Sofa

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
Hei,
Ble for to uker siden den lykkelige eier av en ny skinnsofa som fikk sin naturlige plass i lytterommet der det tidligere har stått to stoler.
Merket med en gang at ting falt litt mer på plass i bassområdet.
Har fra før et tykt teppe foran høyttalere og tykke gardiner i min ellers betongdominerte leilighet.
Kan en sofa ha så mye å si eller sitter det som en placebo i min lille hjerne?
Morten
 
B

Back_Door

Gjest
En sofa har jo vèl så mye dempematerial som disse dyre plater man henger på veggene.. ;)
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
jaja da sparte jeg de kronene ;D
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
nei det er klart,men for et anlegg i den midtre budsjettklasse som jeg har så tror jeg dette er nok foreløpig.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Fikk inn 2 store gulvtepper selv hvor jeg tidligere ikke hadde noen og det også ble svært merkbart mht. akustikken, fjernet endel uønsket romklang. Så det er ikke noen tvil om at slike "vanlige" møbleringsting også fungerer positivt.
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
bor i en leilighet som er et påbygg til hovedhuset, hos meg er samtlige vegger i betong unntatt lettvegger, men i lytterommet er det betong på tre av fire vegger.
Er betong det minst gunstige i forhold til akustikk?
Vil det kunne være en forbedring å dekke til mest mulig av veggene med bilder og andre veggdekorasjoner?
Morten
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
I forbindelse med lytterom vil man normalt oppleve betong svært lite fordelaktig. Betong har i praksis bortimot null absorbsjon, diffuseringen likeså (med mindre det er gjort særskilte tiltak). Både diffusjon og absorpsjon vil økes ved å innstallere ulike objekter i rommet. Når det gjelder sofaen din vil den helt klart ha en effekt, men det hadde nok vært ytterligere absorpsjon i øvre frekser om den hadde vært i ull.

Ellers kjøper jeg ikke den om "dyre plater på veggene kontra sofa". En sofa koster omtrentlig 20-30 ganger prisen du betaler for akustikkplater. Men, sofa måtte du hatt uansett, så i denne sammenheng kan den kanskje regnes for "gratis"?
 

norumno

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
89
Antall liker
1
En sofa måtte jeg hatt uansett så da kan jeg inntil videre tiltak settes igang si at jeg har fått med akkustikkdempende tiltak på kjøpet.
Utrolig hva man får på Ikea om dagen, alt fra stearinlys til hifi tweaks ;)
 
Topp Bunn