...skjønt hytte og hytte, ser mer ut som hus - gratulerer !

Regner med at elverket ble litt lang i maska når du valgte dette. Tror det blir flere slike fremover, så kan de sitte der med effekt avgiften sin...

Hytta ligger vel på Bokn regner jeg med og ikke "Boken"

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Joda hytta er på Bokn :cool:

De neste ukene så skal jeg ta anlegget med meg for å kjøre det på batteridrift å se hvordan det går. Tenkte også å starte en blogg ang HiFi og batteridrift kanskje det er noen som er interessert i dette tema ?. Eller de som bor i nærheten vil ta seg en tur å se og høre så hadde det vært hyggelig.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Strengt tatt er det vel kanskje inverterens kvalitet som betyr mest, men hva vet jeg: Kjør på.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Joda hytta er på Bokn :cool:

De neste ukene så skal jeg ta anlegget med meg for å kjøre det på batteridrift å se hvordan det går. Tenkte også å starte en blogg ang HiFi og batteridrift kanskje det er noen som er interessert i dette tema ?. Eller de som bor i nærheten vil ta seg en tur å se og høre så hadde det vært hyggelig.
Dette er veldig interessant. På 90-talet prøvde eg ut batteridrift av eit stereooppsett med svært interessant resultat, som vart omtala i ein artikkel i Audio Video (sannsynlegvis i 1995)
Hald oss oppdatert om dette. Straumforsyning av ymse slag er eit felt som har mykje å seie for lyden.

Topp Bunn