Sokkel + mur + Vinyl

kentri

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
1
Hei.

Skal restaurere kjellerstua og legge litt til rette for at dette skal bli "lytterommet" mitt.

Dette er mine grunntanker;

- Mure et møbel av talgstein og skiferplate for jevnt og stabilt underlag for platespiller, forsterker/etc, rett ned på murgulvet.
- Skaffe en hel masse "asfaltplater" for å dekke gulvet med, for så å legge klikk-gulv av noe slag over for demping av rom.
- Legge noe tilsvarende dempende plater(gips?) på 2 av veggene som er av mur for demping, de 2 siste er/skal bli isolert, og kle's med gips.
- Taket skal jeg gjøre null og niks med, siden det er isolert på forhånd, og fint nok.

Noen tanker om dette?

Jeg har ikke tenkt å bruke flerfoldig hundre tusen for å få et perfekt lytterom, dette skal være et bruksrom og ikke noe innspillingsstudio :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.747
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det med å støpe opp en sokkel er sikkert ikke dumt - da står ihvertfall ting rolig. Jeg regner da med at du har et isolert gulv, slik at du ikke får kuldebroer.

Å legge asfaltplater under gulvet hjelper ikke for noe...jeg regner med at du ikker har noen under kjellergulvet ditt som kan plages av noe.....

Jeg ville vurdert en ekstra lydhimling i taket - hvis du har noen oppover som kan plages av at du spiller.....?

Ellers er det vel ikke all verden man kan gjøre med gulv, tak og vegger. Derimot er det veldig mye du kan gjøre med akustikken på innsiden av veggene..og der er det mange skoler - absorbsjon, diffusjon, HelmHolx, bassfeller osv....

Mvh
OMF

kentri

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
1
OMF skrev:
Hei!

Det med å støpe opp en sokkel er sikkert ikke dumt - da står ihvertfall ting rolig. Jeg regner da med at du har et isolert gulv, slik at du ikke får kuldebroer.

Å legge asfaltplater under gulvet hjelper ikke for noe...jeg regner med at du ikker har noen under kjellergulvet ditt som kan plages av noe.....

Jeg ville vurdert en ekstra lydhimling i taket - hvis du har noen oppover som kan plages av at du spiller.....?

Ellers er det vel ikke all verden man kan gjøre med gulv, tak og vegger. Derimot er det veldig mye du kan gjøre med akustikken på innsiden av veggene..og der er det mange skoler - absorbsjon, diffusjon, HelmHolx, bassfeller osv....

Mvh
OMF
De eneste jeg kommer til å plage oppover må være meg selv evt. samboeren min:) Huset er mitt, til min disposisjon.

Akkurat nå er det vegg-til-vegg teppe som dekker hele murgulvet, og det skal ut.. eneste jeg liker med teppet er at det gir en "dempet" atmosfære i rommet.. så jeg kunne tenkt meg noe tilsvarende, uten all møkka/støvet som legger seg i teppet. :)

Topp Bunn