Software for lydanalyse til Mac

P

Parelius

Gjest
Jeg har nå tenkt at jeg skal begynne å få satt opp PU i platespilleren vha. maskinen (Macen) min.

Holder på å skaffe info fra en del testLP-er. Hadde da tenkt å kjøre singalet til maskinen via en Firewire Audiophile. Problemet mitt er at jeg ikke har noen erfaring med slike analyseverktøy for lyd. Jeg vil etter hvert komme tilbake til hvilke typer testspor det dreier seg om, men tenkte jeg allerede nå skulle spørre de innvidde hvilket program som sannsynligvis vil egne seg best til slikt arbeide. Det dreier seg f.eks. testspor for å stille inn azimuth, stifttrykk, VTA og det like.

Noen gode råd til program? De kan selvfølgelig godt være gratis, men om de koster litt (altså ikke store penger), så gjør jo det ingenting.

Hvis det er noen andre som har vært inne på ideen, eller allerede bedriver slikt, så hadde det vært fint med tilbakemelding på det også.

P

Parelius

Gjest
Takker, Ivar. Lastet ned Spectre, så får vi se om jeg forstår noe.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Har kun brukt Audacity selv. Det har FFT- og spektogrammuligheter, ikke så veldig mye mer av direkte analyseverktøy. Til gjengjeld har det mange editerings-verktøy som hiss-remover, kompressor, eq, nivånormalisering, pitch- og tempoendring osv. Det støtter også opptak t.o.m. 32b/96kHz. Hva er du egentlig ute etter å gjøre med selve programvaren?

P

Parelius

Gjest
Har kun brukt Audacity selv. Det har FFT- og spektogrammuligheter, ikke så veldig mye mer av direkte analyseverktøy. Til gjengjeld har det mange editerings-verktøy som hiss-remover, kompressor, eq, nivånormalisering, pitch- og tempoendring osv. Det støtter også opptak t.o.m. 32b/96kHz. Hva er du egentlig ute etter å gjøre med selve programvaren?
Ikke opptak eller editering. Hadde bare tenkt å bruke dette analyseverktøyet til å sjekke at pick up-en på spilleren er rett stilt inn. Slike ting som best mulig kanalseparasjon (Azimuth), optimalt nåletrykk (unngå at den begynner å få problemer med sporingen), VTA (Vertical tracing angle), antiskate (forvrengning i den ene kanalen før den andre) og slikt. Tenkte at en ville kunne få slike ting både mer korrekt og på en lettere måte, ved å analyser signalet, med utgangspunkt i testplater som har spesialspor for å finne ut av slikt. En må vel også kunne finne ut av riktig hastighet på platespilleren, skulle jeg tro.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
OK, men jeg er litt usikker på hva du vil se etter i selve analyseverktøyet. Hvis du kun vil se visuelt på selve waveformen til et spor så duger alt over. Hvis du vil se etter forvrenging, frekvensgang eller andre frekvensrelaterte artifakter (da presumptivt med en ren sinus som påtrykk) er FFT verktøyet. Med spektogram kan du også se hvordan frekvensinnhold endres over tid, Spectre har dette, ikke Audacity. Ellers så jeg at Spectre har ting som korrelasjonskurver og lissajous-kurver, men det antar jeg faller noe utenfor intensjonen. Hvis du vil at programmet automatisk beregner feks harmonisk forvrenging for deg må du ha noe mer spesialisert, jeg kommer ikke på noe freeware for sånt i forbifarten. Fant også et par programmer her:

http://www.hitsquad.com/smm/mac/OSCILLOSCOPES/

Topp Bunn